Ds. A. T. Vergunst
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

30 oktober 2020 door Jeffrey Schipper

Wat zegt de Bijbel over immigratie en vluchtelingen? GerGem-predikant antwoordt

''Hoe moeten we op een Bijbelse wijze omgaan met immigratie en vluchtelingen? Ik merk dat ikzelf in mijn denken worstel met de volgende twee zaken: christelijke barmhartigheid en landsgezondheid. Enerzijds is het goed om de naasten wel te doen. Anderzijds breng je vaak mensen binnen met allerlei, vaak islamitische overtuigingen en gewoonte", merkt een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl op. Ds. A. T. Vergunst geeft antwoord.

"Ik zie voor mij de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan", maakt de gereformeerde gemeente-predikant duidelijk. "De strekking van die gelijkenis is duidelijk. De Heere liet daarin de priester en de leviet (de kerk dus!) langs de beroofde en gewonde man lopen. De kritiek die Jezus daarmee op de Joodse kerk had was niet mals. De ‘wereldling’ (onkerkelijke Samaritaan) was barmhartig en stelde zichzelf bloot aan gevaar om ook in elkaar geslagen en beroofd te worden, want die boeven waren zeker nog in de buurt.

Daarmee is dus onze taak voor barmhartigheid op de best mogelijke manier verwoord. We begrijpen allemaal dat we niet iedereen kunnen helpen in landen waar de nood groot is. Maar we begrijpen wel dat als wij uit Nederland gejaagd worden omdat de bezetter ons wil vermoorden of het leven onmogelijk maakt, dat we toch wel blij zullen zijn als een ander land de deur voor ons openzet. Zijn we bereid om een risico te nemen in het barmhartig zijn zoals de Samaritaan dat deed? 

Natuurlijk mag een land zijn grenzen dicht houden voor hen die terrorisme in hun vaandel dragen. Dat is logisch en dat is ook een normale zelfverdediging en bescherming van je bevolking. Maar zijn niet de meeste islamitische buren van ons, de kinderen van gastarbeiders die we toch wel graag in vroeger jaren het werk liet doen dat voor ons wat te min was? Dat dit gedeelte van onze bevolking nu groeit in die mate dat ze ook in het regeringsbeleid gaan deelnemen, is ook een vrucht van onze eigen keus toen we jaren geleden maar al te blij waren als deze mannen voor ons kwamen werken.

De druk van de anders-dan-christelijk-gelovigen neemt toe en dat is ook voorspeld in het boek Openbaring. Hij zal Zijn dorsvloer reinigen. En hoe hard dat nodig is, hoef ik niet te beargumenteren. De Joden van het Oude Testament vreesden de Assyriërs en de Babylonische macht. Maar beiden waren Gods’ gereedschap om het volk te tuchtigen. Zo het is nog steeds. God regeert en Hij zal ook de toenemende druk die op ons zal afkomen gebruiken om Zijn Kerk te zuiveren en te bouwen", aldus Vergunst.

Lees zijn volledige antwoord op de website van Refoweb.nl

Reacties

K
Beetje magere samenvatting. De laatste alinea van het antwoord op refoweb zegt het allemaal.
S
2) hij maakt geen onderscheid tussen kerk en staat. Een kerk is geroepen om 'alles te geloven' omdat zij uit liefde en opoffering handelt. Een staat moet veiligheid bieden zowel intern als extern. Het beste is als beide zich hier niet met elkaar bemoeien.
S
1) Hij woont in Nieuw Zeeland en daar is geen verzorgingsstaat die vergelijkbaar is met Nederland. Daar hoef je 'alleen maar' liefdadigheid te doen maar hier gaat een onbeperkte instroom gepaard met een onbeperkte belastingdruk. En hoge belastingen liggen ook in christelijke kring gevoelig.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events