evolutie
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

21 februari 2020 door Patrick Simons

Professor De Vries maakt zich grote zorgen om gereformeerde gezindte: "Binnen één generatie kunnen we helemaal zijn afgegleden"

Schepping of evolutie? Het is allang geen discussie meer tussen gelovigen aan de ene kant en niet-gelovige aan de andere kant. Zo menen veel christenen dat God heeft geschapen door middel van evolutie. Volgens prof. dr. Wim de Vries is dat een gevaarlijke trend. “Onderhuids gebeurt het ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Binnen één generatie kunnen we helemaal zijn afgegleden”, stelt hij in gesprek met het Reformatorisch Dagblad.

“Voor het ontstaan van onze werkelijkheid is geen wetenschappelijke verklaring mogelijk. Die is ontstaan uit God, de onveroorzaakte Oorzaak, door een scheppingswonder. Maar een volledig seculiere wetenschapper móét een materiële verklaring vinden voor de schepping. Die is er echter niet; al komt hij met ideeën dat de werkelijkheid zichzelf heeft voortgebracht via de oerknal en evolutie. Maar iets kan niet de oorzaak zijn van zichzelf.”

Het theïstisch-evolutionistische gedachtegoed dringt volgens De Vries ook door in de gereformeerde gezindte. “Onderhuids gebeurt dat volop in onze eigen gezindte. Ik denk dat we ons zouden verbazen als we weten hoe ver het theïstisch-evolutionistische gedachtegoed al is doorgedrongen bij hoogopgeleiden in eigen kring. Ik maak me grote zorgen. Binnen één generatie kunnen we helemaal zijn afgegleden. Daarom zou ik willen oproepen om vast te houden aan het gezag van de Schrift en de Bijbelse boodschap van zonde en genade. De Bijbel is volstrekt helder over de goede schepping, de staat der rechtheid, de zondeval, de verzoening door Christus en de staat der heerlijkheid.”

Lees meer in het Reformatorisch Dagblad.

Reacties

Ik vraag mij in alle ernst wel eens af wat nu de oorzaak is van genoemde gedachtegang om te twijfelen aan het in de Bijbel verwoorde scheppingsverhaal. Is het een motie van wantrouwen tegen onze Schepper? Hoeveel wonderen die we in de schepping zien, hebben we nodig om daar Gods Hand in te zien? Of laten we ons dingen influisteren die tweedracht in ons zaaien? De gedachten van God zijn hoger dan onze gedachten. Zonder mij er makkelijk van af te willen maken, is Hem begrijpen voor mij te wonderbaar. Met mijn verstand besef ik dat God er is.
Zeker belangrijk. En ik zie het om mij heen gebeuren. De interesse voor scheppingswetenschap is tanende.
K
De kern van de bijbel staat niet meer onder druk met de evolutietheorie. 2000 jaar geleden was het voor de Joden al een ergernis en voor Grieken een dwaasheid.



Thijs van de Brink (kerklid binnen de gereformeerde bond en theoloog) heeft met zijn boek "En de aarde bracht voort", al aangetoond dat het aanvaarden van de oude aarde theorie en het opeenvolgend ontstaan van de soorten niet strijdig hoeft te zijn met geloof zoals beleden wordt in reformatorische kerken. Binnen de RK is dit gedachtegoed al lang omarmd.
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.