Waarom iedere christen bewogen hoort te zijn met de buren
Voor een christen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in je woonplaats. Wie die zaken in gebed brengt, merkt dat er bewogenheid komt voor de buurt, het dorp en de stad, stelt ds. Ron van der Spoel in De Waarheidsvriend.
Een bijbelgedeelte dat duidelijk tot gebed voor de stad oproept, is Jeremia 29. Daar schrijft de profeet namens God een brief aan de Joden die in Babel in ballingschap zitten. God leert hun in deze brief op welke manier ze daar mogen leven. Dan klinken er
voor hen en voor ons verrassende opdrachten van God voor een leven als gelovige in een niet-gelovige samenleving. Mij vallen drie dingen op in Gods brief aan de ballingen.
Om te beginnen benadrukt God twee keer dat ze daar nu wonen, omdat Hij hen daarheen gevoerd heeft (vs. 4,7). Het is dus Gods bedoeling dat ze daar wonen. Ze zijn daar niet toevallig. Dit betekent ook voor ons dat als we geloven dat God ons leven leidt,
we niet voor niets wonen waar we nu wonen.
Natuurlijk zijn er allerlei menselijke factoren aan te wijzen waarom we nu hier wonen. Maar geloven we niet dat God daar doorheen aan het werk is om ons te brengen waar Hij ons hebben wil? Het land waar je leeft en de plaats waar je woont zijn belangrijk voor God. Iemand zei eens: in het leven van een christen is geografie net zo belangrijk als theologie. God leidt ons leven en daar hoort een door Hem bepaalde woonplaats ook bij. We wonen hier niet zomaar en we zijn niet toevallig in deze woonplaats een gemeente van Christus.
Meebouwen
Het tweede wat me opvalt in Gods woorden tot de ballingen in Babel, is dat Hij zegt: ‘Wortel waar Ik je heb geplant.’ In vers 5 en 6 gaat het over huizen bouwen, tuinen aanleggen, kinderen uithuwelijken en opa en oma worden. God vraagt hen niet om zich terug te trekken in hun eigen kring of zo ver mogelijk weg te blijven van hun ongelovige omgeving.
Integendeel: God wil dat ze meebouwen aan die samenleving en zo als een zoutend zout in Babel zijn. In vers 7 vat de brief dat samen met de woorden: ‘Zoek de vrede voor de stad….’ Hoe konden zij in die tijd in Babel – en kunnen wij in onze tijd in ons eigen dorp of stad – leven tot eer van God? Door bewust te investeren in de mensen met wie we samenleven in de straat of wijk, door betrokken te zijn bij wat er om ons heen gebeurt en door het goede te zoeken voor ons dorp of onze stad.
Laten we onze omgeving tot bloei brengen, de ander helpen groeien. Ik heb daar bij de vervolgde kerk mooie voorbeelden van gezien. Zo geven kerken bijvoorbeeld lees- en schrijfcursussen aan kinderen en volwassenen die niet naar school kunnen en gebruiken ze kinderbijbels om te oefenen. In onze situatie kun je denken aan je inzetten voor de voedselbank of aan vrijwilligerswerk in een verzorgingshuis in de wijk. We kunnen fietsen met verstandelijk beperkte mensen, koken met een woongroep, enzovoorts. Laat de agenda van de kerk het meedoen in de samenleving niet in de weg staan! Wees creatief in het brengen van vrede en bloei voor je wijk- of dorpsgenoten.
Gebedswandeling
Het derde wat de brief van God dan zegt, is hoe dit ‘brengen van vrede’ begint: ‘Bid ervoor tot de Heere.’ Waarom begint het met bidden? Omdat bidden bewogen maakt. Als je langere tijd bidt voor je buren of je straatgenoten, is het onvermijdelijk dat je met andere ogen naar hen gaat kijken. Je leert als het ware met Gods ogen naar de mensen om je heen te kijken. Je raakt oprecht geïnteresseerd in hen en zoekt bewust naar contact. Niet om direct te evangeliseren, maar om hen te zegenen met aandacht, met vriendelijkheid en met gastvrijheid.
Bidden voor je dorp of stad betekent dat je bewust om je heen kijkt en dat wat je ziet gebeuren, biddend bij God brengt. Er zijn verschillende manieren om dit bidden concreet te doen. Zo houden buurtbewoners vanuit de pioniersplek Gebedspost Amersfoort regelmatig een gebedswandeling door de wijk Vathorst. Ik deed daar tot aan mijn verhuizing naar Zuid-Limburg aan mee en ik heb er veel van geleerd. Je loopt langs een school en bidt voor onderwijzers en kinderen. Je komt langs een andere kerk dan jouw kerk en bidt voor deze broeders en zusters. Je gaat langs een huisarts en bidt voor hem of haar en voor de zieken in de wijk. Maar we beleden voor God ook de schuld van de echtscheidingen en van het huiselijk geweld en van de eenzaamheid die er in zo’n wijk is. Plaatsvervangend bidden is ook plaatsvervangend schuld belijden.
Ds. Ron van der Spoel uit Berg en Terblijt is directeur van Open Doors België en predikantpionier in Zuid-Limburg.
Praatmee