belevingscentrum missie & media
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

IN SAMENWERKING MET TWR

 

Stap in de wereld van zending in dit nieuwe belevingscentrum

Wil jij weten hoe de wereld van zending eruit ziet? In het nieuwe belevingscentrum Missie & Media van TWR in Barneveld stap je letterlijk de wereld van zending binnen. Door VR-brillen, spannende spellen en interactieve verhalen maak je mee hoe het is om het evangelie te verspreiden en te ontvangen in landen waar dit niet vanzelfsprekend is. "Het is erg indrukwekkend", vertelt Hubrecht Smits aan CIP over het belevingscentrum.

TWR Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

Hubrecht Smits is sinds vier jaar directeur van TWR. Daarvoor was hij werkzaam in het onderwijs, maar koos ervoor niet alleen kennis over te dragen, maar ook het evangelie te verspreiden over de wereld. "We zijn vooral een zendingsorganisatie via de media. We doen dit omdat we het evangelie willen brengen aan mensen die dit nog niet gehoord hebben. TWR is internationale organisatie die in honderdnegentig landen uitzendingen heeft. Vanuit Nederland wordt het evangelie verspreid in 25 landen. Dit zijn vooral gesloten landen waar het evangelie niet verkondigd mag worden en het lastig is om mensen te bereiken. 

Hoe beleven mensen het evangelie wereldwijd?
"Via verschillende media kan je mensen over de hele wereld het goede nieuws van Jezus brengen. Vroeger werkte TWR vooral via de radio. Mensen kwamen vaak per ongeluk op de christelijke zenders terecht, vervolgens horen ze hier een boodschap die prikkelt om te blijven luisteren. Door mond-tot-mond-reclame konden mensen ook op de frequentie worden getipt."

"Het beluisteren van het evangelie is belangrijk. Vooral voor mensen die analfabeet zijn. Die worden ook bereikt met de boodschap door audio. Tegenwoordig neemt de populariteit van radio af en heerst er meer een beeld en multimedia cultuur. De laatste tijd werken we in toenemende mate via internet en social media." In Nederland kan je TWR op een online audiostream vinden en werkt TWR samen met onder andere Groot Nieuws Radio.

Waarom is het belevingscentrum Missie & Media opgericht?
"Op donderdag 9 juli openen we bij TWR het belevingscentrum Missie & Media. Hier kunnen christenen en niet-christenen ontdekken hoe zending werkt en hoe het evangelie verspreid wordt. Missie & Media is echt een beleving voor mensen. Je maakt zelf mee hoe het is om in de zending te werken, maar ook hoe het is om als christenen in een gesloten land open te staan voor de boodschap van Jezus. Hier draait het niet alleen om zien en horen, maar ook om zelf doen, het is een interactieve beleving."

"Het belevingscentrum is heel afwisselend ingericht. We gebruiken onder andere games. Er is bijvoorbeeld een game waarin je een budget krijgt om het evangelie te verspreiden. Hier ga je kijken hoe je zo veel mogelijk mensen kan bereiken. Je krijgt echt te maken met problemen waar we bij TWR in de zending ook tegenaan lopen. Wat doe je bijvoorbeeld als je geld op is? En hoe bereik je zoveel mogelijk mensen? Hier ga je als bezoeker van Missie & Media mee aan de slag. Mensen voelen zich hier onderdeel van het proces. Er is ook een game waarin presentatoren aan luisteraars worden gekoppeld door middel van de juiste taal en de juiste media. Als je dit allemaal goed doet dan zie je dat er verbinding ontstaat."

Waarom heet het een belevingscentrum?
"Je waant je op verschillende manieren in het zendingsveld. Door virtual reality brillen heb je het gevoel dat je in een gesloten land bent, of op een zendmast. Mensen die zelf bereikt zijn met het evangelie door TWR vertellen hun verhaal."

"In een derde game ben je een geheime luisteraar in Noord-Korea. In een container lijkt het alsof je écht in dit land bent. Je probeert te luisteren naar de geheime zender van TWR. Dit is niet zonder gevaren. Uiteraard zijn de gevaren voor de bezoeker slechts fictief, maar je kan je echt inleven in christenen in Noord-Korea. Dit is erg indrukwekkend."

"Wat op mij de meest indruk heeft gemaakt is de bewustwordingskamer. Hier geven drie luisteraars aan hoe het is als God er niet is. Je kruipt in hun belevingswereld. De verhalen die verteld worden zijn heel echt. Ze zijn uit het leven gegrepen. De bewustwordingskamer is het begin van de beleving van Missie & Media. We hebben het centrum zo ingericht dat je dezelfde reis aflegt als de boodschap van het evangelie die mensen in gesloten landen bereikt. Het begint bij het ontbreken van het evangelie in de bewustwordingskamer, vervolgens ga je naar de programmering, de studio en naar de zendmast."

Voor wie is de beleving?
"Het is vooral interessant voor christenen om te zien hoe het evangelie wereldwijd beleeft en verspreid wordt. De beleving sluit aan op jong en oud. Het is vooral interessant voor christenen die evangelieverkondiging belangrijk vinden, maar sluit ook aan bij mensen die hier niets of minder mee hebben. Ook mensen die zelf het evangelie niet kennen zijn van harte welkom. Door de locatie naast Huize de Schaffelaar hopen we dat mensen zich vrij voelen langs te komen, voorlopig helaas nog wel op basis van digitale reservering. Voor nu kunnen we het belevingscentrum in verband met corona helaas niet groots openen. 9 juli is de opening live te volgen. Vanaf 10 juli is het centrum geopend voor publiek."

Klik hier om meer te lezen over Missie & Media van TWR

Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.