Jezus' komst zette het leven van vrouwen compleet op z'n kop
Rebecca McLaughlin van de Gospel Coalition legt in een vlammend betoog uit hoe radicaal de opvattingen van Jezus waren ten opzichte van vrouwen en gelijkheid tussen man en vrouw. Die hedendaagse ideeën in de maatschappij vinden hun oorsprong niet in de Griekse logica of in de nasleep van de Franse revolutie. Maar in de Bijbel.
Historicus Tom Holland stopte met het geloven in de Bijbel als kleine jongen. Hij was meer geïnteresseerd in de Griekse en Romeinse goden dan in de gekruisigde held van het christelijk geloof. Na jaren van onderzoek, concludeert Holland dat zelfs mensen uit het seculiere Westen, vormgegeven zijn door het christendom. Met name diegenen die discussiëren over sekse en seksualiteit.
Holland: "Dat elk mens gelijk is was geen vanzelfsprekendheid. Een Romein zou er om gelachen hebben. Om in opstand te komen tegen discriminatie op basis van sekse of seksualiteit, heeft iedereen eenzelfde soort opvatting nodig: dat iedereen van waarde is. De oorsprong van dit principe ligt niet in de Franse Revolutie, de onafhankelijkheidsverklaring of in de Verlichting. Maar in de Bijbel.
In het Grieks-Romeinse denken waren mannen superieur aan vrouwen en seks was een manier om dat te bewijzen. "Wat de veroverde steden voor de zwaarden van de legioenen waren, waren de lichamen van diegenen die door de Romeinse man gebruikt werden", schrijft Holland. "Om gepenetreerd te worden als man of vrouw, betekende dat je inferieur was. Deze behoeften vervulden de Romeinse mannen met de slaven en prostituees, net zoals ze langs de kant van de weg kakten."
Het idee dat vrouwen het recht hadden om te kiezen wat er met hun lichaam gebeurde zou belachelijk gemaakt zijn.
Christendom
Maar het christendom rekende met dit idee af. In plaats van als inferieur beschouwd te worden, zijn mensen gelijkwaardig gemaakt naar Gods beeld. In plaats van gebruik te maken van hun slaven en prostituees, werd van mannen verwacht trouw te blijven aan één vrouw, of celibatair te leven.
De christenman moest de vrouw liefhebben zoals Christus de kerk liefhad. De relatieve zwakte van haar lichaam was niet langer een vrijbrief voor overheersing, maar een reden om haar eerbied te tonen als een metgezel in het leven van genade. (1 Petrus 3:7 en Efeze 5:25).
In plaats van in de tienerjaren te trouwen, zoals dat bij de Romeinen vaak gebeurde, trouwden vrouwen vaak later. Als hun man overleed hadden ze alle vrijheid om single te blijven of opnieuw te trouwen zolang die man de Heer diende.
Jezus' schokkende relatie met vrouwen
Jezus langste gesprek met een individu in de Bijbel is opmerkelijk genoeg de conversatie met de Samaritaanse vrouw die een slechte reputatie had (Johannes 4:7-30).
Ook vrouwen die bekend stonden om hun 'lichte zeden' verwelkomden Jezus. De vrouw die zijn voeten inwreef met een geurige parfum prees Hij om haar liefde. Ook genas hij een jong meisje van 12 en een onreine, bloedvloeiende vrouw.
In het evangelie van Lukas worden mannen vaak vergeleken met vrouwen en daar waar het contrast duidelijk zichtbaar is, komen de vrouwen er beter vanaf. In alle vier de evangeliëen zijn vrouwen al eerste getuige van Jezus' opstanding. Ook al was dat getuigenis in die tijd niet zo overtuigend.
We zijn een intieme glimp van zijn relatie met vrouwen in de vriendschap die Jezus heeft met Martha en Maria. Maria zit aan Jezus' voeten en Hij zegt dat zij het goede deel heeft gekozen. Maar ook Martha speelt een belangrijke rol in de opstanding van Lazarus volgens het evangelie van Johannes. Hij vertelt haar: "Ik ben het Leven en de Opstanding. Wij in mij gelooft zal leven, ondanks de dood. En ieder die in mij gelooft zal niet verloren gaan. Geloof jij dit?" (Johannes 11:25 en 26).
Martha geloofde dit. Net als ontelbare vrouwen sinds die tijd.
Bovenstaand artikel van Rebecca McLaughlin verscheen eerder op de site van Gospel Coalition.
Foto: Geloofstoerusting
Praatmee