Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

SAMEN MET DRIESTAR HOGESCHOOL

 

Deze docent Duits wil jongeren iets meegeven: "Vervlecht de diepere vragen in je vak"

Hij geeft les op het voortgezet onderwijs, maar is ook opleidingsdocent Duits bij Driestar hogeschool. Rian Leune: “Soms zeggen ze thuis: ‘Houd eens op over je werk!’ Hij wil de christelijke identiteit graag koppelen aan het vak Duits. “Regelmatig denk en bid ik bij een les: ‘Laat deze les een verschil maken in het leven van jongeren. Op wat voor manier dan ook.”

Driestar hogeschool leidt – al sinds 1944 – leraren op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan het christelijk onderwijs.

De vrolijkheid van pubers en de energie die ze meebrengen, zijn belangrijke drijfveren voor Leune om les te geven. “Samen iets leren is leuk, al is het met pubers soms ploegen op rotsen.” De docent zat zes jaar in het bedrijfsleven, maar vond daar niet wat hij zocht en kwam terecht op de Jacobus Fruytier scholengemeenschap. “Het bloed kroop waar het niet gaan kon en ik belandde in het onderwijs. Ik ben echt een talenliefhebber en kon de draai met jongeren ook goed vinden.”

Inspirerende omgeving
Behalve het ‘gewone’ lesgeven, is Leune lerarenopleider bij de opleiding Duits van Driestar hogeschool. “Gemotiveerde studenten, wat een flink verschil vormt met een havo-klas.” Hij vindt het een meerwaarde dat veel docenten op de lerarenopleidingen tegelijkertijd op het voortgezet onderwijs les geven. “Die ervaring nemen we mee.” Dat Leune bij de Driestar hogeschool solliciteerde was geen toeval: “Ik heb daar zelf mijn tweedegraads Duits gehaald. Een fantastisch docententeam, waarvan ik altijd al heb gedacht: het is een droom om in zo’n inspirerende omgeving mijn werk te doen.”

“Je wil op een creatieve manier de diepere vragen in je vak vervlechten"

Waarom het vak als docent het waard is? “De veelzijdigheid. Het contact met jongeren, je liefde voor een vak, de vorming die je kan aanbieden en het zorgen dat een vak interessant wordt voor leerlingen.” Dat hoeft niet altijd moeilijk te zijn met puberende jongeren, betoogt Leune. “Je wil op een creatieve manier de diepere vragen in je vak vervlechten. Ongemerkt, zodat het ontspannen blijft, maar ze er wel als persoon door groeien.”

First lady en verzetstrijder
“Leerlingen in 4-havo geef ik een lijst van twintig bekende personen uit Duitsland, personen als Luther, Bonhoeffer en Sophie Scholl. Ik vraag ze er één te kiezen, naast hun eigen idool. Dan moeten ze beargumenteren op wie ze willen lijken, op welke persoon of eigenschap. Daar maken ze een poster en infographic over in het Duits. Een meisje had Michelle Obama (voormalig Amerikaans first lady, red.) en Sophie Scholl (verzetstrijdster in de Tweede Wereldoorlog, red.) gekozen en zei dat ze veel bewondering voor de moedige Scholl had, maar liever voor Obama koos omdat die net als zijzelf extraverter is. Dat is zo gaaf!”

"Een van de pubers zei: 'Maar we hoeven niet bang te zijn: we kunnen toch op God vertrouwen?’”

“Een ander voorbeeld: een collega Duits gaf een paar weken geleden leerlingen de opdracht een video in het Duits op te nemen over hoe het in deze tijd met hun familie gaat en hoe je er mee omgaat. Er was één jongen die echt op z’n pubers zei: ‘Maar we hoeven niet bang te zijn: we kunnen toch op God vertrouwen?’”

Alles in het Duits
Vanwege de coronamaatregelen geeft Leune ook op de vaste donderdagavond online les. Daar past het team zich dan ook op aan. “Een belangrijke aanpassing is dat we korter lesgeven. Studenten werken een aantal zelfstandige opdrachten uit of we geven hen opdrachten waar ze echt even over na moeten denken. En de contactmomenten gebruiken we ook echt voor contact. Zo bespraken we een documentaire over Sophie Scholl en vergeleken we onze idealen en karaktereigenschappen met die van haar. Allemaal in het Duits, natuurlijk. Dat is ontzettend boeiend.”

Persoonlijk contact
Aankomende studenten van een lerarenopleiding wil Leune dan ook bemoedigen om de overstap naar dit werk te maken. “Ik ben zo enthousiast over mijn werk als leraar! Thuis zeggen ze soms: ‘Houd op met praten over je baan.’ Ook de studie vinden de meeste studenten nuttig en fijn om te doen. Je krijgt te maken met docenten die in de dagelijkse praktijk staan. Geen theoretici. Zeker de lerarenopleiding Duits is een kleinere opleiding en persoonlijk contact is normaal bij Driestar hogeschool. We kennen je bij naam en zijn betrokken op jouw studievoortgang.” De kwaliteit van de opleiding is dan ook hoog, staat in de keuzegids hoger onderwijs: "Daar staan we al sinds jaar en dag in de top 3. Iets om trots op te zijn!"

Wat Leune probeert te bereiken als hij weer een klas Duits lesgeeft? “Dat de les een verschil maakt in hun leven. Op wat voor manier dan ook. Soms bid ik ervoor, en soms vergeet ik dat. Dan hoop ik het. We doen het op een ontspannen manier: het is geen kerkdienst of godsdienst, de leerlingen zitten bij Duits. Maar het is mooi als ze groeien als persoon.”

Overweeg je ook een lerarenopleiding? Op donderdag 14 mei kun je de tijdens de online open avond van Driestar hogeschool kennismaken met lerarenopleidingen voor voortgezet onderwijs in zeven schoolvakken. Meld je aan op www.driestar-hogeschool.nl/webinars

Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.