"Paulus laat zien dat je als volgeling van Jezus je eigen karakter mag houden"

God13 mei 2020
Cock Grandia

Hij had geen reisschema of planning, geen navigatie, geen financiële buffer, maar toch ging hij op wereldreis. De apostel Paulus had genoeg aan zijn Gids. Cock Grandia verdiepte zich in zijn reisverslag: vol spanning, ontdekking en bemoediging. Naar aanleiding van het boek ‘Op reis met pionier Paulus’ beantwoordt de schrijver een aantal vragen over Paulus en zijn bijzondere zendingsreizen.

Waarom boeit Paulus je al vele jaren en kun je meer vertellen over de reis die je met hem bent aangegaan?
“Als coach houd ik mij dagelijks bezig met karakters en onderliggende drijfveren. Het kan verhelderend werken als je daarbij, ter illustratie, per karakter een (bijbels) identiteitsfiguur kunt benoemen. Paulus is er daar zeker één van! In hem zie ik iemand met een sterk voortvarend, veeleisend en vastberaden karakter. Ik vind het mooi dat je bij Paulus overduidelijk ziet dat je als volgeling van Jezus, je eigen karakter mag houden. Paulus was én bleef temperamentvol. Hij was vóór en na dat hij Jezus op de weg naar Damascus ontmoette, een man met durf en lef! Misschien is het dat wel wat mij al zo’n lange tijd boeit in deze man! Dat hij, ondanks zijn voortvarendheid en zijn ‘zelfdoen-karakter’, zichzelf volkomen wist weg te cijferen. En dat zou zomaar wél met het volgen van Jezus te maken kunnen hebben… Hij gaf écht om de ander, zelfs als het zijn leven zou kosten. Zo kon hij zijn, omdat zijn leven voor hem Christus was en zijn sterven winst!

"Ik vind het mooi dat je bij Paulus overduidelijk ziet dat je als volgeling van Jezus, je eigen karakter mag houden."

Ik heb bij dit dagboek gekozen voor een chronologisch reisverslag in plaats van meditaties. Dat was best een hele uitdaging! Regelmatig was ik Paulus gewoon ‘kwijt’. Waar was hij en waar ging hij naar toe? Maar door ‘Schrift met Schrift te vergelijken’, mij breed in te lezen, te overdenken en regelmatig af te stemmen met mijn positief kritische meelezer, ds. Pleus de Jager, is het een logisch geheel geworden.

Als je het levensverhaal van Paulus tot je laat doordringen… dan ga je als ‘vanzelf’ mediteren en zijn verhaal actualiseren naar onze tijd.

Ook erg boeiend vond ik, dat ik met deze opzet ook elementen van de niet-bijbelse geschiedenis in zijn levensverhaal kon verweven. Dat geeft soms een verrassende inkijk in bepaalde gebeurtenissen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan dat moment dat Paulus en Barnabas in Lystre als goden vereerd werden en de bevolking in opperste extase raakte. Als je de achtergrond daarvan kent, begrijp je de reacties van de bevolking veel beter en word je kritiek ten aan zien van hun optreden duidelijk milder!”

Je hebt niet gekozen voor meditaties, maar voor een reisverslag over het leven van Paulus. Wat valt je op aan de reizen van Paulus en hoe hij zich tijdens zijn reizen opstelt?
“Als je Paulus zo op de voet volgt, is het mij opgevallen, dat hij zo openhartig over zijn eigen gemoedsstand schrijft. Niet alleen over zijn blijdschap, maar ook over zijn heimwee, zijn angsten, zijn tegenslagen, zijn bezorgdheid. Dat waren dingen waar ik vóór deze studie snel overheen las. Wat ik ook zo mooi vind, is dat hij zijn prediking steeds afstemde op zijn omgeving, de heersende cultuur en zijn specifieke luisteraars. Ook zijn beeldspraak ben ik dieper gaan ervaren, zoals in zijn brief aan Efeze over de boosheden in de lucht! Als je iets van de goddeloosheid en het occulte Efeze geproefd hebt, dan begrijp je des te meer waarom hij juist aan deze gemeente daar zo over schrijft. Al die momenten van het ‘onderweg’ zijn met Paulus, zijn voor mij illustraties geworden bij zijn boodschap in zijn brieven.”

"Vertrouwen én je eigen wil inleveren voor wat God van je vraagt.
Dat was Paulus ten voeten uit."

In hoeverre kunnen we ons in Paulus verplaatsen? Onze reizen vinden steeds meer plaats via de digitale snelweg. En als we op reis naar een fysieke plaats gaan, doen we dat via een (luxe) vliegtuig…
“Tijdens het schrijven had ik er geen moeite mee om met Paulus op te trekken. Zijn manier van reizen versterkte bij mij de overtuiging dat ons reizen vaak veel te gehaast is. Wat zou hij veel aan contacten en tijd voor overdenking gemist hebben als hij zijn reizen van plaats tot plaats per vliegtuig had afgelegd. Als je stap voor stap met Paulus meereist, overdenkt en mediteert (in mijn boek 185 dagen lang), dan kan het zomaar gebeuren dat je er zelf (nog meer) zin in krijgt om echt de tijd te nemen om naar Gods stem te luisteren en met Hem in gesprek te zijn!”

Wat is één van de grootste lessen die je, verdiepend in Paulus’ reizen, hebt geleerd?
“Het is moeilijk om op één aspect in te zoomen. Misschien is het meer de rode draad dat in al ons doen en laten Gods hand zit en dat Hij via de meest wonderlijke wegen werkt op Zíjn Einddoel aan. Alleen die wetenschap kan je op de been houden, juist als het je tegen zit en je er niets meer van begrijpt… Hoe was het anders mogelijk dat Paulus in de gevangenis, na een marteling, geboeid en wel in zijn gevangeniscel een loflied zong? Dat hij voor koningen en overheden vrijmoedig durfde te getuigen? Dat hij gehoorzaam aan het bevel van Zijn Zender naar Jeruzalem ging, terwijl hij wist dat hij gevangen genomen zou worden?

Vertrouwen én je eigen wil inleveren voor wat God van je vraagt.
Dat was Paulus ten voeten uit.
En dat voor een man met zo’n eigenzinnig karakter…”

Praatmee

Beluister onze podcast

#321 voorganger Teun van der Leer en predikant Peter Sinia in gesprek over de doop
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Yoran
Nieuws

Vader vermiste christelijke jongen (16) doet belangrijke oproep

Ondanks dat er met duizenden vrijwilligers werd gezocht, is de vermiste christelijke Yoran Krol (16) nog steeds niet gevonden. Zijn vader doet op sociale media daarom nogmaals een oproep en vraagt iedereen die zich in de regio op het water begeeft go

Insalvation en Michelle Lee
Video

InSalvation en Ann Michelle Lee brengen nieuwe single uit: 'Breek de hemelen open'

Het kan nog zo donker lijken in je eigen leven en om je heen; Gods licht kan het doorbreken. De nieuwe single van InSalvation (met gast Ann Michelle Lee) is een gebed om dat te laten gebeuren; een hartenkreet voor het hier en nu. De single is sinds 2

Nigeria gevangenis
Nieuws

Nigeriaans predikantsechtpaar verbleef ten onrechte drie jaar in gevangenis

Een rechtbank in de Nigeriaanse staat Kaduna heeft dominee Jonah Gangas en zijn vrouw Josephine vrijgesproken. Het echtpaar zat meer dan drie jaar gevangen. Ze werden beschuldigd van ontvoering en het bekeren van een jong moslimmeisje, een beschuldig

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar over ziekenzalving: "Het is niet iets magisch of engs"

"We zijn het kwijtgeraakt om met handoplegging te bidden. Dat kwam door de roomse kerk die daar een soort magische werking aan ging toeschrijven. Merkwaardig is trouwens dat we die zegening met handoplegging nog steeds kennen, maar dan alleen bij het

David de Vos
Nieuws

DoorBrekers cancelt Paasconferentie David de Vos: 'Zaait verdeeldheid in lichaam van Christus'

Hij is een gevierd man binnen de evangelische beweging. Maar zijn aankomende boek en verschillende interviews daarover, lijken evangelist en spreker David de Vos plotseling de kop van jut te maken binnen diezelfde beweging. Hij kreeg de afgelopen dag

Wycliffe
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers ontwikkelt nieuwe methode waarbij Bijbels sneller vertaald moeten worden

Wycliffe Bijbelvertalers heeft een nieuwe methode ontwikkeld om Bijbels sneller te vertalen en daarmee Gods Woord aan meer mensen aan te kunnen bieden. Dat meldt The Christian Post. In samenwerking met lokale kerken en tolken werkt de organisatie mom

Oekraïners
Nieuws

Christenen helpen tienduizenden Oekraïners: "Ik wil dat ze weten wie Jezus is"

Toen Rusland twee jaar geleden Oekraïne binnenviel, trokken bijna een miljoen Oekraïners naar het kleine buurland Moldavië. Hoewel de meeste van deze vluchtelingen naar huis zijn teruggekeerd of zich in andere landen hebben gevestigd, verblijven er n

Ds. J. B. Alblas over Psalm 47
Video

Ds. Alblas over Psalm 47: een boodschap van hoop in tijden van ellende

‘Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.’ In zijn meditatie geeft ds. J. B. Alblas uitleg over Psalm 47 vers 1 tot 5: “Het thema van heel deze Psalm is het koningschap van God. Het gaat om Hem en om Zijn

Meerartikelen

Ds. R. W. Mulder
Nieuws

Ds. R. W. Mulder aanvaardt beroep hersteld hervormd Waarder

De hersteld hervormde gemeente in Waarder verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. R. W. Mulder (foto) uit Montfoort heeft het beroep aanvaard. Waarder was sinds vorig jaar vacant vanwege het emeritaat van ds. L. W. C. Ruijgrok. Mulder bedankt

Rik Op den Brouw
Column

Een les van Jezus: je hoeft niet het maximale uit het leven te halen

Voor sommigen is het leven het plaatsen van vinkjes op een ‘bucketlist’. Wat moet je gedaan hebben en wat moet je gezien hebben. Hoe spectaculairder en hoe verder, hoe beter. Altijd op zoek naar iets nieuws. Anderen doen alles om rijker en belangrijk

Albert van der Heide
Column

Een vergeten boodschap: God spreekt door gevoel

‘Je bent niet tot gevoel gekomen, maar tot geloof.’ Deze uitspraak heb ik regelmatig gehoord in mijn omgeving, terwijl ik opgroeide in de dingen van God en Zijn Heilige Geest. Het is een waar woord en alle aanneming waardig. Want het klopt; geloof is

ds. K.H. (Karel) Bogerd
Nieuws

Preektocht door de Dokkumer Wouden

In de Dokkumer Wouden gaat op woensdag 10 april een derde ‘preektocht’ van start. De ‘preektocht’ begint om 9.30 uur in de Grote of St. Martinuskerk (Markt 2) te Dokkum. De eerste preektocht (40 deelnemers) werd op 23 maart 2022 gehouden in de Friese

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

We willen zelf de regie houden over ons leven (maar Jezus leert iets anders)

In de Bijbel vind je honderden voorspellingen over de geboorte, het leven en sterven van Jezus, die stuk voor stuk zijn uitgekomen. De gebeurtenissen rond de laatste achttien uur van Jezus’ leven zijn eeuwen tevoren voorspeld.Een van de belangrijkste

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' lijden en sterven: "Hij hield het uit omdat Hij aan ons dacht"

"Jezus heeft de lange lijdensweg kunnen verdragen omdat Hij ons al die tijd in gedachten had. Jezus heeft aan het kruis kunnen volharden omdat Hij steevast onze redding voor ogen had. Wij waren de vreugde die voor Hem in het verschiet lag. Jezus wist

Ds. G. van Zanden
Video

Is het allemaal pais en vree als je een nieuw hart hebt? Ds. Van Zanden geeft antwoord

"Hoe vaak wordt een mens op een dag boos? Een keer? Twee keer? Vijf keer? Tien keer? En een christen die een nieuw hart gekregen heeft? Wordt die ook boos? Kan hij zich nog eens ergens flink over opwinden of is het waar wat het kinderlied zingt: ‘Een

Leander Janse
Video

De oudste zoon is dicht bij de Vader, maar net zo vervreemd als zijn broer

De bekende gelijkenis beschrijft twee verloren zonen. Er bestaat niet alleen een wilde, uitbrekende vorm van zonde. Er is ook meer verborgen, op het oog fatsoenlijke manier, waarop je van God vervreemd kan zijn. De oudste zoon is dicht bij de Vader,

Zanger Elbert Smelt: “Dan mis ik haar gewoon heel erg natuurlijk. Ja, wie niet?”
Video

Zanger Elbert Smelt deelt herinneringen aan Kinga Bán: "Ik mis haar heel erg"

Bijna vijf jaar geleden overleed zangeres Kinga Bán. Zanger Elbert Smelt van de band Trinity bracht vlak voor haar dood samen met haar 'Leef met volle teugen' uit. In een video van Nederland Zingt vertelt hij over dit lied en over de bijzondere optre

Dato Steenhuis over zondebesef
Video

Videoboodschap Dato Steenhuis: Ben jij wel echt bewust van je zonden?

Zondebesef kan een lastig onderwerp zijn. In een video vertelt Dato Steenhuis hier meer over en beantwoordt hij de vraag: ‘Is mijn zondebesef wel groot genoeg? In zijn video benadrukt Steenhuis dat één zonde al voldoende is voor zondebesef. “Als je é

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

Geloven in God is wel persoonlijk, maar niet individualistisch

Mijn geloof of hét geloof? Jonge mensen zeggen nogal eens dat ze belijdenis doen van ‘hun geloof’. Is dat hetzelfde als belijdenis doen van ‘het geloof’? Kan het belijden van het geloof, zoals beleden in het Apostolicum, toch persoonlijk worden? Rond

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Froukje Prakken

Inmiddels terug in Nederland kijken we met Froukje Prakken terug op de beginperiode van het zendingswerk dat haar man Ger en zij deden in Peru tussen 1983 en 1991. Een verhaal over Gods leiding en vertrouwen op God in moeilijke omstandigheden. Ook ho