Myriam vraagt zich af waarom God lijden toelaat: "Waarom is er zoveel kwaad?"

God8 september 2020 Paulien Vervoorn
Myriam Klinker-De Klerck

Waarom lijden christenen, en hoe kan God dit toestaan? Myriam Klinker-De Klerck is universitair docent Nieuwe Testament aan de Theologische Universiteit in Kampen en was van jongs af aan geraakt door het thema lijden. Wie is ze, wat drijft haar en wat helpt haar geloofwaardig te spreken over het lijden omwille van Christus?

Waarom koos je ervoor theologie te studeren?
"Zelf heb ik veel gehad aan mijn godsdienstleraar op de middelbare school. Hij stelde ons als jongeren vaak de vraag: ‘Waarom zou je christen zijn? Waar geloof je precies in?’ Zelf was ik, net zoals veel jongeren toen in België, katholiek opgevoed. Maar onze kennis was niet groot en we vonden het lastig om deze vraag te beantwoorden. Hoe deze leraar ons als leerlingen heeft geholpen om het antwoord op deze vraag te geven, was voor mij de motivatie om ook godsdienstdocent te worden. Daarom koos ik voor het studeren van filosofie en theologie en gaf ik vier jaar lang godsdienst op een middelbare school."

Later ben je van rooms-katholiek gereformeerd geworden, hoe ging dat?
"Toen ik mijn man leerde kennen, kwam ik in aanraking met de gereformeerde kerk en theologie. Ik zag dat hij bijvoorbeeld geloofde dat Jezus écht op het water had gelopen, terwijl dat in mijn gelovige omgeving niet vanzelfsprekend was. Door de gereformeerde theologie kwam ik ook veel sterker nog in aanraking met de gedachte van verzoening door Christus. Tijdens mijn studie theologie heb ik ook veel van Paulus bestudeerd. Hij laat duidelijk zien dat de wereld voor en na Jezus, een wereld van verschil is. Het hielp mij bij het vinden van een antwoord op mijn vraag wat ik geloof en waarom ik van Christus wil zijn.

"Wat ik aan God het moeilijkst vind te begrijpen is hoe het kan dat zoveel mensen in onze wereld door een dal moeten gaan, waarom is er zoveel kwaad?"

Later ben ik Gereformeerd Vrijgemaakt geworden. Tegelijk koester ik de insteek van de rooms-katholieke stroming waarin ik heb meegekregen dat de kerk open ramen naar de wereld moet hebben. Het evangelie is er voor de wereld en zoekt interactie met de wereld. De Rooms-Katholieke Kerk legt meer nadruk op het sacrale van het geloof en de protestantse liturgie is sterk gericht op het verwoorden. Beide zijn belangrijk. Verder vind ik het belangrijk om het waarom van de discussies binnen onze kerk te begrijpen. Bescheidenheid en voorzichtigheid zijn voor mij twee kernwoorden om mij daarbinnen te bewegen.

Later mocht ik colleges geven over Paulus. Hij gaat totaal voor Jezus Christus, maar is ook een gewoon mens. Zijn felle ijver en totale overgave voor Christus vind ik mooi. En juist ook dat menselijke trekje."

In de brieven van Paulus gaat het ook vaak over het lijden omwille van Christus, dit is een onderwerp waar je veel mee bezig bent geweest. Vanwaar die belangstelling daarvoor?
"Wat ik aan God het moeilijkst vind te begrijpen is hoe het kan dat zoveel mensen in onze wereld door een dal moeten gaan, waarom is er zoveel kwaad? Je kunt theologisch makkelijk zeggen dat het een gevolg van de zondeval is. Maar toch, Hij is liefdevol, Hij is machtig, waarom stopt het kwaad dan niet? Verhalen over lijden grepen mij als kind al aan. Tijdens mijn theologie studie in Leuven maakte ik mijn scriptie met de vraag waarom Paulus zo positief tegen het lijden aan kon kijken? Zo kwam het dat ik mij verdiepte in de verschillende soorten lijden die we tegenkomen in zijn brieven en hoe hij ze duidt. Waar komt dat lijden vandaan? Is dat de tegenstand van de Joden, het uitgelachen worden door de Grieken, fysieke pijn of verdrietig zijn omdat iemand is overleden? Er blijken allerlei oorzaken voor het lijden waar Paulus het over heeft."

Welke vondsten heb je gedaan als het gaat over het lijden?
"Onder andere dat het lijden soms een opvoedende waarde kan hebben, dat het beproevend werkt en je verbindt aan Christus en aan broeders en zusters die hetzelfde meemaken. Paulus laat zien dat je er niet alleen in staat: er is verbondenheid."

"Ik kwam tot het inzicht dat mijn vraag waarom er lijden is een typische vraag van een westerling is, en dat bij Paulus die vraag in een ander licht staat."

Wat heb je ontdekt waarover je het meest verbaasd bent?
"Het lijden waar Paulus over schrijft is niet direct toe te passen op al het lijden in de wereld. In Romeinen 8 zien we bijvoorbeeld dat de schepping lijdt. Er is dus een ‘algemene’ gebrokenheid, de schepping zucht. Maar Paulus heeft het veel vaker over verdrukking en het lijden omwille van Christus. Paulus leefde in een samenleving waarin dat vaak veel duidelijker aan de orde was. Het lijden was vaak een gevolg van het volgen van Christus. Paulus’ context was dat hij leefde in een cultuur waar eer en schaamte belangrijke begrippen waren. Ik kwam tot het inzicht dat mijn vraag waarom er lijden is een typische vraag van een westerling is, en dat bij Paulus die vraag in een ander licht staat."

Hoe verhoudt de eer en schaamtecultuur zich met het lijden waar Paulus over schrijft?
"Paulus heeft het niet alleen over fysieke pijn, maar ten diepste ook over het bestaansrecht van de christenen van toen. Dat werd ‘opgegeven’ als ze Jezus gingen volgen en dat wrong met het gevoel van eigenwaarde, het ertoe doen binnen de maatschappij. Als Paulus het heeft over het lijden, benoemt hij dat we ons niet hoeven te schamen dat dit ons overkomt. In de ogen van de wereld lijkt het lijden omwille van Christus vernederend. En de christenen die te maken kregen met dit lijden, ervoeren het ook als een schaamte, omdat de cultuur dat zo benoemde, ze werden veracht. Maar Paulus roept op om het lijden niet als iets vernederends te zien, maar als een eer."

Hoe verhoudt zich dit tot het leven in een westerse context?
"Wat begrijpen wij werkelijk van de woorden die Paulus zegt? Als je kijkt naar filmpjes van Open Doors over vervolgde christenen die veelal uit een schaamtecultuur komen, zien we vaak hoe ze alle banden moeten lossnijden van familie en cultuur. Voor ons is het nodig dit beter in te leven, enkel met onze westerse bril kijken naar de teksten doet geen recht aan de teksten. Ik vraag me nog steeds af als ik lijden zie: ‘hoe kunt U dit toelaten?’ Maar er schijnt nu voor mij iets meer licht op. Het gebeurt niet zomaar, het lijden omwille van Christus gebeurt juist omdat de christenen trouw zijn aan Christus.

"Ook in onze op succes en resultaat gerichte samenleving is het sterk de vraag wat wij met een gekruisigde koning hebben."

Ook in onze op succes en resultaat gerichte samenleving is het sterk de vraag wat wij met een gekruisigde koning hebben. Onze eer ligt eerder in het succesvol ontplooien van onszelf dan in het lijden om Jezus’ wil. Maar Paulus gooit dit om, volgens hem zit de werkelijke eer in het lijden om Jezus’ wil. Het gaat niet om succesverhalen, maar om verhalen van zwakheid en opoffering. Daar schuilt Gods kracht in. Dat is de werkelijke eer. Niet dat je lijden moet opzoeken! Zeker niet. Maar als het op ons christelijke pad komt, roept Paulus ons op: ‘wees niet beschaamd, het is een teken van eer. Jouw Heer is ook deze weg gegaan en jij die Hem toebehoort mag Hem volgen. Geef niet op!’"

Het lijden omwille van Christus, hier zien we dat niet zo expliciet. Missen wij hier dan iets?
"Wij worden niet onderdrukt zoals we bij vervolgde christenen zien. Sterker nog, we komen uit een christelijke cultuur en er blijven nog wel veel waarden overeind staan. Maar het christelijke belijden is meer dan alleen het aanhangen van christelijke waarden. Ik ben van Christus. Hij is mijn Heer. Hij is gekruisigd en opgestaan. Hij leeft en in Hem mogen we hopen op een nieuwe wereld. Als christen kun je wel de vraag krijgen: ‘hoe kun je dit alles nog geloven dit is toch achterhaald?’ Hoe sterk sta je dan in je overtuiging? En ook ervaringen van lijden kunnen je beproeven en stellen je voor de vraag: hoe sterk wil je bij Christus horen?

Je wenst het lijden je zelf niet toe. Paulus wenst het lijden je ook niet toe, maar áls het gebeurt moet je er niet van schrikken, het hoort erbij. De titel van mijn eindscriptie in Leuven was: ‘Moeten christenen lijden?’ Paulus’ manier van apostel zijn gaat gepaard met lijden. Door dat lijden heen laat hij Christus zien. Dat is een bepaalde vorm van ‘moeten’: laten zien dat werkelijke kracht in zwakheid schuilt. Maar de gedachte dat christenen ‘moeten’ lijden, is bijvoorbeeld ook gekleurd door de Joods-apocalyptische verwachting dat ‘lijden’ een belangrijk kenmerk van de eindtijd was. En zo is er meer te zeggen rondom dat ‘moeten’. Het is belangrijk om goed te nuanceren als je hierover wilt preken, bijvoorbeeld, of met mensen in gesprek gaan."

"Het is dus belangrijk om eer en schaamte te leren begrijpen zodat je deze kunt uitleggen in je prediking en in het pastoraat."

Wat is de relevantie om over het lijden omwille van Christus na te denken tegen de achtergrond van een schaamtecultuur?
"We hebben te maken met migratiestromen, de wereld is geglobaliseerd, de wereld is ons dorp geworden. We ontmoeten veel mensen uit andere culturen die uit de culturen komen waar eer en schaamte een grote rol spelen. Daarnaast, als we preken over teksten over dit lijden moeten we proberen te blijven bij de oorspronkelijke setting van die teksten. Het is dus belangrijk om eer en schaamte te leren begrijpen zodat je deze kunt uitleggen in je prediking en in het pastoraat."

Kun je alleen over het lijden spreken als je zelf lijden ondergaat?
"Ik denk wel dat je meer invoelend kunt spreken als je zelf door moeilijkheden heen bent gegaan."

Wat kunnen we van jou verwachten tijdens de training Geloofwaardig preken over lijden?
"We gaan een preek voorbereiden en de basis daarvoor is een Bijbeltekst die te maken heeft met het lijden omwille van Christus. Ik wil deelnemers helpen om de teksten in de oorspronkelijke setting te kunnen lezen.

Dat men het gaat verstaan in de context en gaat begrijpen wat die schaamtecultuur bijdraagt aan de betekenis. Wat houdt het bijvoorbeeld in dat Paulus zegt dat het genade is om te lijden omwille van Christus? Antwoord krijgen op deze vragen maakt ervaringen van lijden niet per se makkelijker in de praktijk, maar maakt het wel mogelijk de Bijbel op een goede manier daarbij in te zetten."

Bovenstaand verhaal is geschreven door Maartje Kok. Maartje studeerde Godsdienst Pastoraal werk en houdt van woorden en beelden. Samen met dr. Myriam Klinker-De Klerck en dr. Kees van Dusseldorp geeft Paulien Vervoorn in najaar 2020 de training Geloofwaardig preken over lijden omwille van Christus in Kampen. Dit gebeurt in samenwerking met PEP (Permanente Educatie Predikanten). Klik hier voor meer informatie.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid. Volgens De Jonge kan een gemee

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet
Nieuws

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet gevonden op Tempelberg

De archeologen Gabriel Barkay en Zachi Dvira deden op de Tempelberg onlangs een bijzondere vondst. Het gaat om een 2000 jaar oude kleitablet die een Griekse inscriptie bevat en voorzien is van een afbeelding van een wijnkruik. De vondst werpt volgens

Minister Weerwind
Nieuws

Motie SGP en NSC tegen versoepeling transgenderwet krijgt meerderheid; minister weigert uitvoering

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde deze week in met een motie van NSC en SGP om een voorstel voor het versoepelen van de veelbesproken transgenderwet weer in te trekken. Minister Weerwind van Rechtsbescherming gaf echter direct aan de motie n

mensen in india
Nieuws

Christenen vasten en bidden voor verkiezingen India en vrezen voor toename vervolging

Afgelopen vrijdag begonnen in India de grootste verkiezingen ooit in de wereldgeschiedenis. Christenen in het land gebruiken de periode oep de vasten en te bidden. Ze hopen op Gods leiding en bescherming in een land waar de vervolging vanwege hun glo

Jeremia 31:31
Verdieping

De klagende profeet Jeremia is geen zeurpiet

Jezus heeft geleden. Jeremia ook. Deze profeet was de man die het lijden kende. Hij was de profeet die de val en de verwoesting van de stad Jeruzalem en de ondergang van de tempel van Salomo meemaakte.   In het boek Klaagliederen lees je over zijn im

Ds. H. J. van Marle
Nieuws

Hersteld hervormd Rijssen hoopt op komst ds. H. J. van Marle

Ds. H. J. van Marle (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Staphorst. De hersteld hervormde predikant heeft een beroep uit Rijssen ontvangen. In de Westerkerk is hij in beeld als opvolger van de naar Katwijk aan Zee vertrokken

Meerartikelen

Calvijn College
Nieuws

Reformatorische leerlingen bekogelen politie met zwaar vuurwerk en eieren

Een groep leerlingen van het Calvijn College in Krabbendijke zorgde dinsdagochtend voor onrust door zwaar vuurwerk en eieren naar de politie te gooien. Er werd door een groepje van ongeveer twintig leerlingen zelfs een stuk zwaar en illegaal vuurwerk

Ds. M.C. (Marco) Batenburg
Nieuws

Dominee Marco Batenburg nieuwe directeur IZB

Ds. M.C. (Marco) Batenburg uit Gouda wordt per 1 september 2024 de nieuwe directeur-bestuurder van de IZB. Tijdens de Algemene Ledenvergadering, op 6 juni aanstaande, zal hij door de Raad van Toezicht worden voorgedragen als opvolger van ds. J.A. (Sj

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Gloria Lie Kwie Sjoe

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' deelt Gloria Lie Kwie Sjoe ervaringen uit haar jeugd en vertelt ze onder meer hoe het kinderwerk in Suriname dankzij kinderboekenschrijfster Else Vlug een echte 'boost' kreeg. Ook geeft Gloria praktische

Gert van Vliet
Opinie

Christenen zijn niet geroepen om terug te kruipen in de kooi van Rome

“Vlak voor Jezus’ wederkomst, zullen veel protestanten als vanzelf weer terugkruipen in de kooi van Rome” (John Bunyan). Profetische woorden van de schrijver van De Christenreis, het bekende boek wat velen tot zegen is geweest. Deze woorden blijken w

Cedric Kanana
Levensverhaal

Het bekeringsverhaal van een ex-imam: "Waarom zou je het niet eens met Jezus wagen?"

  “Het bloed van Jezus reinigt mij. Ik prijs U, mijn Verlosser.” "Ik hoorde haar deze woorden zingen toen ik de kerk naderde. Toen ze mij zag, liet het meisje dat op de trommel speelde, haar stokken vallen en rende schreeuwend weg alsof ze een geest

bidden
Boekfragment

De gave van ‘het onderscheiden van geesten’: wat staat ons te doen?

De apostel Paulus somt in 1 Korintiërs 12:10 enkele gaven van de Geest op. Hij doet dat paarsgewijs. Eén paar betreft ‘profetie’ en ‘het onderscheiden van geesten’. Gezien de parallel met het volgende paar, ‘spreken in (vreemde) talen’ en ‘uitleggen

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden
Nieuws

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden

Jonge katholieke mannen die later dit jaar tot priester worden gewijd, zijn jonger dan gemiddeld. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die onlangs door de United States Conference of Catholic Bishops werd vrijgegeven. Daarnaast stellen veel toekomstige

CGK-convent
Video

Terugkijken: unieke landelijke vergadering CGK

Afgelopen zaterdag kwamen vertegenwoordigers van alle kerken binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) samen in een convent. Deze bijzondere bijeenkomst was bedoeld om te peilen hoe de kerken de toekomst van het kerkverband zien. In paneldisc

Chris Verhagen
Nieuws

Zijn alle mensen kinderen van God? Chris Verhagen reageert op David de Vos na eerder verwijderde video

In een nieuwe YouTube-video reageert de christelijke apologeet Chris Verhagen op het inmiddels veelbesproken boek van evangelist David de Vos. Dat deed Verhagen eerder al, maar die video moest offline gehaald worden vanwege geschonden auteursrecht. I

Jezus-film
Nieuws

Christelijke organisaties slaan de handen ineen en lanceren speciale Jezus-film voor dove mensen

Een nieuwe christelijke film geeft dove mensen de kans om het verhaal van Jezus op een geheel nieuwe manier te ervaren. Dat meldt Christian Today. De film, die geschreven en geproduceerd is door dove professionals, is door een samenwerking tussen Dea

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse bisschop verontschuldigt zich nadat hij Biden 'dom' noemde

Een katholieke bisschop biedt zijn excuses nadat hij onlangs de Amerikaanse president Joe Biden voor ‘dom’ uitmaakte. Dat meldt The Christian Post. De bewuste Amerikaanse bisschop, Robert Gruss, zei dit nadat Biden tijdens een bijeenkomst opmerkte da

Mannenzang Katwijk - 19 april 2024
Video

Kijk hier de Katwijkse mannenzangavond van afgelopen vrijdag terug

1700 mannen die psalmen, gezangen en geestelijke liederen zingen in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee: de mannenzangavonden zijn razend populair. In de afgelopen twee weken vonden er drie mannenzangavonden plaats in Katwijk die stuk voor stuk door 1