Houdt God ons verantwoordelijk voor de misstappen van onze voorouders tijdens de Holocaust?

God14 december 2020 Dr. Pieter A. Siebesma
Schuldbelijdenis kerken aan Joden

Afgelopen maand heeft de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een schuldbelijdenis gepubliceerd betreffende de houding van de kerken tegenover de Nederlandse Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook een aantal predikanten uit de gereformeerde gezindte hebben een soortgelijke handreiking gepubliceerd. Dit heeft een stroom van reacties opgeleverd, zowel positieve als negatieve. Zelfs in de Joodse gemeenschap reageerde men niet unaniem positief.

Binnen de kerken waren het vooral kinderen en kleinkinderen van verzetsstrijders die negatief reageerden. Volgens hen deden deze verklaringen geen recht aan wat hun (groot)ouders tijdens de oorlog hadden gedaan voor de vervolgde Joden.

Hieronder wil ik eerst twee punten noemen die in deze discussie volgens mij nog niet (voldoende) zijn belicht. Daarna wil ik nagaan of er een Bijbelse basis is voor het belijden van schuld wanneer ons voorgeslacht te kort is geschoten.
De onderliggende vraag is of God ons verantwoordelijk houdt voor de zonden van ons voorgeslacht.

Het lijkt tegenwoordig wel haast mode om je voor alles wat er in het verleden is misgegaan te verontschuldigen. Maar beseffen we wel dat een schuldbelijdenis ook verplichtingen schept?

Om je af te vragen
Het doen van een schuldbelijdenis lijkt op het eerste gezicht heel sympathiek. Toch zijn er vragen bij te stellen.

Ten eerste, het lijkt tegenwoordig wel haast mode om je voor alles wat er in het verleden is misgegaan te verontschuldigen. Maar beseffen we wel dat een schuldbelijdenis ook verplichtingen schept?
Als bijvoorbeeld een kerk eerst schuld belijdt aan het Joodse volk en vervolgens de BDS-beweging, die oproept tot boycot van Israël, gaat steunen, dan maakt zij zichzelf geheel ongeloofwaardig. De BDS-beweging is een vorm van antisemitisme. Als gelovigen behoren we iedere vorm van antisemitisme krachtig af te wijzen. Dus ook de BDS.

Ten tweede, als wij schuld belijden omdat onze (groot)ouders tekort zijn geschoten in de Tweede Wereldoorlog tegenover de Nederlandse Joden, impliceert het dat wij het destijds beter zouden hebben gedaan.
En dat is juist iets wat ik niet van mezelf weet. Zou ik Joodse onderduikers in huis hebben genomen? Het is gemakkelijk om vanuit onze comfortabele positie te oordelen. Nederland zuchtte toen onder een wreed en niets ontziend regime. Het in huis nemen en verbergen van Joden voor de nazi’s kon je je leven en dat van je gezinsleden kosten.
In het huis van de familie ten Boom in Haarlem waren indertijd Joden ondergedoken, die net op tijd wisten te ontsnappen en de oorlog overleefden. Maar de vader van Corrie ten Boom, Casper, overleed tien dagen na zijn arrestatie in de gevangenis van Scheveningen, haar zus Betsie kwam om in Ravensbrück en haar broer Willem was zo verzwakt dat hij in 1946 aan een ziekte overleed die hij de gevangenis had opgelopen.
Als de Tweede Wereldoorlog zich op welke manier dan ook zou herhalen, hebben we dan niet vooral Gods genade nodig om net als een familie Ten Boom op te komen voor het Joodse volk?

Wat zegt het Nieuwe Testament over schuld belijden?
Het Nieuwe Testament spreekt alleen over schuld ten opzichte van onze medemensen. Bijvoorbeeld in de Bergrede: “Als u dan uw gave daar bij het altaar offert en u zich herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar bij het altaar achter en ga heen, en verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug en offer uw gave” (Matt. 5:23-24). En als Petrus aan Jezus vraagt hoe vaak hij zijn broeder moet vergeven, antwoordt Jezus: “Niet tot zevenmaal maar tot zeventig maal zevenmaal” (Matt. 18:22).

Als wij schuld belijden omdat onze (groot)ouders tekort zijn geschoten in de Tweede Wereldoorlog tegenover de Nederlandse Joden, impliceert het dat wij het destijds beter zouden hebben gedaan.

God houdt ons verantwoordelijk voor onze eigen zonden en die kunnen we altijd bij Hem brengen. Maar het Nieuwe Testament zegt volgens mij niets over de schuld van het voorgeslacht. Dat valt te begrijpen, omdat je na je bekering een nieuwe schepping bent in Christus. Je zonden zíjn dan vergeven.

Vanzelfsprekend dien je anderen te vergeven en diegenen die jij kwaad hebt gedaan om vergeving te vragen.
Dat is ook in overeenstemming met het Oude Testament. Of in de woorden van Ezechiël 18:20: ”De mens, die zondigt die zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.” Ieder mens is dus primair zelf verantwoordelijk.

Dit is goed nieuws voor kinderen van ouders die fout waren in de oorlog. God houdt hen niet verantwoordelijk voor de misstap van hun ouders. Natuurlijk kun je te maken hebben met de consequenties.
Het minste probleem is om eventuele gestolen goederen terug te geven aan de (erven van de) eigenaren. Veel moeilijker is het om met de mentale gevolgen om te gaan, zoals met de schuldgevoelens of als je jarenlang met de nek bent aangekeken.

Schuldbelijdenis in het Oude Testament
Er zijn twee passages die vaak worden aangehaald om te verdedigen dat we schuldbelijdenis moeten doen, en wel Daniël 9 (de smeekbede van Daniël) en 2 Sam. 21: 1-14 (de bloedschuld op het huis van Saul).

Het smeekgebed van Daniël staat in de context van de Babylonische ballingschap, dus dat kunnen we niet zo maar op ons toepassen.

De smeekbede van Daniël (Dan. 9)
In het eerste jaar van de Perzische koning Darius leest Daniël in de boeken dat de profeet Jeremia heeft geprofeteerd dat de ballingschap zeventig jaar zou duren en het volk daarna mag terugkeren. Hij realiseert zich dat deze zeventig jaar inmiddels zijn verstreken, maar dat de ballingschap nog voortduurt. Daarop gaat hij vasten in zak en as, en Gods aangezicht zoeken in gebed. Hij spreekt daarbij een indrukwekkend smeekgebed uit. Daarin zegt hij dat God Zijn volk heeft gestraft voor hun zonden (vers 5-13). Het is daarom terecht dat het volk van Juda en Israël in ballingschap zijn gegaan (vers 14). Maar nu de zeventig jaar voorbij zijn en de straf is volvoerd, smeekt hij dat God Zijn toorn zal afwenden (vers 16) en doet hij een beroep op Gods grote barmhartigheid (vers 18). We weten dat God deze smeekbede van Daniël heeft verhoord. Onder de Perzische koning Kores kregen de Judeeërs toestemming om naar het beloofde land terug te keren en Jeruzalem en de tempel te herbouwen.

Het smeekgebed van Daniël staat in de context van de Babylonische ballingschap, dus dat kunnen we niet zo maar op ons toepassen. Daniël erkent tegenover God enkel dat het juist was dat hij en zijn volk in ballingschap waren gegaan vanwege hun zonden en dat God had beloofd dat het nu voorbij was.

De bloedschuld van het huis van Saul (2 Sam. 21:1-9)
Deze geschiedenis wordt soms aangehaald om aan te tonen dat een land een bloedschuld op zich kan laden wanneer onschuldigen zijn gedood, en dat verootmoediging en verzoening nodig zijn om dit te niet te doen.
Tijdens de regering van David is er drie jaar lang hongersnood. Als David aan God vraagt waarom die hongersnood er is, antwoordt God hem dat Saul schuld op zich heeft geladen omdat hij Gibeonieten heeft vermoord. Wanneer David de Gibeonieten vraagt wat hij kan doen om deze schuld uit te wissen, vragen zij om zeven mannelijke nakomelingen van Saul. Deze worden opgehangen en daarmee is de schuld gedelgd.
Om meerdere redenen is dit een merkwaardige geschiedenis. We lezen in het Oude Testament verder niets over deze gebeurtenis. Zo weten we niet om hoeveel mensen het hier ging en waarom Saul deze Gibeonieten heeft laten doden. In ieder geval heeft hij hiermee de eed verbroken die de Israëlieten hen hadden gezworen dat zij veilig in het land van Israël mochten wonen (vers 2). We weten niet of zijn kinderen hierbij betrokken waren. Vers 1 spreekt over de bloedschuld op Saul en zijn huis. In dat geval waren zij schuldig aan moord. Daarop stond in het Oude Testament de doodstraf.

Zijn we als individu verplicht om schuld te belijden voor de fouten en tekortkomingen van onze ouders of grootouders? Mij lijkt van niet.

Een ander aspect is dat moord de heiligheid van het land van Israël aantast. In Deuteronomium 21:1-9 worden voorschriften gegeven wat men moet doen wanneer er een lijk wordt aangetroffen. De oudsten van de stad, die het dichtst bij het ligt, moeten een jonge koe nemen, de nek van dit dier breken en verklaren dat zij niets van deze moord afweten. Zo wordt de bloedschuld verzoend.

Ook deze gedeelten mogen wij niet zonder meer op ons toepassen. Het land van Israël behoort God toe en is aan Hem toegewijd. Het volk en land van Israël stonden in een andere verbondsrelatie met de Heere. Dat betekent dat zegen werd beloofd als ze God gehoorzaamden, maar vloeken en straf als ze Hem ongehoorzaam waren (zie Deut. 28).
Als de Israëlieten volhardden in hun zonden, kan het land hen uiteindelijk zelfs uitspuwen. Nederlanders staan niet in eenzelfde verbondsrelatie.

Conclusie
Zijn we als individu verplicht om schuld te belijden voor de fouten en tekortkomingen van onze ouders of grootouders? Mij lijkt van niet.
Zijn we als kerkgenootschap of als gemeente verplicht (of is het wenselijk) om schuld te belijden voor eventuele fouten en tekortkomingen van overleden leden of leidende personen van onze gemeenschap? Mij lijkt van niet.
Lees ook hoe men binnen het jodendom hierover denkt.

Vanzelfsprekend moeten we leren van de fouten uit het verleden en bidden dat, als we in soortgelijke omstandigheden komen, we ook een Ten Boom zullen zijn en opkomen voor Gods oogappel, het Joodse volk.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie beklad met antisemitische leuzen

Het partijkantoor van de ChristenUnie is beklad met antisemitische leuzen. Dat maakte CU-leider Mirjam Bikker vandaag in het radioprogramma Sven op 1 bekend. Volgens de NOS werd het partijkantoor onder meer beklad met de leus ‘vieze genocidegoedprate

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet
Nieuws

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet gevonden op Tempelberg

De archeologen Gabriel Barkay en Zachi Dvira hebben op de Tempelberg in Jeruzalem een bijzondere vondst gedaan. Het gaat om een 2000 jaar oude kleitablet die een Griekse inscriptie bevat en voorzien is van een afbeelding van een wijnkruik. De vondst

Minister Weerwind
Nieuws

Motie SGP en NSC tegen versoepeling transgenderwet krijgt meerderheid; minister weigert uitvoering

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde deze week in met een motie van NSC en SGP om een voorstel voor het versoepelen van de veelbesproken transgenderwet weer in te trekken. Minister Weerwind van Rechtsbescherming gaf echter direct aan de motie n

mensen in india
Nieuws

Christenen vasten en bidden voor verkiezingen India en vrezen voor toename vervolging

Afgelopen vrijdag begonnen in India de grootste verkiezingen ooit in de wereldgeschiedenis. Christenen in het land gebruiken de periode om te vasten en te bidden. Ze hopen op Gods leiding en bescherming in een land waar de vervolging vanwege hun gelo

Meerartikelen

Jeremia 31:31
Verdieping

De klagende profeet Jeremia is geen zeurpiet

Jezus heeft geleden. Jeremia ook. Deze profeet was de man die het lijden kende. Hij was de profeet die de val en de verwoesting van de stad Jeruzalem en de ondergang van de tempel van Salomo meemaakte.   In het boek Klaagliederen lees je over zijn im

Ds. H. J. van Marle
Nieuws

Hersteld hervormd Rijssen hoopt op komst ds. H. J. van Marle

Ds. H. J. van Marle (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Staphorst. De hersteld hervormde predikant heeft een beroep uit Rijssen ontvangen. In de Westerkerk is hij in beeld als opvolger van de naar Katwijk aan Zee vertrokken

Calvijn College
Nieuws

Reformatorische leerlingen bekogelen politie met zwaar vuurwerk en eieren

Een groep leerlingen van het Calvijn College in Krabbendijke zorgde dinsdagochtend voor onrust door zwaar vuurwerk en eieren naar de politie te gooien. Er werd door een groepje van ongeveer twintig leerlingen zelfs een stuk zwaar en illegaal vuurwerk

Ds. M.C. (Marco) Batenburg
Nieuws

Dominee Marco Batenburg nieuwe directeur IZB

Ds. M.C. (Marco) Batenburg uit Gouda wordt per 1 september 2024 de nieuwe directeur-bestuurder van de IZB. Tijdens de Algemene Ledenvergadering, op 6 juni aanstaande, zal hij door de Raad van Toezicht worden voorgedragen als opvolger van ds. J.A. (Sj

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Gloria Lie Kwie Sjoe

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' deelt Gloria Lie Kwie Sjoe ervaringen uit haar jeugd en vertelt ze onder meer hoe het kinderwerk in Suriname dankzij kinderboekenschrijfster Else Vlug een echte 'boost' kreeg. Ook geeft Gloria praktische

Gert van Vliet
Opinie

Christenen zijn niet geroepen om terug te kruipen in de kooi van Rome

“Vlak voor Jezus’ wederkomst, zullen veel protestanten als vanzelf weer terugkruipen in de kooi van Rome” (John Bunyan). Profetische woorden van de schrijver van De Christenreis, het bekende boek wat velen tot zegen is geweest. Deze woorden blijken w

Cedric Kanana
Levensverhaal

Het bekeringsverhaal van een ex-imam: "Waarom zou je het niet eens met Jezus wagen?"

“Het bloed van Jezus reinigt mij. Ik prijs U, mijn Verlosser.” "Ik hoorde haar deze woorden zingen toen ik de kerk naderde. Toen ze mij zag, liet het meisje dat op de trommel speelde, haar stokken vallen en rende schreeuwend weg alsof ze een geest ha

Dr. Bert Loonstra
Opinie

Het convent: een geloofsdaad om de impasse in de CGK te doorbreken

We hebben er lang naar uitgekeken. Er is veel over gepraat. De betrokkenheid was hoog. Kerkenraden hebben hun gemeente vooraf geïnformeerd. Er is voor gebeden. In een van de kerken is een gebedsketen gevormd: elk kwartier zou vanuit de gemeente een g

Het kruis, inzet: Alfred C. Bronswijk
Interview

Theoloog deelt ontdekking over vergeten kruisboodschap van Christus

Loop je een rooms-katholieke kerk binnen, dan valt het nauwelijks meer op: Jezus hangt lijdend aan het kruis. Betreed je een protestantse kerk, dan is vaak slechts een leeg kruis zichtbaar. Alfred C. Bronswijk schreef het boek ‘Het Kruis: Biografie v

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden
Nieuws

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden

Jonge katholieke mannen die later dit jaar tot priester worden gewijd, zijn jonger dan gemiddeld. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die onlangs door de United States Conference of Catholic Bishops werd vrijgegeven. Daarnaast stellen veel toekomstige

CGK-convent
Video

Terugkijken: unieke landelijke vergadering CGK

Afgelopen zaterdag kwamen vertegenwoordigers van alle kerken binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) samen in een convent. Deze bijzondere bijeenkomst was bedoeld om te peilen hoe de kerken de toekomst van het kerkverband zien. In paneldisc

Chris Verhagen
Nieuws

Zijn alle mensen kinderen van God? Chris Verhagen reageert op David de Vos na eerder verwijderde video

In een nieuwe YouTube-video reageert de christelijke apologeet Chris Verhagen op het inmiddels veelbesproken boek van evangelist David de Vos. Dat deed Verhagen eerder al, maar die video moest offline gehaald worden vanwege geschonden auteursrecht. I