Christelijke schrijver roept op om te stoppen met het misbruiken van Jeremia 29:11

God Thomas Turner
Jeremia 29:11

Thomas Turner is er helemaal klaar mee dat Jeremia 29:11 zo vaak verkeerd gebruikt en voorgeschreven wordt aan mensen met problemen. Hij vindt dat de tekst vaak uit z'n verband wordt gerukt en doet zijn relaas bij Relevant Magazine.

De tekst staat op afstudeerkaartjes, geciteerd om iemand aan te moedigen die God niet lijkt te kunnen vinden en het wordt voorgeschreven als een dokter die een recept uitlegt: neem Jeremia 29:11 een paar keer, met een vol glas water, en bel me morgen nog eens. Ik denk dat je je beter voelt.

 

"'Want ik weet welke gedachten ik over u koester', verklaart de Heer, 'gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven', zegt Jeremia 29:11 - mogelijk één van onze meest geliefde, maar meest verkeerd begrepen verzen in de hele Bijbel.

Als het gaat om het lezen van de Bijbel, zijn we soms zo vertrouwd met de woorden, dat we ze wel lezen maar niet echt begrijpen.

Verband
Natuurlijk kan iemand zich er beter door voelen, maar dit vers, zoals we het vaak voorschrijven, wordt volledig uit zijn verband gehaald. Het betekent niet wat mensen denken dat het betekent. Het is tijd om een back-up te maken en te zien wat de auteur van Jeremia eigenlijk zegt.

Als het gaat om het lezen van de Bijbel, zijn we soms zo vertrouwd met de woorden, dat we ze wel lezen maar niet echt begrijpen. We zien de woorden en horen de woorden, maar we snappen er niets van. Bekendheid kan tot luiheid leiden, en zo veel van onze misverstanden over de Schrift ontstaan doordat we te bekend zijn met de passage en er niet met frisse ogen naar kijken. Als we vaker met een frisse blik tot het Woord van God zouden komen, zouden we ons realiseren dat sommige van onze meest voorkomende interpretaties van de Schrift, niet zo logisch zijn als wanneer we ze in de context van de passage bekijken.

 

In vers 4 staat van Jeremia 29: "Dit is wat de Almachtige Heer, de God van Israël, zegt tot allen die ik van Jeruzalem naar Babylon in ballingschap gevoerd heb..."

Dit vers, geciteerd aan talloze individuen die worstelen met roeping of het onderscheiden van Gods wil, is helemaal niet aan individuen geschreven. Deze passage is geschreven aan een hele groep mensen - een hele natie. Voor alle grammatici die er zijn, de "u" in Jeremia 29:11 is niet enkelvoud, het is meervoud (jullie). En je hoeft geen Hebreeuwse geleerde te zijn om te beseffen dat "één" versus "veel" een groot verschil is.

Eng
En het vers net ervoor is misschien nog enger. Want in Jeremia 29:10 legt God de details van deze belofte vast: dat Hij haar zal vervullen "nadat de zeventig jaar voor Babylon zijn voltooid". Met andere woorden, ja, God zegt, ik zal je verlossen - na 70 jaar ballingschap. Dit staat zeker ver af van onze verwachting van dit vers in wat Gods plannen om ons voorspoedig te maken, werkelijk bedoelen. Hij had wel een toekomst en hoop voor hen, maar het zou er heel anders uitzien dan de Israëlieten ooit hadden verwacht.

 

Dus? Sommigen van jullie denken misschien. Zelfs als het vers uit zijn verband wordt gehaald, biedt het nog steeds waarde, toch? God kent de plannen van individuele mensen, dus het is net zo goed om Jeremia 29 te blijven voorschrijven aan diegenen die Gods plan voor hun leven willen, toch? Ja en nee, is het antwoord.

We moeten de Bijbel tot ons laten spreken en niet toestaan dat onze eigen persoonlijke neiging in de Bijbel tot ons spreekt.

Context
We moeten de Bijbel tot ons laten spreken en niet toestaan dat onze eigen persoonlijke neiging in de Bijbel tot ons spreekt. Als Jeremia 29 tot de natie Israël spreekt, en niet slechts één persoon, dan moeten we beginnen met de waarheid in de Schrift. Context is belangrijk - God spreekt op een bepaald moment in de tijd, tot een bepaalde groep mensen, met een reden.

Dit betekent dat God plannen heeft voor een hele groep mensen, namelijk de natie Israël. En als we verder lezen in de Schrift, ontdekken we dat deze belofte werd vervuld: degenen die in ballingschap waren, keerden terug en de natie Israël werd een tijdlang hersteld. God deed een belofte door de profeten, en die belofte kwam uit.

 

Calvijn
Maar dat is ook niet het einde van het verhaal. Er is iets met de voorschriften die buiten de context vallen, die zo velen gebruiken bij het gebruik van dit vers. God is tenslotte een God van verlossing, en Hij wil mensen verlossen en hen op een pad van heelheid brengen, net zoals Hij wilde dat de natie Israël verlost en weer heel zou worden.

Zoals Johannes Calvijn over deze passage zegt, heeft de profeet het niet alleen over historische verlossing voor die periode, maar ook over "toekomstige verlossing". Voor de Israëlieten luisterde God naar hun gebeden toen ze Hem met heel hun hart zochten, en op zijn tijd leidde Hij hen uit ballingschap.
Maar hoe is dit nu op ons van toepassing? Kunnen we nog steeds hoop hebben in zo'n mooie belofte - ook al werd die lang geleden tot mensen gesproken, mensen in een heel andere situatie dan de onze?

Allereerst doen we dit allemaal samen. Dit vers is niet van toepassing op geïsoleerde individuen of op een brede gemeenschap. Het gaat om beiden: individuen en de gemeenschap. Het hier geschilderde beeld is er een van individuen in de gemeenschap, zoals het Lichaam van Christus waarover Paulus spreekt. Een groep mensen die samen God aanbidden, in de hoop op een toekomstige verlossing.

 

Collectief
De theologen Stanley Grenz en John Franke leggen in hun boek Beyond Foundationalism uit hoe een gemeenschap 'de blik van haar leden op de toekomst richt'. De toekomst in Jeremia is er een die stralend is - een toekomst die iedereen in de gemeenschap door middel van gebed en aanbidding zoekt als hun collectieve hoop voor de toekomst. Velen van ons willen wanhopig weten wat voor plan God voor ieder van ons heeft, maar laat de profeet Jeremia ons eraan herinneren dat het niet allemaal om ons gaat, en dat het er misschien niet uitziet zoals we denken.

Nog belangrijker dan onze beslissing over naar welke school we gaan, naar welke stad we verhuizen of welk werk we aannemen, is de toekomstige hoop op het Koninkrijk van God, voorspeld door de profeten en vervuld tijdens de regering van onze nu en komende Koning. Op deze manier is de belofte van Jeremia 29:11 groter dan ieder van ons - en veel beter.

Bovenstaand artikel kwam in 2020 tot stand en wordt ter inspiratie van lezers af en toe gedeeld op de sociale mediakanalen van Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Willem Lingeman
Video

Waarom het huwelijk een bloedverbond is

Het huwelijk wordt op basis van de Bijbel een bloedverbond genoemd. Willem Lingeman legt aan de hand van het Oude en Nieuwe Testament uit waarom. "Er werden dieren gedood en in de lengte doorgesneden. De twee helften werden gespiegeld tegenover elkaa

Saati
Nieuws

Twee jaar celstraf voor christelijke vrouw in Iran nadat ze zich liet dopen

Laleh Saati, een christelijke vrouw uit Iran, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Ook krijgt ze een reisverbod van twee jaar. Dat hebben bronnen in Iran gemeld. De Iraanse autoriteiten beschuldigen Saati (45) ervan de nationale veiligheid i

André en Jacolien
Video

Jacolien gaf haar nier aan haar man André zodat ze samen weer in Gods koninkrijk kunnen dienen

André en Jacolien Stam dienen al enkele jaren vol passie in Gods koninkrijk, maar in de afgelopen maanden bleek André nog maar weinig energie te hebben. Dit bleek aan zijn nier te liggen. Zijn vrouw Jacolien besloot daarop een nier aan haar man af te

vervolging nigeria
Nieuws

Radicale moslims slaan weer toe: christelijke moeder en baby vermoord in Nigeria

In de staat Plateau in Nigeria zijn in de afgelopen twee weken meer dan dertig christenen om het leven gekomen bij aanvallen door islamitische Fulani-strijders, waaronder een jonge moeder en haar baby. De incidenten vonden plaats in het overwegend ch

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zege om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël
Nieuws

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zegen om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël

Gisterenochtend vond bij de Westelijke Muur in Jeruzalem de jaarlijkse priesterlijke zegen plaats. Dat meldt All Israel News. Bij de priesterlijke zegen waren duizenden Joden en verscheidene opperrabbijnen aanwezig. Tijdens het massaal bezochte evene

Ultraorthodoxe Joden
Nieuws

Ultraorthodoxe Jood start campagne om lastigvallen van christenen in Jeruzalem te verminderen

Een ultraorthodoxe Joodse activist is een openbare campagne gestart waarbij hij Joden oproept om christenen niet langer lastig te vallen in de Oude Stad van Jeruzalem. Dat meldt All Israel News. In de voorbije maanden deden zich verschillende inciden

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag-redacteuren blikken terug op historisch convent CGK

De één wil synodebesluiten handhaven, een ander wil ruimte geven aan verschillende opvattingen. Hoeveel verschil mag er zijn binnen de kerken en waar ligt de grens? Daarover werd afgelopen zaterdag een uniek en belangrijk convent gehouden binnen de C

Pakistan vlag
Podcast

Hoe gaat het met Pakistaanse christenen na massa-aanval moslimextremisten?

Augustus 2023: chaos in de straten van Jaranwala. De christelijke wijk in de Pakistaanse stad werd aangevallen voor moslimextremisten. Kerken en huizen werden in brand gestoken en vele christenen vluchtten. SDOK startte gelijk een actie om noodhulp o

Meerartikelen

schip
Nieuws

Mercy Ships gaat derde ziekenhuisschip bouwen dankzij 'gulle donatie'

Mercy Ships is begonnen met het maken van plannen voor de ontwikkeling van een nieuw ziekenhuisschip. Het idee hiervoor komt voort uit de wens om meer capaciteit te ontwikkelen voor het leveren van medische zorg in Afrika. Door de vloot uit te breide

Mirjam Bikker
Nieuws

Tweede Kamer stemt in met ChristenUnie-initiatief: Catshuissessie over Jodenhaat op komst

Alle fracties in de Tweede Kamer, behalve Denk en Forum voor Democratie, zetten hun handtekening onder het voorstel van de ChristenUnie voor een Catshuissesie over antisemitisme in de samenleving. De Kamer debatteerde donderdag over het onderwerp. Ee

Bijbel
God

Refoweb-vragensteller: waarom wordt de antichrist 'zoon des verderfs' genoemd?

'De antichrist wordt in de Bijbel “zoon des verderfs” genoemd. Judas is de enige in de bijbel die deze naam ook kreeg. Zit daar een specifieke betekenis achter?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'De Heere spreekt over Zijn

dominee J. C. de Groot
Video

Terugkijken: ds. De Groot over een bevrijdende ontmoeting met Jezus

‘Waar Jezus is, gebeurt er altijd wat,’ zei dominee J. C. de Groot tijdens een toerustingsavond van Geloofstoerusting in Rijssen. Hij sprak over de geschiedenis van Lukas 13:10-17 en hoe die God ook vandaag dezelfde is. Bekijk de lezing van ds. De Gr

Jaap Bönker
Verdieping

De Bijbel is een agrarisch boek

De Bijbel is voor een groot deel geschreven als een agrarisch boek. Er staan in verschillende gedeelten veel passages over zaken die voor de toenmalige mensen heel herkenbaar waren. In onze samenleving (met name in de steden) is het agrarisch begrip

Bobby Schuller
Nieuws

Komende zondag is Bobby Schuller te gast in Hour of Power

Komende zondag is de Amerikaanse televisiepredikant Bobby Schuller te zien in Hour of Power. Samen met presentator Jan van den Bosch blikken de twee terug op het 25-jarig bestaan van Hour of Power op de Nederlandse televisie. Hour of Power viert deze

bidden
Boekfragment

De gave van ‘het onderscheiden van geesten’: wat staat ons te doen?

De apostel Paulus somt in 1 Korintiërs 12:10 enkele gaven van de Geest op. Hij doet dat paarsgewijs. Eén paar betreft ‘profetie’ en ‘het onderscheiden van geesten’. Gezien de parallel met het volgende paar, ‘spreken in (vreemde) talen’ en ‘uitleggen

Arie-Jan Mulder
Column

Waarom droefheid en treurnis tijdens het avondmaal ongepast is

In eerdere afleveringen van deze columnreeks over onze ontdekking van het avondmaal hebben we gezien wat Jezus voor ogen stond bij de instelling van het avondmaal. Hij verwees daarbij naar vier wezenlijke Bijbelse elementen, die in de geschiedenis va

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr