Joël Boertjens
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

11 maart 2021 door Joël Boertjens

Tijdens Zijn doodsgevecht had Jezus oog voor een groepje vrouwen

In onze kerk hebben we maar liefst vijf ‘Esthers’, wat soms nogal wat verwarring op kan leveren. Geregeld plaatsen we de achternaam erbij, zodat we weten wie er wordt bedoeld.

In de tijd van Jezus is ‘Maria’ een populaire naam. Op het moment dat Jezus zijn doodsstrijd voert terwijl hij hangt aan het kruis, staan daar ‘zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala.’ Vanuit de Griekse grondtekst is het lastig op te maken of het nu over twee, drie of vier vrouwen gaat, maar de meest natuurlijke lezing is om aan een viertal vrouwen te denken: twee Maria’s die bij name worden genoemd, Maria de moeder van Jezus, en haar zus. Deze vrouwen contrasteren met de vier soldaten die de kleren van Jezus verdelen, genoemd in de verzen hiervoor.

De familieband van Jezus met zijn broers is complex. Ze geloven niet in deze eigenaardige telg uit de familie, hoewel dit na de opstanding van Jezus verandert. Zijn moeder staat daarentegen trouw bij het martelwerktuig dat haar zoon kastijdt. Het is aangrijpend dat Jezus, in doodsgevecht met zijn laatste krachten, oog heeft voor het groepje vrouwen. Naast verticale verbinding met de hemelse Vader, bevestigt hij de liefdevolle horizontale verbinding met zijn aardse moeder. Als in een laatste wilsbeschikking verklaart Jezus de apostel van de liefde, dat is Johannes, tot zoon van Maria, en haar tot diens moeder. Ze ontvangt dankbaar deze blijk van zorg van haar geliefde Zoon. Toch huilt haar moederhart dat wordt doorboord met onmenselijke pijnen.

Tijdens die wonderlijke bruiloft in Kana was zijn tijd nog niet gekomen, drie jaar later is het uur daar. Haar kind en Messias geeft de geest. Water in wijn veranderen blijkt een profetisch wonder te zijn geweest. Water en bloed vloeien uit zijn lichaam als een lans zijn zij doorsteekt. De begenadigde Maria is niet te benijden, evenmin als de andere drie vrouwen en Johannes. Dwars door het hartzeer heen blijven zij trouw tot het bittere eind.

Luister hier naar een interview over de vernieuwing die de boodschap van Jezus brengt, ook voor vrouwen in zijn koninkrijk.

Voorganger en schrijver Joël Boertjens schreef eerder ‘Allen voor Eén – vrouwen en mannen samen voor Koning en kerk’. Bezoek zijn website voor meer informatie.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen