dare it wear it share it
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

12 juni 2020 door Nienke Alblas

Volgens Anne-Roos zou elke christen duurzaam moeten winkelen

Anne-Roos (20) lanceert samen met studiegenoten de campagne 'Dare it, wear it, share it!' tegen het online winkelen op Instagram en TikTok . Zo hopen zij jongeren bewust te maken van de negatieve gevolgen van de (online) kledinginsdustrie. "Het is leuk en duurzaam", vertelt de studente aan EO BEAM.

Anne-Roos deed bij een onderzoek van school naar 'overconsumptie' een aantal schokkende ontdekkingen. "We kwamen al gauw tot de conclusie dat mensen bij het online shoppen niet goed meer nadenken of ze het product wel echt nodig hebben. Vooral in de coronatijd zien we een piek in het aantal bestellingen", vertelt de studente. Ook kwamen zij een onderzoek tegen waarin duidelijk werd dat webwinkels retour bestellingen vernietigen. Dit is voor hen goedkoper dan de kleding opnieuw te verkopen.

De campagne heeft drie verschillende onderdelen. "Dare it staat voor de uitdaging aangaan om een tijdje rond te lopen met de keus uit dertig kledingstukken. Wear it  staat voor het dragen van de kleding in verschillende combinaties. Met dertig kledingstukken kun je al 80 verschillende combinaties maken om te dragen. Share it  staat voor het delen van je kleding", legt Anne-Roos uit. 

De grote milieubelasting van het bezorgen van kleren, de creatieve uitdaging van het maken van nieuwe combinaties en het besparen van tijd door minder kledingkeuzes zijn redenen om langer te wachten met het online bestellen van kleding. "Door mee te doen aan onze campgane, houd je ook rekening met het milieu."

Bron afbeelding: Instagram #dareit #wearit #shareit

Klik hier om het volledige artikel van EO BEAM te lezen

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.