Genade uitleven op de middelbare school
‘De school voor en door christenen’, zo luidt de slogan van de de GSR, eerder bekend als Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad. De afkorting klinkt menigeen veel bekender in de oren, maar, zegt Walter Wassenaar, locatieleider bij de GSR Rijswijk, “inmiddels spreekt de school christenen van allerlei achtergronden aan.” Eind januari houden de verschillende locaties een digitaal Open Huis.
Tien jaar geleden kende men de GSR vooral als school van de gereformeerde zuil. Tegenwoordig is die positionering anders, leggen Wassenaar en Jan-Willem Karssies uit. Karssies is afdelingsleider van de brugklassen op de Rotterdamse locatie en volgde zelf het onderwijs bij de scholengemeenschap. “We vertellen nu een veel breder verhaal op basis van de Bijbel. Het verhaal van Jezus als onze Verlosser en de verlossende gedachte van genade.”
Die verbreding vertaalde zich in de loop der jaren ook in een mengelmoes aan achtergronden en culturen. Wassenaar: “In Rijswijk hebben we leerlingen uit de PKN en uit de reformatorische gezindte. Maar ik vind het ook mooi dat leerlingen uit migrantenkerken zich ook bij ons thuis voelen. Zelfs een aantal Zuid-Amerikaanse leerlingen met een katholieke achtergrond is leerling bij de GSR.” Karssies herkent dit uit Rotterdam. “We vinden het belangrijk dat het christelijke verhaal thuis ook klinkt. In deze fase worden leerlingen onwijs gevormd en zoeken ze naar wie ze zijn. Het is verwarrend als ze op school een andere boodschap horen dan thuis.”
Genade uitleven
Een christelijke school zijn, wat betekent dat in de praktijk? “Leerlingen zullen al snel met de dagopening en met het gebed voor de lunchpauze aankomen”, voorspelt de Rotterdamse afdelingsleider. “Dat is zichtbaar. Maar we willen het begrip ‘genade’ ook uitleven en leerlingen telkens weer een nieuwe kans geven. Op iedere school wordt er aandacht aan het voorkomen van pesten besteed, maar wij verbinden dat ook aan onze identiteit – waaróm je niet zou moeten pesten. Identiteit en onderwijs kan je bij ons niet uit elkaar trekken, ze zijn onlosmakelijk verbonden.”
“In Nederland doen we er alles aan om alles en iedereen in hokjes te stoppen. Maar wij zijn er trots op dat we op de verschillende locaties alle onderwijsvormen (vmbo, havo en vwo, red.) aanbieden en leerlingen niet alleen met hun eigen ‘snit’ jongeren in aanraking komen”, zegt Wassenaar. “We streven naar een christelijke gemeenschap.” Karssies: “We bespreken bij het ontwikkelen van ons onderwijs bijvoorbeeld thema’s schoolbreed, in plaats van iedereen op zijn eigen vlak. De insteek is: wie willen wij als school zijn?”
Maatschappelijke rol
De GSR ziet als school ook een maatschappelijke rol voor zich weggelegd. Door leerlingen met mentorlessen de wijk in te laten gaan, of het maatschappijleercollege praktisch in te vullen. Wassenaar: “Af en toe heb je het idee dat de school puur economisch gezien wordt, het geld moet opleveren voor de maatschappij. Maar de school is veel meer dan dat, het gaat niet alleen om studieresultaten. Het is een oefenplaats voor de maatschappij.”
Natuurlijk zijn de resultaten niet onbelangrijk, zegt de Rijswijkse locatieleider er direct bij. “Ook wij geven goed onderwijs en bereiden de leerlingen voor op hun examen.” Karssies: “Mijn vrouw is ondersteuningscoördinator en hoort vaak dat de GSR erg goed is in het bieden van maatwerk, van passend onderwijs. Ook keek ik pas bij ‘Scholen op de kaart’ (een site die resultaten van scholen weergeeft, red.) en daar kwamen we goed uit, als je bijvoorbeeld kijkt naar de slagingspercentages.”
Op 22 januari houdt de Rotterdamse GSR een ‘Open Huis’, op 29 januari stelt Rijswijk haar digitale deuren open. Bezoek de website voor meer informatie van Rotterdam of van Rijswijk.
Beeld: GSR