Joël Boertjens
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

25 februari 2021 door Joël Boertjens

Jezus en de overspelige vrouw: een onmogelijk dilemma

Wanneer een overspelige vrouw spreekwoordelijk aan haar haren wordt meegesleurd naar Jezus, zetten de farizeïsche mannenbroeders haar in het midden, zodat alle ogen op haar zijn gericht. Gênant genoeg is de vrouw op heterdaad betrapt tijdens het liefdesspel. Je zou haast denken dat hierbij ook een man aanwezig moet zijn geweest, maar aan hem wordt voor het patriarchale gemak direct amnestie verleend, zo krijgen we de indruk.

Wellicht wordt ook op een andere manier door mannen onderling de bal doorgespeeld. Bij een scheiding van haar man mag de vrouw haar eigendommen meenemen, maar als ze sterft, ontvangt de man de eigendommen. Dit impliceert dat haar echtgenoot baat heeft bij steniging boven een scheiding. De schriftgeleerden en de Farizeeën manipuleren de wetsteksten uit Leviticus en Deuteronomium en laten het doden van de overspelige man gemakshalve achterwege. Zij hanteren onmiskenbaar een dubbele standaard. De getuigenverklaringen worden niet gecontroleerd, en de lynchpartij kan beginnen.

De ware Rechter schenkt zijn vergevende en heiligende liefde aan de vrouw, als een genezende gave.

Jezus wordt voor een onmogelijk dilemma geplaatst. Als Hij na zijn hoogdravend idealistisch onderwijs over huwelijk en seksualiteit aan zou geven dat de doodstraf uitvoeren na overspel in strijd is met de Romeinse wetgeving, staat Hij bekend als een softe rabbijn die Gods wetten niet serieus neemt. Maar als Hij de doodsvoltrekking goedkeurt, hoe geloofwaardig is Zijn koninklijke liefdevolle revolutie dan nog? Een diplomaat zou de vraag uit de weg zijn gegaan, niet hebben geantwoord, en de vrouw aan haar lot hebben overgelaten. Jezus reageert echter op spitsvondige en gevoelige wijze. Hoewel Hij de vloer aan kan vegen met de twijfelachtige Bijbeluitleg van de mannenbroeders, zet Hij niet in op een intellectuele discussie. Normaliter is Jezus immers niet uit op hete hoofden, maar op warme harten. Niettemin koken de verontwaardigde mannen van woede.

De vraag wat Jezus in het zand schrijft is uiteraard voer voor speculatie, maar belangrijker is wat deze woorden bewerkstelligen: de blikken naar de vrouw verschuiven naar de zandschrijver. De Genadige staat centraal, de aanklagers druipen af. Hypocrisie wordt ontmaskerd. De stenen worden opgeborgen. De strafmaat staat niet ter discussie, wel de vraag wie de macht heeft deze straf te voltrekken. De ware Rechter schenkt zijn vergevende en heiligende liefde aan de vrouw, als een genezende gave. Gebrokenheid wordt geheeld.

Kijk hier naar een seminar over de manier waarop je als kerk, met verschillende meningen, toch samen een harmonieuze ontmoeting kunt hebben en open kan spreken over de rol van vrouwen en mannen in de kerk:

Voorganger en schrijver Joël Boertjens schreef eerder ‘Allen voor Eén – vrouwen en mannen samen voor Koning en kerk’. Bezoek zijn website voor meer informatie.

Reacties

Wat schreef Jezus in het zand? Misschien is de vraag wel: waarom Hij schreef. Een uitleg die mij is bijgebleven: toen de wetsgeleerden hem confronteerden met de wet van Mozes betreffende overspel, schreef Jezus in het zand. Hij schreef met dezelfde vinger als waarmee Hij de Wet zelf schreef... Hij is de Rechter en staat overal boven.
M
Hij heeft de wet vervuld door de straf op de zonde te dragen.



Een uitleg die mij altijd bijgebleven is:

'O HEERE, Israëls Verwachting! allen, die U verlaten, zullen beschaamd worden; en die van mij afwijken, zullen in de aarde geschreven worden; want zij verlaten den HEERE, den Springader des levenden waters.' (Jeremia 17.13)



Persoonlijk geloof ik dat Jezus op dat moment misschien wel de zonden van de farizeeen in het zand schreef.



schilderij van Lucas Cranach de Oude: Jezus en
K
Het hoogdravend idealistisch onderwijs over huwelijk en seksualiteit van Jezus wordt helaas vaak verkeerd begrepen. Het wordt uitgelegd als dat een huwelijk tussen man en vrouw voldoet aan Gods bedoelingen en andere relaties niet. De RK gaat zelfs zo ver dat hoe liefdeloos of zelfs gewelddadig een huwelijk kan zijn, scheiden geen optie is.

De boodschap is echter een andere: denk niet dat je door aan de wet van Mozes (of welke wet dan ook) te houden, te kunnen voldoen aan wat God ooit bedoeld heeft. Je zal altijd falen in eigen kracht.
Toon meer reacties (6)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen