Prof. dr. A. Huijgen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

26 februari 2020 door Jeffrey Schipper

Prof. dr. Huijgen reageert op GerGem-predikant: "Beschuldig een ander niet te snel van het schaden van het Schriftgezag"

'Prof. dr. A. Huijgen veronderstelt dat je met de erkenning van het Schriftgezag toch tot andere interpretaties kunt komen over thema's als vrouw en ambt en de homoseksuele levenspraktijk. Eigenlijk beweert hij daarmee dat de Schrift van zichzelf niet duidelijk is' schrijft ds. G. Clements in de Saambinder. Huijgen schreef in reactie daarop zijn blog 'Schriftgezag, exegese en duidelijkheid'.

Clements schrijft dat 'sinds de Reformatie wordt het gezag van de Schrift (auctoritas) altijd nauw verbonden met haar duidelijkheid (claritas)'. Volgens de predikant uit Gouda geldt dit ook voor onderwerpen als de vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Volgens Huijgen geeft de predikant aan dat hij daaruit opmaakt dat er geen verdere uitleg op deze punten nodig is. "Maar dat is nu juist niet wat de Reformatie bedoelde met de duidelijkheid van de Schrift. Anders hadden de Reformatoren zich de moeite wel kunnen besparen om commentaren op Bijbelboeken te schrijven", stelt de christelijke gereformeerde hoogleraar.

Huijgen: "Er staat vijf keer in het Nieuwe Testament: ‘groet elkaar met een heilige kus’. Toch doen we dat niet. Dan zeggen we ook niet: ‘Er staat toch wat er staat’, maar we exegetiseren de tekst tegen de achtergrond van de context. (...) Hoe dan ook zal er exegese gedaan moeten worden om helder te krijgen hoe dat zwijgen en dat profeteren zich tot elkaar verhouden. Een beroep op de claritas van de Schrift helpt dan niet.

Daarmee zeg ik niet dat alle exegeses waardevol zijn, maar wel dat we niet te snel de ander van het schaden van het Schriftgezag moeten beschuldigen. Met andere woorden: laten we de broeder niet diskwalificeren door grote woorden over Schriftgezag te spreken, maar luisteren naar de exegetische argumenten. Dit alles vanuit de nederige houding en het besef dat we alleen samen met alle heiligen kunnen verstaan."

Bekijk ook onderstaande video en lees hier het volledige commentaar van Huijgen:

Reacties

De Bijbel kan pas goed begrepen worden vanuit het geheel van Gods Woord, én onder leiding van de Heilige Geest, de Geest der waarheid. Ook het kennen van het hart en wezen van God is daarbij onmisbaar. Gods liefde én waarheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas wordt teveel gedoogd met alleen een beroep op Gods liefde. Maar God Zelf houdt Zich Godzijdank aan Zijn waarheid, uit liefde voor ons.
Vooral binnen de behoudende stroming van de reformatorische gezindte beroept men zich graag op “de waarheid”. Wat dan bedoeld wordt is vaak de “eigen zienswijze” op deze waarheid en onderbouwd dit dan met een rits aan bijbelteksten. Het vervelende hieraan is, dat elk andere zienswijze in twijfel getrokken en vaak veroordeeld wordt, met als gevolg onverdraagzaamheid tegenover broeders en zusters van hetzelfde huis die net iets anders denken.

K
Verrassend. Blijkbaar zijn er ook binnen de Ger Gem nog mensen die durven terug te grijpen op wat de refomatoren motiveerde.
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Nú de eerste maand gratis.