landingsbaanproject MAF
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

04 november 2020 door MAF

Grootste landingsbaanproject van MAF ooit

De christelijke hulporganisatie MAF werkt momenteel in het zuidwesten van Myanmar aan het omvangrijkste project voor de aanleg van een landingsbaan ooit in haar 75-jarige bestaan. Voor de bouw ervan in de jungle is de Nederlandse afdeling van MAF een inzamelingsactie gestart.

De landingsbaan in Myanmar, het voormalige ‘Birma’, wordt 750 meter lang, 15 meter breed en krijgt asfalt. De hellingshoek wordt slechts 2 procent, wat uitzonderlijk vlak is voor een landingsbaan in de jungle. Daardoor kunnen er meer soorten vliegtuigen terecht en vergt het landen een minder uitgebreide training van de piloten. In Papoea-Nieuw-Guinea, het moeilijkstevlieggebied ter wereld, waar MAF ook veel opereert, liggen landingsbanen met een helling van ruim tien procent.

Om zo’n relatief vlakke baan als in Myanmar te realiseren moet dan wel een hoeveelheid van 510.574 kubieke meter grond worden verplaatst. De totale kosten bedragen mede daarom € 1,1 miljoen, het grootste bedrag dat MAF ooit besteedde aan het aanleggen van een landingsbaan. De Nederlandse afdeling van MAF, die binnen MAF International bekend staat als een van de meest actieve, hoopt er via de actie € 300.000 aan bij te dragen.

Het project vindt plaats in Chin State, de armste provincie van het land, en betekent voor de bevolking in de afgelegen streek toegang tot de buitenwereld. Circa 85 procent van de circa half miljoen inwoners van Chin State is christen.

Noodgevallen
De gezondheidszorg in de regio is minimaal. Momenteel kost het de bewoners van Lailenpi, in de buurt van het vliegveld, circa een week rijden over modderpaden om naar het dichtstbijzijnde vliegveld te komen om vandaaruit geëvacueerd te worden naar plaatsen waar professionele medische verzorging voorhanden is.

In het regenseizoen is het gebied nu helemaal van de buitenwereld afgesloten. Met de nieuwe baan wil MAF de lokale bevolking, christenen en niet-christenen, niet alleen helpen met efficiëntere evacuatie bij medische noodgevallen, maar wil de organisatie ook een aanzet geven tot de ontwikkeling van een medische infrastructuur ter plaatse. Chin State heeft de laagste inentingsgraad tegen tetanus van heel Myanmar. Verder kunnen met het nieuwe vliegveld straks lokale kerken makkelijker met voorgangers en materialen worden ondersteund. Aanzet voor het project was een uitnodiging van de lokale bevolking.

Sinds haar oprichting in 1945 heeft MAF ruim honderd landingsbanen overal in de wereld aangelegd. Het zijn bouwtechnische uitdagingen waar een enorme hoeveelheid werk voor moet worden verricht. Eerst wordt door een piloot en meestal ook een ingenieur bepaald waar de baan moet komen. Op een langgerekte heuvelrug bijvoorbeeld. Als datniet kan moeten soms heuvels deels worden afgegraven.

Tijdrovend
“Bomen omzagen, de stronken eruit, alle begroeiing eraf –en dan kun je de bodem gelijk gaan maken”, vertelt Jan Smits uit Ede, die tussen 2010 en 2014 voor MAF als ‘airstrip development manager’ vijf landingsbanen in de wildernis van Tanzania aanlegde.

“Het is veel werk, dat wordt uitgevoerd mede met de hulp van de lokale bevolking. Want die moet erbij zijn, zonder hun toestemming en medewerking gebeurt er niets. Het plan om een landingsbaan te bouwen komt praktisch altijd van iemand uit de lokale gemeenschap”, aldus Smits. “Maar vervolgens moet iedereen op lokaal niveau het erover eens worden. Dat is het meest tijdrovende; het proces om van iedereen toestemming te krijgen en het praten met de dorpshoofden. Soms duurt die fase wel twee jaar.”

Het aanleggen van landingsbanen is een relatief onbekende kant van het werk van MAF, de meeste aandacht gaat uit naar de vliegtuigen en de piloten. “Maar je hebt ook een plek nodig om te landen als je in de wildernis met je vliegtuigen hulp wilt bieden”, vertelt MAF-directeur Adri van Geffen. “De aanleg van die banen is een soms onderbelicht maar cruciaal aspect van ons werk voor kerken en lokale gemeenschappen.

Lees hier meer over het werk van MAF

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen