gertrude endanbenjeleraar
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

MET EN DAN BEN JE LERAAR

 

Gertrude stapte over van het basis- naar het middelbaar onderwijs: "Ik wil dat elke leerling zich gezien voelt"

In de laatste schoolweek spreken we met Gertrude Hoogerland (24). Gertrude werkt als docent in het praktijkonderwijs op het Calvijn College in Zeeland. Na een paar jaar in het basisonderwijs besloot ze over te stappen naar het middelbaar onderwijs. En dan ben je leraar hielp haar bij het maken van deze keuze, omdat ze een dag mee kon draaien op een middelbare school. "Ik hoop dat alle leerlingen zich gezien voelen in mijn klas", vertelt de docent aan CIP.

Hoe heeft En dan ben je leraar. een rol gespeeld in jouw overstap van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs?
"Ik heb eerst vier jaar in het basisonderwijs gewerkt. Hier kwam ik erachter dat mijn hart vooral bij de zorgleerlingen lag. In grote klassen van bijna dertig leerlingen merkte ik dat ik mijn ei hier niet helemaal in kwijt kon. De groep was erg groot, waardoor je op een andere manier je aandacht verdeelt dan wanneer je met een kleine groep of zelfs individuele leerling te maken hebt. De zeven zorgleerlingen waar ik extra zorg in wilde en moest steken, konden niet altijd de aandacht krijgen die ze nodig hadden. Terwijl de rest van de klas soms ook extra aandacht nodig had."

"Ik ben gaan zoeken naar wat nog beter bij mij past, een functie waarin individuele begeleiding van de leerlingen meer centraal staat. In eerste instantie dacht ik aan bijles geven, het begeleiden van leerlingen die dit nodig hebben, bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie. Na een dagje meekijken in het praktijkonderwijs was ik meteen overtuigd dat ik daar goed zou passen. Door En dan ben je leraar was dit mogelijk."

Wat spreekt je aan in het onderwijs?
"Het praktijkonderwijs heeft op bepaalde vlakken iets weg van het basisonderwijs. Je hebt als docent niet alleen te maken met de leerlingen bij je eigen vak, maar geeft meer vakken op een dag aan dezelfde groep. Sommige leerlingen begeleid je net wat extra. Uiteindelijk is je doel om samen met de leerlingen naar een diploma of een certificaat toe te werken."

"Grote klassen in het onderwijs kunnen funest zijn. Hoe groot je passie ook is, het moet haalbaar zijn om leerlingen te begeleiden. Mijn wens voor het onderwijs is dat er voor iedere leerling aandacht is. Ik zie dat het van betekenis is dat leerlingen om op adem komen in het praktijkonderwijs. Zij komen uit grote klassen op de basisschool of een ander niveau op de middelbare school waar minder ruimte was voor persoonlijke begeleiding. Ik vind het mooi om hen te laten weten dat ze wél gezien zijn, dat ze ertoe doen."

"Ik vind het onderwijs de mooiste beroepssector die er is. Het is een betekenisvol beroep. Elke dag kan je iets betekenen voor iemand en iets toevoegen aan zijn of haar leven. Dit vind ik heel mooi. Mijn interesses liggen heel breed, ik zou vanalles kunnen doen. Maar in het onderwijs kun je veel verder. Je kan jongeren iets meegeven en hen coachen. Je bent belangrijk persoon in een bijzondere periode van ontwikkeling van een mens."

Hoe draag je het geloof over?
"Je kan heel bewust met het geloof bezig zijn, in het bijzonder in het christelijk en reformatorische onderwijs. Het onderwijs houdt je ook een spiegel voor. Je vraagt je af of je zelf wel leeft naar de dingen die je aan je leerlingen leert. Zo ben je als docent continu in ontwikkeling. De kracht van christelijk onderwijs is dat je het geloof de hele dag door kan geven."

"In de praktijk leer je leerlingen bijvoorbeeld tijdens het werken in de tuin dingen over Gods schepping. Leerlingen in het praktijkonderwijs hebben vaak talenten voor zorgdragen, of het nu gaat om omzien naar kwetsbare mensen of de natuur. Als docent leer je aan pubers waarom het belangrijk is om te zorgen voor de wereld, Gods Schepping. Je spoort hen ook aan om anderen praktisch te helpen met de talenten die ze hebben gekregen."

"Het bijzondere aan de leerlingen die ik veelal in mijn klas heb zitten, is dat zij erg met de dag leven. Hun leefwereld is, zoals die van bijna alle pubers, vooral gericht op vriendschappen. Toch kan je leerlingen wel bewust maken van de effecten van het nu op de toekomst. Het leven draait niet alleen om onszelf, maar om ook de ander, de wereld en om God. Je merkt dat er een bepaalde bewustwording is dat het belangrijk is om zorg te dragen voor de aarde."

Waarom overstappen?
"Het onderwijs is heel gevarieerd en je kan er heel veel kanten mee op. Uit welke sector je ook komt, je neemt je ervaring mee. Je vult elkaar aan op een school, wat ik als iets heel positiefs heb ervaren. Ik merkte dat ik echt werd opgevangen in een warm bad waar je nodig en welkom bent. Je hebt een bepaalde didactische achtergrond nodig in het vormgeven van je lessen."

"Van tevoren had ik verwacht dat de overstap zwaarder zou zijn. Als je je kwetsbaar opstelt kom je heel ver. Wanneer mensen twijfelen om over te stappen, denk ik dat dat heel krachtig is aan de onderwijssector. Je leert heel veel van elkaar. Als docent blijf je altijd nieuwe dingen leren en in ontwikkeling, samen met je leerlingen."

Benieuwd naar hoe jij aan de slag kan in het onderwijs? Klik hier om meer te weten te komen over En dan ben je leraar

Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.