Ds. C. G. Vreugdenhil
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

14 oktober 2020 door Jeffrey Schipper

Horen heidense tradities thuis in het christelijk geloof?

"Ik ben opgegroeid in de Moluks-christelijke cultuur. Sommige tradities hebben elementen die ook gebruikt waren in de oerreligie van de Molukkers. Het is mij niet duidelijk of het volgens de Bijbel toegestaan is dat heidense tradities en gebruiken geïntegreerd worden in het christelijk geloof en of zoiets überhaupt Bijbels onderbouwd kan worden?", vraagt een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.

"Om je vraag te beantwoorden moeten we eerst duidelijk krijgen wat je bedoelt met 'heidense tradities en gebruiken'", antwoordt ds. C. G. Vreugdenhil (foto). "Als je hiermee bedoelt de tradities die horen bij het heidense vooroudergeloof, dan kun je dat niet zomaar als volgeling van de Heere Jezus overnemen. Bijvoorbeeld het vooroudergeloof van de Toradja cultuur waar de begrafenis van een dode soms jaren wordt uitgesteld om te kunnen sparen voor een groot heidens karbouwenfeest om de voorouders te eren, dan gaat zo’n gewoonte tegen de Bijbelse normen in.

Anders is het met zaken die bij de cultuur horen en niet strijdig zijn met de Bijbel. Ik denk aan het geven van een bruidsschat, de manier waarop het huwelijk gesloten wordt, kleding, versiering, een gezamenlijke rijstmaaltijd en dergelijke. Er kunnen heel mooie dingen in de cultuur zitten die een verrijking betekenen voor het leven en voor de dienst van God. Heidense culturele elementen die strijdig zijn met de Bijbel moeten worden uitgezuiverd. In onze westerse cultuur zitten ook elementen die gekerstend zijn.

Alle culturen van oost of west moeten dus geheiligd en gereinigd worden van elementen die strijden met de Bijbel. Maar in het Nieuwe Jeruzalem zullen de mooie elementen van alle culturen worden binnen gebracht. Dat lees je in Openbaring 21:24-27", aldus de gereformeerde gemeente-predikant.

Lees zijn volledige antwoord op de site van Refoweb

Reacties

P
We moeten niet vergeten toen het christendom een staatsgodsdienst werd door een Romeinse keizer die zich christen noemde maar nog steeds zijn afgoden diende en zodoende het geboorte feest van Christus instelde gemengd met invloeden van afgoden waar wij als kerk met onze tradities nog steeds in ere houden.

Hoewel wij deze heidense invloeden niet kunnen terugdraaien kunnen wij persoonlijk belijden en als we allen belijden zal dat zijn weerklank geven in de gemeente.
C
Onze - uit Sri Lanka geadopteerde- kinderen hadden al Singhalese namen, waarvan we niet zeker wisten of ze "neutraal" waren of toch een betekenis in het Hindoeisme/Boeddhisme hadden. Daarom toch nieuwe namen gegeven waarmee ze gedoopt konden worden.
R
Mooi evenwichtig antwoord van ds Vreugdenhil. Niet argwanend alsof alles wat onbekend is per definitie fout is. Ook niet naief, alsof alles wat van een andere cultuur komt per definitie alleen maar mooi en interessant is.

Als buitenstaander is het heel moeilijk om te bepalen of er heidens gedachtengoed meekomt met bepaalde gewoontes.

Ik ben het trouwens ook heel erg eens met Piet van der Steen die er op wijst dat er in ons westers christendom heel wat heidense invloeden hun plaats hebben gekregen. Vooral rond kerst.
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen