Jan Bakker
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

21 september 2020 door Redactie

Zorgen over reformatorische gezindte: "Op belangrijke thema's Bijbelse koers verlaten"

“Op belangrijke thema’s hebben we de Bijbelse koers verlaten.” Dat stelde Jan Bakker, voorzitter van het college van bestuur van het Calvijn College, tijdens de jaarvergadering van scholenorganisatie VGS. Hij maakte duidelijk zich zorgen te maken over de reformatorische gezindte.

Steeds vaker wordt de Bijbelse koers niet gehouden, zo tekent het Reformatorisch Dagblad op uit de mond van Bakker. “De waardering voor theïstische evolutie groeit hard. De cao en de medezeggenschapswet zin doorspekt met seculier denken, maar ze bepalen alles en onze mensen beroepen zich erop. Ouderen en jongeren maken massaal gebruik van Netflix. Wat doet dat met de seksuele moraal?”

Ook dr. J. M. D. de Heer kwam aan het woord tijdens bijeenkomst. Hij sprak zijn zorgen uit over opwekkingsmuziek binnen de reformatorische gezindte. “Neem ‘Ik zal er zijn’ van muziekgroep Sela. Als een kind vraagt dat te zingen, heeft de juffrouw dan de bagage en de ruggengraat om een Bijbels antwoord te geven? Als de leerkracht het wél laat zingen, wat doet de identiteitsraad als die haar erop aanspreekt, en als de juf gaat huilen omdat het lied haar zo heeft geraakt? Intussen weerspiegelt de opwekkingsmuziek niet de Bijbelse geloofsbeleving die we in de Heidelbergse Catechismus zien.”

Lees het hele verslag in het Reformatorisch Dagblad.

Reacties

Knappe theoloog die mijn kan overtuigen van wat er fout is in de tekst van 'Ik zal er zijn'.
K
Wil dominee De Heer beweren wat in het lied van Sela wordt beleden, niet waar is? Dus dat God er niet is? Dat wij niet op God mogen vertrouwen?



Beseft dominee De Heer wel dat het eeuwige leven echt louter genade is? Dat wij daar echt niets aan bij kunnen dragen? Zelfs niet onze eigen zondekennis? Dus dat er werkelijk helemaal niets voor nodig is om te zingen dat je op God vertrouwd?



P
Er zit veel goeds in wat Jan Bakker en ds. De Heer stellen. Maar het wordt tijd om op te houden met het beschuldigen van de evangelische stroming. Het goede wordt daar niet van gezien. In de reformatorische richting is ook veel mis. De Heidelbergse Catechismus is een goed bedoeld geschrift dat afrekende met veel, maar niet alle verkeerde zaken van de Rooms-Katholieke kerk, en niet alles daar in is het werk van de Heilige Geest geweest.
Toon meer reacties (8)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen