Theoloog Alain Verheij denkt tijdens de coronacrisis aan deze 4 bijbelverhalen
"Jozef riep de farao op om te gaan hamsteren", schrijft theoloog Alain Verheij in dagblad Trouw. "Die voorraad is niet alleen bestemd voor de farao. Die is voor iedereen, voor het hele volk, ook voor de zwakkeren." Een groot verschil met de hamstertoestanden in Nederland tijdens de coronacrisis, ziet Verheij. "Hamsteren is prima, als het niet alleen voor jezelf is, maar ook voor de ander, de zwakkere."
Hoe moet je je gedragen in tijden als deze?, vraagt de theoloog zich af. Hij merkt op dat er vier Bijbelverhalen zijn die richting kunnen geven. Het tweede verhaal gaat over brood dat uit de hemel neerdaalt toen het Joodse volk onder leiding van Mozes naar het beloofde land vertrok. De regel was dat iedereen zoveel mag verzamelen als er voor die dag nodig is. Maar sommigen verzamelden, tegen Gods voorschriften in, meer. De volgende dag was al het voedsel bedorven. Verheij: "Erop vertrouwen dat er genoeg is, voor iedereen – dat lukt niet zomaar."
Hij verwijst ook naar de Bergrede. 'Maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken', zo klinkt het. "De Bergrede van Jezus bevat eigenlijk een onmogelijke opdracht: wees volmaakt. Dat kan natuurlijk niemand. Misschien is de boodschap vooral: jij bent God niet, en dat hoef je ook niet te zijn. (...) En wees ook niet zo boos op Mark Rutte of het RIVM. Die zijn ook God niet. Die gedachte kan de enorme druk die op mensen wordt gelegd om perfect te zijn een beetje wegnemen."
Tenslotte benoemt Verheij een bijzonder verhaal van Jezus over vijf dwaze en vijf wijze meisjes. "Alle tien hebben ze een olielamp meegenomen, maar slechts vijf van de tien hebben extra olie bij zich (gehamsterd!). (...) De les van dit verhaal is dat de verlossing altijd langer op zich laat wachten dan je meestal denkt. En in de tussentijd moet je je kop er wel bij houden."
Praatmee