THDV komt met campagne tegen armoede in Nederland
Tot Heil des Volks (THDV) ziet de directe gevolgen van de coronacrisis dagelijks in haar werk. In dit kader organiseert zij van 16 tot en met 23 november de ‘THDV Genoegweek 2020’ om aandacht te vragen voor armoede in Nederland.
THDV heeft projecten voor de meest kwetsbaren in Nederland; voor prostituees, daklozen, verslaafden en kinderen in armoede. Simone Schoemaker, projectleider van de Genoegweek: ‘Het aantal kinderen in armoede neemt toe. We zien een toename van nieuwe daklozen; een groep die het voor de crisis nét kon redden, maar die door het teruglopen van inkomen hun vaste lasten niet meer kunnen betalen. We zien ook een grote groep prostituees die, na de relatieve rust van het niet hoeven werken tijdens de crisis, niet meer terug willen naar de seksindustrie. Maar zijn er gewoonweg geen alternatieven.’
Ongelijkheid in Nederland
Schoemaker: ‘De crisis is voor iedereen zwaar. Maar wat we zien is dat de meest kwetsbare groepen die het al zwaar hádden, het nu helemaal niet meer redden. Als THDV zeggen wij ‘genoeg’; genoeg tegen het niet zien van deze mensen en genoeg tegen de oneerlijke verdeling in ons land. We willen daarom iedereen graag laten zien wie wij tegenkomen in ons werk, wie zij zijn, wat zij nodig hebben en hoe we dit met elkáár kunnen regelen. Daarmee staan we op tegen ongelijkheid in ons land en gaan we samen in actie tegen armoede.’
Kijk, kies en deel
De campagne omvat drie woorden ‘kijk’, ‘kies’ en ‘deel’. Kerken, bedrijven en iedereen die dit wil, wordt opgeroepen om de interviews en achtergrondartikelen rondom armoede te lezen die THDV deelt via sociale media en de website. Zo kunnen zij zich verdiepen in het onderwerp en krijgen de mensen die THDV dagelijks tegenkomt een gezicht. Vervolgens kunnen deelnemers een challenge kiezen: een week lang rondkomen van 40 euro in de week (op bijstandsniveau dus) of een week lang geen televisieprogramma’s en Netflix kijken (om meer aandacht te hebben voor de mensen om zich heen). Tot slot worden de deelnemers uitgedaagd om de challenge te delen op hun eigen sociale media, een aantal vrienden te taggen en een gift te geven aan het werk van THDV.
Ver van mijn bed
Het is de tweede keer dat THDV een ‘Genoegweek’ organiseert. Schoemaker: ‘Armoede is nog altijd een actueel thema in Nederland. Dus zolang het nodig is, organiseren wij jaarlijks deze week. De meest gehoorde reactie van vorig jaar was: ‘Armoede is zo’n ver-van-mijn-bed-show; door deze week begrijp ik dat we ook in Nederland goed naar elkaar moeten omzien’.
Praatmee