doop
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

27 januari 2020 door Jeffrey Schipper

GerGem-ouderling: "Het doet pijn en verdriet als opvattingen over de kinderdoop veranderen"

'De afsnijding en ban die de Gereformeerde Gemeenten (GerGem) voert bij de overdoop doet mij denken aan een vorm van krampachtigheid waarbij er angst bestaat voor het vreemde dat daarom sterk gedemoniseerd wordt. Hoe denkt u daar over?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl over de kinderdoop.

N. J. Teerds, ouderling binnen de GerGem, geeft antwoord. "Je noemt de woorden 'krampachtigheid' en 'demonisering'. Toch zijn deze woorden niet zo passend in dit geheel. De gereformeerde gezindte - en dus ook de GerGem - staan er echt niet krampachtigheid in, maar zij hebben wel een heldere lijn en duidelijke opvattingen over de kinderdoop. Als ouders lid zijn van een van de kerken binnen de gereformeerde gezindte wordt van hen verwacht, dat ze hun kind laat dopen. We zien dat als een voorrecht en als een troost (lees het doopformulier er nog maar eens op na). Er verschijnen de laatste tijd opnieuw boekjes over de kinderdoop en ook in de Saambinder is er op dit moment (eind vorig jaar, red.) een artikelenserie over dit onderwerp.

Als iemand zijn kinderen niet wil laten dopen of zichzelf in een ander verband laat overdopen betekent dat, dat hij of zij van gedachten en opvattingen is veranderd. De aloude leer, ook wezenlijk binnen onze gezindte, wordt dan verlaten. Dat doet echt verdriet en pijn. Die veranderde opvatting kan rekenen op onbegrip. Dat geldt mede als de opvattingen van Calvijn en andere oudvaders op dit punt worden geloochend. Dan ontstaat er op dit wezenlijke punt van de kinderdoop scheiding en afstand. Het is goed te luisteren naar Gods Woord en daarbij te blijven. Dat geldt ook voor de belijdenisgeschriften en wat ons van de oudvaders is overgeleverd. Dat geeft houvast!"

Niet iedereen binnen de gereformeerde gezindte vindt dat er voor de volwassendoop geen plek is binnen de kerk. "Wanneer wederdopers onder censuur staan, vind ik dat verschrikkelijk. Doopwater mag geen scheiding brengen tussen christenen. Het bloed van Christus is belangrijker", vertelde ds. M. M. van Campen eerder in dit CIP-artikel over de doop. "Wanneer je als gemeentelid niet achter de kinderdoop kunt staan, maar wel van harte de 12 Geloofsartikelen belijdt, ben je bij ons welkom in de dienst en aan Zijn tafel."

Bekijk ook onderstaande lezing van Willem Ouweneel waarin hij argumenten voor kinder- en volwassendoop behandelt:


Doop
- Onrust op Urk: leerkracht mag niet meer voor de klas nadat hij als evangelist bekeerling doopt in IJsselmeer
- Kinderdoop of volwassendoop: wat is de Bijbelse doop?
- "Doopwater mag christenen niet scheiden"
- Waarom Martijn moeite heeft met christenen die zich laten overdopen
- Tien uitspraken van ds. Van Campen over de doop
Meer over Doop »

Lees zijn volledige antwoord op de site van Refoweb

Reacties

K
"Wanneer je als gemeentelid niet achter de kinderdoop kunt staan, maar wel van harte de 12 Geloofsartikelen belijdt, ben je bij ons welkom in de dienst en aan Zijn tafel."



Amen. Met zo'n instelling hebben we geen kerkmuren meer nodig.
Het doet inderdaad altijd pijn als je ziet dat anderen een bepaalde goedbedoelde doopvisie niet delen. Maar eerlijk gezegd kan ik in Gods Woord geen geldend argument voor de kinderdoop vinden. Ook de argumenten van br. Ouweneel zijn niet steekhoudend.
A
Hier wordt gezegd lees het doopformulier er maar eens op na, daar zit juist de kneep. Leest u de Bijbel er maar eens op na zonder vooroordelen, dan ziet u dat ergedoopt wordt na tot geloof te zijn gekomen!
Toon meer reacties (8)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg nu volledige toegang tot CIP.nl!