Dutch Baroque
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

23 juni 2020 door Dutch Baroque

Dutch Baroque doorbreekt stilte met Bach

In het Kijfhoekkerkje te Zwijndrecht doorbreekt Dutch Baroque op zaterdag 4 juli de door het coronavirus ontstane stilte. Gerard de Wit (klavecimbel/orgel) en Johanneke de Wit (blokfluit) voeren die dag transcripties uit van Bach’s sonates voor gamba, fluit en viool. Het programma duurt een uur en wordt uitgevoerd om 19:00 uur en 20:30 uur. De concerten zijn steeds toegankelijk voor maximaal 25 personen.

Terwijl veel mensen afgelopen maart uitkeken naar de uitvoering van de traditionele Johannes Passion in de Oude Kerk in Zwijndrecht moesten de repetities abrupt afgebroken worden vanwege COVID-19. Evenementen boven de 100 personen werden geannuleerd en het beeld van een verlaten zaal met kistorgel, lessenaars met daarop Bachs Johannes, ging door merg en been. Gelukkig mogen er inmiddels weer concerten voor een klein publiek worden gegeven. Reden voor Gerard de Wit om die stilte te doorbreken met muziek van J.S. Bach.

Gerard de Wit: “Mijn vrouw Johanneke en ik houden allebei erg van muziek van Bach. Hoewel Bach zeer comfortabel was met het componeren voor blokfluit, is er helaas geen sonate, suite of triosonate voor blokfluit van zijn hand overgeleverd. Daarom heb ik enkele transcripties en een reconstructie voor blokfluit gemaakt.” Deze sonates voor klavecimbel/orgel en blokfluit klinken niet alleen op 4 juli in Zwijndrecht in de Kijfhoekkerk, maar zijn ook op CD uitgebracht. Het echtpaar hoopt zo een antwoord te geven op de vraag hoe Bachs kamermuziek voor blokfluit en klavecimbel zou hebben geklonken.

Johanneke de Wit en Gerard de Wit
Johanneke de Wit studeerde blokfluit bij o.a. Pauline Schenkelaars, Isabel Lehman, Marjan Banis en Reine-Marie Verhagen. Johanneke speelt in diverse ensembles waaronder Dutch Baroque dat onder leiding staat van haar echtgenoot Gerard de Wit. In het dagelijks leven is Johanneke Intern Begeleider en leerkracht op een basisschool te Delft. Zij studeerde aan de PABO en specialiseerde zich in het passend onderwijs door het volgen van een master Educational Needs aan het Seminarium voor Orthopedagogiek te Utrecht.

Gerard de Wit is als artistiek leider van Dutch Baroque één van de jongere oude muziek-pioniers van dit moment. Als organist, klavecinist en dirigent wil hij ambassadeur zijn voor de oude muziek. Daarbij heeft het werk van Johann Sebastian Bach een centrale plek. Voor Gerard de Wit, die het pionierswerk van zijn voormalig leraar Ton Koopman een duidelijk vervolg geeft, staat de vitale uitvoeringspraktijk van oude muziek voorop. Met Dutch Baroque gaf hij succesvolle uitvoeringen van de Hohe Messe in 2018, de Matthäus Passion en Messiah in 2019.

Klik hier voor meer informatie

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.