Petitie duizenden keren ondertekend na reclame met zoenend homostel
Meer dan 30.000 mensen hebben een petitie tegen de reclame van paaseieren van Cadbury Crème Eggs ondertekend. Zo hebben conservatieve christenen moeite met het tv-spotje waarin twee mannen elkaar zoenen en zo het eitje met elkaar 'delen'. Het conservatieve online platform voor christelijke moeders One Million Moms roept op om Cadbury te boycotten, meldt de Christian Post. "Ik sta niet achter jullie sociale agenda om homoseksualiteit te promoten. Jullie recente reclame is beledigend naar mij en naar andere christenen die Pasen vieren met eerbied en respect", staat in het voorbeeld-bericht van One Million Moms aan Cadbury.
De moeders willlen hun kinderen beschermen voor beelden waarin homoseksualiteit duidelijk geuit wordt. "Cadbury staat bekend als een product dat geliefd is onder kinderen. Ze richten de reclames op deze doelgroep. Dat maakt de reclame nog provocerender", luidt de oproep van One Million Moms verder. "Cadbury is een familiemerk. Het blootstellen van kinderen aan geseksualiseerde beelden vormt hen. Het is bekend dat kinderen nadoen wat ze hebben gezien op beeld."
Bekijk de omstreden beelden in het onderstaande reclamespotje van Cadbury.
Zowel christenen als niet-christenen ondertekenen de petitie. "Het beeld is walgelijk en onaangenaam", stellen de schrijvers van de petitie. "Door een homoseksueel stel in beeld te brengen hoopt Cadbury duidelijk kritiek te vermijden, zodat ze niet homofoob overkomen. Maar LHBTI'ers hebben ook aangegeven de reclame niet te waarderen."
Normaliter zou een zoen die op deze manier duidelijk in beeld wordt gebracht worden verboden door het Britse bureau voor reclametoezicht Advertising Standards Authority's (ASA) volgens de petitieschrijvers. De ondertekenaars van de petitie hopen dat ASA het uitzenden van de reclame zal verbieden. "De grove beelden in de reclame zijn een schending van de reclamecode van ASA. Haal het onmiddellijk van de buis af", luidt de oproep.
Praatmee