Mart-Jan Paul
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

16 oktober 2020 door Jeffrey Schipper

Archeologische vondsten: wat is er bekend over koning David?

"Verschillende archeologen geven hierin hun visie, waarbij de een zegt dat David slechts een nomadische sjeik was, terwijl de archeoloog die ‘pro-David’ is, denkt dat hij alleen over Hebron, Jeruzalem en mogelijk nog enkele stadjes regeerde. Is er archeologisch gezien meer bekend over koning David? En in hoeverre botst de archeologische kennis met het bijbelse verhaal van koning David?", aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl, verwijzend naar een uitgebreid artikel in The New York Times.

Hoogleraar Mart-Jan Paul verwijst in zijn antwoord naar een uitvoerig artikel “De historiciteit van het koninkrijk van David en Salomo” in de Studiebijbel Oude Testament. In reactie op deze vraag deelt Paul een aantal argumenten ten gunste van een historisch koninkrijk van David en Salomo. "In Egypte tonen de Amarnabrieven aan dat Jeruzalem in de 14e eeuw een belangrijke stad was. Het was in feite de belangrijkste stadstaat in de zuidelijke heuvelregio en had eigen schrijvers in dienst. Het ligt voor de hand dat Jeruzalem die status gehouden heeft en niet een kleine nederzetting was in de tijd van David."

"Het bijbelse beeld over Israël in de tijd van Saul, David en Salomo past goed in de betreffende periode", vervolgt Paul. "Nadat lange tijd de Egyptenaren en Hethieten de Levant (het westelijke Midden-Oosten) gedomineerd hebben, zijn er in de periode 1200-900 voor Christus minirijken geweest. Daarna kwamen er opnieuw grote rijken, zoals Assyrië en Babel. In de genoemde periode waren er vier ministaten. De eerste is Tabal in Klein-Azië, de tweede Karkemis bij de Eufraat, de derde Aram-Soba en de vierde Israël in de tijd van David en Salomo.

Finkelstein en anderen menen dat de strijd van David met Edom, genoemd in 2 Samuël 8:13-14 en 1 Koningen 11:14-16, sterk overdreven is, omdat Edom in die tijd een eenvoudige samenleving met veehouders zou zijn. Recente opgravingen in het laagland van Edom, ongeveer 50 km ten zuiden van de Dode Zee, geven een ander beeld. In de tijd van David en Salomo was Edom een complexe samenleving met de mogelijkheid grote gebouwen te maken en ook in bezit van sterke verdedigingswerken en een uitgebreide koperindustrie.

Onze conclusie kan zijn er dat vanuit de archeologie toch nog wel iets meer ten gunste van een groot historisch koninkrijk van David en Salomo gezegd kan worden dan in de New Yorker gebeurt. Toch is de belangrijkste bron van informatie de Bijbel en de fundamentele keuze is of we die accepteren of niet", aldus Paul.

Lees zijn volledige antwoord op de site van Refoweb

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen