Reclame Code Commissie krijgt opnieuw klachten over reclame Week van Leven
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft wederom klachten gehad over het reclamespotje voor de Week van het Leven. Er werden in totaal drie klachten ingediend door twee verschillende burgers. Volgens hen is er sprake van misleiding.
Het spotje van het Platform Zorg voor Leven kon eerder al op flinke kritiek rekenen van het Humanistisch Verbond. Het gaat om een reclame op de publieke omroep waarin aandacht en geld wordt gevraagd voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje. Het Humanistisch Verbond sprak over een misleidende wervingsactie omdat het woord abortus niet wordt genoemd. “Er wordt in de voice-over gesproken over aandacht vragen voor ‘vrouwen die zwanger zijn en hun ongeboren kindje’. Het is echter volstrekt onduidelijke dat je geld geeft aan een organisatie die tegen het recht op abortus is”, stelde men eerder.
Diederik van Dijk, voorzitter van NPV- Zorg voor het Leven, dat initiatiefnemer is van de reclame, noemde de kritiek ongegrond en ‘framing’. “Het Humanistisch Verbond heeft nog steeds geen weerwoord op onze liefdevolle oproep voor betere hulp aan onbedoeld zwangere vrouwen en hun ongeboren kindje.”
Nu hebben twee burgers een klacht ingediend bij de Reclame Code Comissie. Dat is niet de eerste keer. Eerder besloot deze commissie bij een dergelijk spotje al dat er geen sprake was van misleiding omdat er in een spotje verwezen werd naar de website weekvanhetleven.nl. Volgens de commissie maakt dat voldoende duidelijk dat het een uiting is van een organisatie die zich inzet voor een ideëel doel en waarover men op de website meer informatie vindt. Ook bij het nieuwste spotje wordt er naar deze website verwezen. De NPV verwacht dan ook geen problemen naar aanleiding van de klachten.
Het is nog niet bekend wanneer de klachten behandeld worden. Bekijk hieronder het bewuste reclamespotje.
Praatmee