Glossy Ludger peilt mening over en ervaring met evangelisatie
Spreekt u vrijuit over uw geloof? Is het oké om anderen van uw geloof te overtuigen? Wat vindt u eigenlijk van straatevangelisatie? En zegt de naam Ludger u toevallig iets? De eenmalig te verschijnen glossy Ludger onderzoekt in samenwerking met het Katholiek Nieuwsblad en opinieblad De Nieuwe Koers welke ervaring Nederlanders met evangelisatie hebben, en welke meningen ze er over dit onderwerp op nahouden.
Aanleiding voor het onderzoek is de verschijning van de eenmalige glossy Ludger. Het blad, dat in oktober uitkomt, staat helemaal in het teken de missionaris Ludger (742-809) en diens werk. De glossy wil de thema’s en issues waar Ludger mee te maken had op eigentijdse manieren naar het hier en nu vertalen. Zo bevat het interviews met minister Carola Schouten, Herman Finkers en Ruben van Zwieten, en bijdragen van onder meer Désanne van Brederode en Sven Meeder. Het blad wordt dit najaar verspreid via de Nederlandse boekhandels.
Nationaal geheugen
Onderdeel van de glossy is tevens de publieksenquête. De redactie is benieuwd op welke manier mensen zich vandaag tot klassieke en moderne vormen van evangelisatie verhouden en welke rol ze daarin voor zichzelf zien weggelegd. Zo wordt mensen (gelovig of niet) gevraagd naar hun ervaring met (straat)evangelisatie en online missiewerk, in hoeverre zij vrij over hun eigen geloof of levensbeschouwing spreken, en wat ze ervan vinden als anderen dat doen. Ook wordt gepeild hoever de Nederlandse missionarissen van weleer in het nationaal geheugen zijn weggezakt. Of niet.
Resultaten in oktober
De resultaten van de enquête worden in oktober besproken in de glossy Ludger. Ook het Katholiek Nieuwsblad en De Nieuwe Koers zullen er aandacht aan besteden.
Foto: VolgelingenvanJezus.nl.
Praatmee