Paul van der Niet
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

17 juni 2020 door Patrick Goede

Paul van der Niet over mini-glossy Hey Bijbel: "Laagdrempelig is het sleutelwoord"

“We hebben gekozen voor een kleiner en sjiek formaat, minder tekst en meer beelden”, vertelt Paul van der Niet. Hey Bijbel is een eigentijdse mini-glossy voor mensen die meer van de Bijbel willen weten, maar geen voorkennis hebben. Samen met schrijver Reinier Sonneveld en vormgever Robert-Jan van Noort maakte boekmaker Paul van der Niet dit ongeveer 100 pagina’s tellende hippe bijbelboekje. CIP.nl skypte met de creatief, die eerder een van de initiatiefnemers was van de “roemruchte” glossy ‘Jezus!’. 

 

De auteurs hebben bij de opmaak bewust gekozen voor glanzend roze, met “Spot UV”. Paul vertelt enthousiast: “Het glimt en spat van de pagina af. We wilden de inhoud beknopt houden, vandaar ook een kleiner formaat waar je als het ware doorheen kunt zappen. Je kunt overal beginnen en iedere pagina is los van de andere te lezen. Het gaat daarbij om laagdrempeligheid, dat is het sleutelwoord.” 

 

Tackelen 
Paul vervolgt: “We wilden een boekje maken dat voor iedereen is. Je hebt geen voorkennis van de Bijbel nodig om dit boekje interessant en leuk te vinden. Het zit vol eigentijdse beelden om het voor iedereen aantrekkelijk en toegankelijk te maken. Het idee hierachter was dat iedereen wel een mening over de Bijbel heeft. In veel gevallen gaat het om mensen die de Bijbel niet gelezen hebben en vaak ook niet willen lezen. Omdat de Bijbel in hun ogen bijvoorbeeld ouderwets is, vol regels staat, een sprookjesboek is, bij het antieke instituut kerk hoort. Al die meningen hebben we als uitgangspunt genomen voor de inhoud. En het feit dat je van alles van de Bijbel kunt vinden, maar dat de Bijbel overal om je heen sporen heeft achtergelaten, of je het nu leuk vindt of niet.” 

 

"We leggen in 200 woorden het Oude Testament uit, voor zover dat kan"

Appstore 
De auteurs doen dat de mini-glossy te beginnen met een actueel beeld. De Bijbel onder de hand van één van de machtigste mensen ter wereld. De president van Amerika. “Aan de hand van dat boek zweert de president dat hij z’n best zal doen. Vervolgens laten we zien dat de Bijbel door de eeuwen heen in allerlei vormen is verschenen en dat hij nu zelfs in jouw Appstore te vinden is. We leggen vervolgens in 200 woorden het Oude Testament uit, voor zover dat kan”, vertelt Paul met een glimlach. 

Agenda 
Op elke pagina is geprobeerd om de relevantie en  de actualiteit van de Bijbel zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen. Paul vertelt verder: “Dat de Bijbel overal is blijkt al uit je agenda, die heeft zeven dagen in één week. Jouw agenda hangt samen met het verhaal over het ontstaan van de wereld. En jouw naam? De kans is erg groot dat jouw naam uit de Bijbel komt. Je kan het boek dus leuk vinden of niet maar je staat er waarschijnlijk zelf in. Daarom hebben we er lijstjes ingezet met de meest populaire meisjes- en jongensnamen met daarbij al dan niet hun Bijbelse herkomst.” 

Regenboog 
Ook voor christenen is het lezen van Hey Bijbel een leuke ontdekkingsreis. Misschien nog wel belangrijker dan dat, het maakt je bewust van de vele aanknopingspunten die er in onze maatschappij zijn als het gaat om het Woord van God. “Zo zeggen sommigen bijvoorbeeld dat het Apple-logo te maken heeft met het verhaal over de zondeval en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. In korte oneliners proberen we de Bijbel te vangen en die dingen te benadrukken die mensen van nu aanspreken. Als je 50 wordt krijg je een Sarah of Abraham in de tuin. Sarah en Abraham zijn bijbelse figuren. Ook het verhaal van de regenboog vertellen we, omdat het een universeel teken van hoop is. Voor zowel een christelijke organisatie als Er is hoop maar ook voor de Gay Pride en de LHBTQ-gemeenschap. We nemen daar geen stelling bij in. Het enige wat we willen aantonen is dat de Bijbelverhalen overal in onze samenleving aanwezig zijn. Of je dat nu wilt of niet. We geven wel tips hoe je meer kunt vinden in de Bijbel als je dat wilt, maar in het boekje zelf houden we het bewust kort.” 

 

"Het was zo vreselijk heftig om al die moeders met hun stervende kinderen te zien"

Controversieel 

Dit soort moderne weergaven van Bijbelverhalenl wordt door sommigen als controversieel gezien. Hoe kijkt Paul daar zelf naar? “Het is vooral controversieel onder sommige christenen. We zetten in Hey Bijbel bijvoorbeeld een foto van Beyoncé en Maria naast elkaar. Ik vond dat heel logisch omdat Beyoncé zichzelf bewust als Maria portretteert tijdens haar zwangerschap. Wij laten alleen het verband zien en dat is een feit. Door ze naast elkaar te zetten in een boekje over de Bijbel, creëren we misschien controverse onder christenen maar het is nu eenmaal gebeurt en het toont maar weer aan hoeveel invloed de Bijbelverhalen hebben gehad. Wellicht dat een niet-christen nu denkt: ‘Oh, nooit geweten, wie is die Maria dan?’” 

 

Piëta 
Van Star Wars tot liedteksten van Metallica. Beelden en verhalen uit de samenleving hebben vaak parallellen in de Bijbel, blijkt uit Hey Bijbel. Andersom wilden de makers de vrij bekende beelden van een stervende Jezus in de armen van zijn moeder opnieuw actueel maken. Ze struinden het internet af op zoek naar een hedendaagse Piëta. Paul vertelt: “Het was zo vreselijk heftig om al die moeders met hun stervende kinderen te zien. Maar die pagina komt wel binnen, heb ik gemerkt. En zo hebben we door het hele boekje heen het verhaal van de Bijbel dichter bij het nu geprobeerd te brengen.”

Uitgever en boekmaker Paul van der Niet zal voor CIP.nl de komende weken gedeelten uit Hey Bijbel en de gedachten erachter verder toelichten.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.