vrijheidsbeeld
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

24 juli 2020 door Hans Frinsel

Hoe profeten in Amerika een ontzettend gevaarlijk spel spelen

Er gaat een ‘profetische droomboodschap’ viraal rond over internet. Ik ontving er een Portugese versie van uit Afrika slechts twee dagen nadat de Amerikaanse voorganger Dana Coverstone zijn dromen online had gezet. De eerste droom zou hij in december 2019 hebben gehad. Hij zag een kalender en een hand die eerst op de maand maart tikte en vervolgens op juni. Vervolgens zag hij medische noodsituaties en beademingsapparatuur en daarna rellen en onlusten.

In de tweede droom zag hij dezelfde hand september aantikken op de kalender, de tweede corona golf. Toen zag hij een vuist op november inbeuken. Er ontstond totale chaos, er was geen leider (Trump verliest). Burgeroorlog brak uit in de VS, met inmenging van Russische en Chinese troepen. In een derde droom ziet hij hyperinflatie ontstaan en contant geld verdwijnen. Na elke droom kreeg hij de boodschap ‘Brace yourself’ – ‘zet je schrap’. Coverstone zegt geen profeet te zijn, maar wel te geloven dat hij deze ‘profetische dromen’ moet delen. Wat moeten we ermee? De tweede coronagolf is allang voorspeld en november wordt uiterst spannend. Is dit profetie of het interpreteren van nieuws?

Zijn dromen brengt een breed scala van gelovigen in verwarring, met name ook de valse ‘profeten’ van het welvaartsevangelie de Torontobeweging. Zij hadden juist grote zegeningen voor 2020 geprofeteerd en een overwinning voor Trump in november. Voor alle zekerheid roept ‘profetes’ Patricia King haar volgelingen op tot het creëren van een ‘firewall’ rond Amerika door vasten en bidden, wat alleen effectief zal zijn als iedereen, zelfs kinderen, eraan meedoet. Ze voorziet een mogelijke geestelijke aanval op Gods plannen. Knap staaltje vage profetie. Gaat het mis, dan kan ze zeggen dat niet iedereen heeft meegebeden. Komen de dromen niet uit, dan zal ze claimen dat haar geestelijke firewall effectief was.

Als goedgelovigen met misleidende ‘openbaringen’ een gevaarlijke weg op worden gemanipuleerd, worden dit ‘self fulfilling prophecies’ – profetieën die zichzelf vervullen.

Coverstone zelf geeft een heel ander advies. Hij roept christenen op om zich ‘op Jezus te richten’, ‘wapens en ammunitie in te slaan’, en ‘zilver en goud te kopen’ als alternatief betalingsmiddel. Met dit bizarre advies diskwalificeert hij zijn ‘profetische dromen’. Wie zich richt op Jezus, slaat geen wapens op.

Veel Amerikanen zien hun land als speciaal uitverkoren door God. Het welvaartsevangelie en de Kingdom Now leer hebben deze dwaling enorm versterkt. De huidige charismatische beweging ziet het als haar roeping om Gods Koninkrijk te vestigen op aarde, te beginnen in Amerika. Trump is voor hen Gods verkozen leider om dit politiek te ondersteunen. Net als de corrupte kerkelijke machthebbers in de middeleeuwen in Rome, menen zij hun agenda met politiek en zelfs met wapens te moeten realiseren ‘in naam van Christus’. Rick Joyner, een bekende extreem-charismatische (valse) ‘profeet’ claimde in 2018 een soortgelijke ‘profetische droom’ te hebben ontvangen, met de openbaring dat een tweede, burgeroorlog, ‘onvermijdelijk was’, maar ook ‘rechtvaardig’ en ‘succesvol’ gevoerd zal worden door christenen. (Zie zijn boek ‘Army of the Dawn’).

In plaats van te streven naar eenheid en stabiliteit in een tijd van crisis, wakkert Trump tegenstellingen aan met zijn woorden en acties, daarin blind ondersteund door dezelfde valse profeten. Deze ‘profeten’ spelen een ontzettend gevaarlijk spel. Als goedgelovigen met misleidende ‘openbaringen’ een gevaarlijke weg op worden gemanipuleerd, worden dit ‘self fulfilling prophecies’ – profetieën die zichzelf vervullen.

Bovenstaand artikel verscheen eerder op Zaut.org, een initiatief om een christelijk, actueel, profetisch en nuchter geluid te laten horen in Nederland. Klik hier om de website te bezoeken.

Reacties

Je vraagt je af of deze mensen wel dezelfde bijbel als wij hebben. "Wapens en ammunitie inslaan". Hoe bestaat het. Laten we hopen èn bidden dat deze onzin aan ons continent voorbij gaat. Of.. is het misschien al te laat?
H
"Veel Amerikanen zien hun land als speciaal uitverkoren door God". Hieruit blijkt de dwaling die al is ingezet vanuit van o.a. de puriteinen, bijv. John Owen die in zijn tijd al geloofde dat Jezus zou terugkomen in de (toenmalige) Nieuwe Wereld.



Wat ik mij afvraag is of de profetie wellicht elementen van waarheid bevat, maar dat Coverstone er (door verkeerde theologie) mogelijk een verkeerde interpretatie aan geeft. Veracht de profetie niet, maar toets alles en behoudt het goede (1 Thess. 5:20-21) slaat specifiek op de eindtijd profetie.
Mijn, misschien te eenzijdig beeld van de Amerikaanse manier van moneymaking in combinatie met geloofscampagnes, is ontstaan door zichtbare puisante rijkdom bij de leiders van Evangelische multinationals. Zelf gezien ervaren. Overdone.
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.