Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

06 maart 2020 door Jeffrey Schipper

Ds. Hoogerland wil dat GerGem haar aandeel in kerkelijke verdeeldheid belijdt als zonde

"We kunnen de kerkbreuk van 1953 niet afdoen als schuld van ons voorgeslacht, die ons niet raakt. Dat deed Daniël ook niet. Hij beleed de zonden van zijn voorouders als zijn zonden", zegt ds. G. Hoogerland in het Reformatorisch Dagblad. De predikant, die leiding geeft aan de Gereformeerde Gemeente (GerGem) in Rotterdam-IJsselmonde, schreef het boek Om vriend en broed’ren spreek ik nu.

De Gerefomeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zijn ontstaan in 1953 na een scheuring in de GerGem. Aanleiding voor de GGiN om de GerGem te verlaten, vormde een leerverschil rond het 'aanbod van genade'. Over het verschil tussen beide kerken zei ds. C. G. Vreugdenhil eerder: "Een wezenlijk verschil is dat de GGiN leren dat er geen welmenend aanbod van genade is en de GerGem dat wel leert. Juist door dat aanbod worden de hoorders van het woord schuldig gesteld als ze blijven in het ongeloof."

De onlangs overleden GerGem-predikant M. Golverdingen liet in 2016 aan de hand van zijn boek Geschiedenis van een scheuring zien dat de schuld van de kerkscheuring niet alleen bij de GGiN lag. Hierover zegt Hoogerland: "In 2008 heeft onze synode erkend dat er formele fouten zijn gemaakt; ik had graag gezien dat we als kerkverband echt schuld hadden beleden."

Een jaar na het verschijnen van het boek van Golverdingen ging de GerGem door een zware periode. Plotseling kwam er vorige week een einde aan het leven van gereformeerde gemeente-predikanten ds. L. Terlouw (63) en ds. P. Melis (67). Ook predikantsvrouw N. Neele-van Delft (53) stierf plotseling. Bij de zustergemeenten in Canada en Noord-Amerika overleden in korte tijd student G. E. Bron (55) en ds. P. L. Bazen (75).

Volgens Hoogerland is het plotselinge overlijden van deze mensen geen toeval. "Er waren broeders die zich afvroegen wat de Heere ons daarmee te zeggen had, maar het antwoord hoorde ik niet. (..) Aan het komende geslacht, dat opgroeit in een wereld vol verwarring, laten we een verdeelde kerk als erfenis na." De predikant uit Rotterdam wil zich daar niet bij neerleggen.

Lees het volledige interview met ds. Hoogerland in het Reformatorisch Dagblad.

Reacties

M
Wie zijn zonde beleidt én LAAT....
W
Gelukkig dat het ons van harte leed mag zijn dat de

Geref.gezindte in ons land zo verdeeld en verscheurd is!

We hebben elkaar nodig als verschillende modaliteiten

Van geref.belijders om samen te buigen voor Gods Woord! Waar het mogelijk is dienen we de eenheid van de ger.gezindte te bevorderen! Ds. Hoogerland, Gods zegen toegewenst!

W
Raar, ik heb altijd het gevoel dat het krokodillentranen zijn van deze dominees. Bidden om eenheid maar geen kruimel willen inleveren van de eigen identiteit. Men verlangt naar eenheid maar dan wel op HUN manier.
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Nú de eerste maand gratis.