Regels voor bijbeluitleg: Starten in de tekst zelf

God17 februari 2021 Ds. W. J. Westland, De Waarheidsvriend
Ds. W. J. Westland

Tijdens een consistoriegebed hoorde ik ooit een ouderling bidden of er niet alleen over God en Zijn werk gesproken zou worden, maar ook vanuit God en Zijn werk, schrijft ds. W. J. Westland in De Waarheidsvriend. Dit herinnerde ik me weer toen ik nadacht over het verstaan van de Schrift. Het doet er toe welke denkrichting je kiest.

Laat ik starten met twee observaties. Tijdens de belijdeniscatechisatie vraag ik aan de catechisanten om zelf een bijbelstudie te maken over het thema dat aan de beurt is. Lettend op al die verschillende bijbelstudies die ik voorbij heb zien komen de laatste jaren, valt het op dat het menig keer niet of weinig gaat over wat er in de tekst staat. De tekst wordt onmiddellijk in verband gebracht met de situatie van de lezer hier en nu. De vragen richten zich op betekenis en relevantie. In het gesprek blijkt soms dat de tekst daardoor ook gekleurd wordt. De leefsituatie, gedachten en gevoelens die er zijn, gaan
de tekst betekenis geven.

De tekst wordt onmiddellijk in verband gebracht met de situatie van de lezer hier en nu. De vragen richten zich op betekenis en relevantie.

Een tweede waarneming. In gesprek met een theoloog over theologie valt mij op hoeveel gewicht en aandacht de cultuur met zijn tendensen krijgt. Deze theoloog is de enige niet, zo merk ik vaker. Doorvragen op het gewicht van de bijbelse boodschap leert dat het bijbelwoord niet beslissend meer gewicht in de schaal legt, maar dat het theologisch gesprek plaatsvindt tussen allerlei verschillende bronnen. De cultuur met zijn fenomenen bevraagt dus ook de bijbeltekst.

Vanuit de tekst
Aan deze observaties zouden anderen toegevoegd kunnen worden die laten zien dat wij een richting kiezen waarbij wij met onze gedachten, gewoonten, mores en idealen spreken over de bijbeltekst en het Schriftwoord bevragen. Deze manier van doen lijkt op het eerste gezicht logisch en onontkoombaar. Maar zou een andere denkrichting niet wenselijker zijn? Niet een denkrichting over de tekst of naar de tekst toe, maar vanuit de tekst. Omdat de God van Israël, Die vol gewicht en luister is, de Levende is. In verhouding tot Hem ben ik een klein mensenkind. Hij is de Verborgene, maar ook Degene Die Zich bekendmaakt. Wat Hij ons wil laten weten, maakt Hij speciaal bekend door de Bijbel. Niet voor niets worden de Schriften, heilige Schriften genoemd. Het zijn de heilige Schriften die ‘wijs maken tot zaligheid, door het geloof dat in Christus Jezus is’ (2 Tim.3:15). Het is de Schrift die nuttig is om ‘te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust’ (2 Tim.3:16,17).

Me dunkt, wat heeft een mens nog meer nodig. Daarom doen we er goed aan om met geduld en volharding de teksten zodanig uit te luisteren dat ze hun eigen licht laten vallen op God en ons leven. Laten we starten in de tekst zelf.

Eenheid
De vraag is natuurlijk of dat kan. Regelmatig wordt gesteld dat de Schrift te divers is om daar zomaar pasklare antwoorden uit te halen. De Bijbel is een bibliotheek aan boeken, geschreven door allerlei mensen in verschillende tijden. Sommige teksten lijken ook haaks op elkaar te staan. Daar tegenover is het zinvol om de eenheid van de Schrift in het vizier te nemen.

Door te kijken naar de Schrift als eenheid worden we bewaard voor een biblicistische omgang met de Bijbel.

In dat verband is het opvallend dat Petrus in enkelvoud spreekt over ‘de Schrift’ (2 Petr.1:20), juist als het gaat om het gezag van Gods Woord. Hoewel allerlei auteurs hebben geschreven, er allerlei genres zijn en er vele jaren liggen tussen de totstandkoming van het eerste en het laatste bijbelboek, is er toch eenheid in de Schrift. Deze eenheid laat zich opmerken wanneer we in het Nieuwe Testament citaten tegenkomen uit het Oude Testament. Apostelen verbinden aanwijzingen voor het huwelijk met woorden uit Genesis (Efez.5, 1 Petr.3). Het is de Heere Jezus Die het Oude Testament veelvuldig aanhaalt en erop voortborduurt. Het is de ene God Die Zich in de verschillende toonaarden van de Schrift bekendmaakt.

Door te kijken naar de Schrift als eenheid worden we bewaard voor een biblicistische omgang met de Bijbel waarbij teksten als een knipsel uit de Bijbel worden gehaald en een eigen leven gaan leiden. De eenheid van de Schrift stimuleert om teksten in hun verband te bekijken en teksten met andere teksten te vergelijken. Niet om een tekstwoord te lezen met het raster van een andere tekst, maar wel om al luisterend en doorvragend die ene tekst te horen in het grotere geheel. Een tekst mag dan een eigen stem hebben, soms wat opmerkelijk en duister, maar samen met die andere teksten hoor ik zomaar dat ene lied dat de Bijbel ons wil vertolken.

Helderheid
In de gereformeerde theologie wordt wel gesproken over de claritas van het Woord, de helderheid. Als een heldere lamp (Ps.119:105) wijst de Bijbel ook in 2021 de weg. Is dan iedere bijbeltekst volstrekt helder? Zeker niet. Bijna in ieder bijbelboek zijn teksten te vinden die je niet zomaar doorgrondt. Dat maakt mij als mens klein en bescheiden. Ons kennen en profeteren is ten dele (1 Kor.13: 9-12). Het is goed om ons dat te realiseren, niet om erin te blijven steken.

Echter, als het gaat om de weg van de zaligheid, die is helder. De blijde boodschap van de Heere Jezus brengt ons zaligheid. En de weg achter Hem aan, al is die lang niet simpel en drukt het kruis soms zwaar op onze schouders, is wel een route met licht aan de einder. Over die route valt het licht van het eeuwig zalig leven. Starten bij God is beginnen met de Eeuwige Die in de tijd Zijn Woord heeft gesproken. Dat deed Hij op zo’n manier dat de tijdskloof nooit zo groot is of Hij weet door Zijn Woord de weg naar de zaligheid te ontrollen en wij weten hoe we hebben te wandelen op weg naar Zijn grote dag.

Ds. W. J. Westland is predikant van de hervormde gemeente te Giessendam/Neder-Hardinxveld en lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. Lees het volledige artikel in De Waarheidsvriend.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet
Nieuws

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet gevonden op Tempelberg

De archeologen Gabriel Barkay en Zachi Dvira hebben op de Tempelberg in Jeruzalem een bijzondere vondst gedaan. Het gaat om een 2000 jaar oude kleitablet die een Griekse inscriptie bevat en voorzien is van een afbeelding van een wijnkruik. De vondst

Minister Weerwind
Nieuws

Motie SGP en NSC tegen versoepeling transgenderwet krijgt meerderheid; minister weigert uitvoering

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde deze week in met een motie van NSC en SGP om een voorstel voor het versoepelen van de veelbesproken transgenderwet weer in te trekken. Minister Weerwind van Rechtsbescherming gaf echter direct aan de motie n

mensen in india
Nieuws

Christenen vasten en bidden voor verkiezingen India en vrezen voor toename vervolging

Afgelopen vrijdag begonnen in India de grootste verkiezingen ooit in de wereldgeschiedenis. Christenen in het land gebruiken de periode om te vasten en te bidden. Ze hopen op Gods leiding en bescherming in een land waar de vervolging vanwege hun gelo

Jeremia 31:31
Verdieping

De klagende profeet Jeremia is geen zeurpiet

Jezus heeft geleden. Jeremia ook. Deze profeet was de man die het lijden kende. Hij was de profeet die de val en de verwoesting van de stad Jeruzalem en de ondergang van de tempel van Salomo meemaakte.   In het boek Klaagliederen lees je over zijn im

Ds. H. J. van Marle
Nieuws

Hersteld hervormd Rijssen hoopt op komst ds. H. J. van Marle

Ds. H. J. van Marle (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Staphorst. De hersteld hervormde predikant heeft een beroep uit Rijssen ontvangen. In de Westerkerk is hij in beeld als opvolger van de naar Katwijk aan Zee vertrokken

Meerartikelen

Calvijn College
Nieuws

Reformatorische leerlingen bekogelen politie met zwaar vuurwerk en eieren

Een groep leerlingen van het Calvijn College in Krabbendijke zorgde dinsdagochtend voor onrust door zwaar vuurwerk en eieren naar de politie te gooien. Er werd door een groepje van ongeveer twintig leerlingen zelfs een stuk zwaar en illegaal vuurwerk

Ds. M.C. (Marco) Batenburg
Nieuws

Dominee Marco Batenburg nieuwe directeur IZB

Ds. M.C. (Marco) Batenburg uit Gouda wordt per 1 september 2024 de nieuwe directeur-bestuurder van de IZB. Tijdens de Algemene Ledenvergadering, op 6 juni aanstaande, zal hij door de Raad van Toezicht worden voorgedragen als opvolger van ds. J.A. (Sj

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Gloria Lie Kwie Sjoe

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' deelt Gloria Lie Kwie Sjoe ervaringen uit haar jeugd en vertelt ze onder meer hoe het kinderwerk in Suriname dankzij kinderboekenschrijfster Else Vlug een echte 'boost' kreeg. Ook geeft Gloria praktische

Gert van Vliet
Opinie

Christenen zijn niet geroepen om terug te kruipen in de kooi van Rome

“Vlak voor Jezus’ wederkomst, zullen veel protestanten als vanzelf weer terugkruipen in de kooi van Rome” (John Bunyan). Profetische woorden van de schrijver van De Christenreis, het bekende boek wat velen tot zegen is geweest. Deze woorden blijken w

Cedric Kanana
Levensverhaal

Het bekeringsverhaal van een ex-imam: "Waarom zou je het niet eens met Jezus wagen?"

“Het bloed van Jezus reinigt mij. Ik prijs U, mijn Verlosser.” "Ik hoorde haar deze woorden zingen toen ik de kerk naderde. Toen ze mij zag, liet het meisje dat op de trommel speelde, haar stokken vallen en rende schreeuwend weg alsof ze een geest ha

Dr. Bert Loonstra
Opinie

Het convent: een geloofsdaad om de impasse in de CGK te doorbreken

We hebben er lang naar uitgekeken. Er is veel over gepraat. De betrokkenheid was hoog. Kerkenraden hebben hun gemeente vooraf geïnformeerd. Er is voor gebeden. In een van de kerken is een gebedsketen gevormd: elk kwartier zou vanuit de gemeente een g

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden
Nieuws

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden

Jonge katholieke mannen die later dit jaar tot priester worden gewijd, zijn jonger dan gemiddeld. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die onlangs door de United States Conference of Catholic Bishops werd vrijgegeven. Daarnaast stellen veel toekomstige

CGK-convent
Video

Terugkijken: unieke landelijke vergadering CGK

Afgelopen zaterdag kwamen vertegenwoordigers van alle kerken binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) samen in een convent. Deze bijzondere bijeenkomst was bedoeld om te peilen hoe de kerken de toekomst van het kerkverband zien. In paneldisc

Chris Verhagen
Nieuws

Zijn alle mensen kinderen van God? Chris Verhagen reageert op David de Vos na eerder verwijderde video

In een nieuwe YouTube-video reageert de christelijke apologeet Chris Verhagen op het inmiddels veelbesproken boek van evangelist David de Vos. Dat deed Verhagen eerder al, maar die video moest offline gehaald worden vanwege geschonden auteursrecht. I

Jezus-film
Nieuws

Christelijke organisaties slaan de handen ineen en lanceren speciale Jezus-film voor dove mensen

Een nieuwe christelijke film geeft dove mensen de kans om het verhaal van Jezus op een geheel nieuwe manier te ervaren. Dat meldt Christian Today. De film, die geschreven en geproduceerd is door dove professionals, is door een samenwerking tussen Dea

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse bisschop verontschuldigt zich nadat hij Biden 'dom' noemde

Een katholieke bisschop biedt zijn excuses nadat hij onlangs de Amerikaanse president Joe Biden voor ‘dom’ uitmaakte. Dat meldt The Christian Post. De bewuste Amerikaanse bisschop, Robert Gruss, zei dit nadat Biden tijdens een bijeenkomst opmerkte da

Mannenzang Katwijk - 19 april 2024
Video

Kijk hier de Katwijkse mannenzangavond van afgelopen vrijdag terug

1700 mannen die psalmen, gezangen en geestelijke liederen zingen in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee: de mannenzangavonden zijn razend populair. In de afgelopen twee weken vonden er drie mannenzangavonden plaats in Katwijk die stuk voor stuk door 1