Pro Life

Dagelijks leven

23 december 2019 door Pro Life

"Pro Life is echt onderscheidend"

Pro Life is al jaren onderdeel van Zilveren Kruis. Hoe zit het eigenlijk met die samenwerking? En hoeveel ruimte krijgt de christelijke zorgverzekeraar in een onchristelijk zorgland? Directeuren Jos Leijenhorst en Jan-Willem Evers in gesprek over de positie van Pro Life binnen Zilveren Kruis.

Ieder leven is onze zorg waard. Door verzekerd te zijn bij Pro Life steunt u christelijke zorg. Samen kunnen we van betekenis zijn, voor uzelf en anderen.

Dat Pro Life onderdeel is van Zilveren Kruis is volgens de twee directeuren onvermijdelijk: “Op een aantal punten kun je het als relatief kleine organisatie niet zelfstandig redden. Ook kun je niet aan de eisen voldoen en het niveau van dienstverlening behalen dat er nu is, bijvoorbeeld als het gaat om zorginkoop en declaratieafhandelingen.”

Eigen koers
“Wij als Pro Life, met ruim 110.000 verzekerden, moeten net zoals andere kleine zorgverzekeraars partnerships zoeken”, legt Jos verder uit. “Dat kan op verschillende manieren. We konden ook kiezen voor een soort inkoopcombinatie. Maar Pro Life heeft gekozen voor Zilveren Kruis. Ik krijg daar de vrijheid om mijn eigen koers te blijven varen en de kansen om mijn doelstellingen met Pro Life te behalen.” “Ik zie Pro Life als een zelfstandige organisatie, die op een paar zaken meelift met Zilveren Kruis”, vult Jan-Willem aan. “Alles wat over de klant gaat, is in een zelfstandige organisatie geplaatst, bijvoorbeeld het klantencontact en de marketingcommunicatie.”

"We zijn om ideologische redenen gestart en willen dienen in het koninkrijk van God"

Marketingtruc
Er wordt weleens aan Jos gevraagd of Pro Life geen marketingtruc van Zilveren Kruis is. Op die vraag reageert hij stellig. “Dat is absoluut niet zo. We zijn om ideologische redenen gestart en willen dienen in het koninkrijk van God. Ik ben dankbaar dat we de ruimte krijgen om heel veel dingen te doen die voor veel christenen belangrijk zijn.” Zilveren Kruis is risicodrager. Als de premie niet kostendekkend is gaat dat ten koste van de reserves van Zilveren Kruis, als er geld overblijft is dat dus ook voor de reserves van Zilveren Kruis.

Eigen klantenservice
Dat Pro Life haar christelijke geluid kan laten horen, blijkt wel uit de bewegingsvrijheid en tools die ze krijgt van Zilveren Kruis. “We krijgen volop kansen en ontvangen daarbij steun van christelijke partners. We mogen specifieke vergoedingen aanbieden die belangrijk zijn voor onze doelgroep. Denk dan aan kraamzorg, palliatieve zorg en GGZ. Ook hebben wij de mogelijkheid om een vertrouwensarts beschikbaar te stellen voor onze verzekerden. De  Pro Life Adviesraad is ook waardevol. Zij adviseert ons over de betekenis van christelijke waarden en normen in de zorg. En hoe wij deze kunnen omzetten naar vergoedingen en services.

Maar misschien wel het mooiste voorbeeld is, vind ik, dat we onze eigen klantenservice hebben. We kunnen gebruikmaken van de systemen van Zilveren Kruis en mogen onze eigen mensen gebruiken. In een andere samenwerking had het zomaar gekund dat we onderdeel waren van een callcenter met honderden medewerkers. Dan maar hopen dat je door die grote groep heen je christelijke geluid kunt waarborgen. In het marktonderzoek komt daarom naar voren dat klanten ons hoog beoordelen, omdat we waarmaken wat we beloven.”

"Pro Life is echt onderscheidend en ik geloof in een markt met onderscheidende verzekeraars"

Voorbeeld
Het is niet zo dat Pro Life alleen baat heeft bij Zilveren Kruis. Jan-Willem ziet de samenwerking als een verrijking: “Ik leer van Pro Life. Ze is voor mij een van de mooiste voorbeelden van hoe ze vanuit de basis- en aanvullende verzekering kijkt naar wat de doelgroep nodig heeft. Pro Life is echt onderscheidend en ik geloof in een markt met onderscheidende verzekeraars. Andere verzekeraars kunnen echt nog wat leren van de systematiek van denken van Pro Life; de manier waarop keuzes worden gemaakt. De meeste gesprekken gaan ook over hoe die onderscheidenheid in de toekomst wordt vormgegeven. Ik ben blij dat ze in mijn portefeuille zit. Ze is stabiel en sinds 2006 elk jaar nog gegroeid. Ik gun de doelgroep van Pro Life nog meer kennis van wat Pro Life voor haar kan betekenen. Haar bekendheid mag nog steviger neergezet worden.”

Lobby
In de samenwerking helpen de twee directeuren elkaars doelen te behalen. Voor de lobby in Den Haag is dat niet anders. “In de gesprekken die ik voer, probeer ik Pro Life naar voren te schuiven”, vertelt Jan-Willem. “In meerdere rapporten wordt Pro Life genoemd als een voorbeeld van hoe het anders kan. Op die manier probeer ik aandacht te hebben voor haar belangen. Ik lobby voor de generieke thema’s en Jos kijkt aanvullend wat er nodig is om de identiteit te waarborgen. Als iets wettelijk verplicht is, dan is er uiteraard weinig keus.”

"Tot nu toe is er geen remming nodig geweest"

“Voor een groot gedeelte verschillen we ook niet in onze lobby”, vult Jos aan. “In de kern gaat het over hoe wij zorg in ons land organiseren. Je wilt de beste zorg voor de klant en hij wil dat het goed geregeld is. Voor een gebroken enkel bestaat geen identiteitsgebonden zorg. Het lobbyen voor onze christelijke standpunten doen we vooral samen met andere christelijke partners. Die ruimte krijg ik ook van Jan-Willem en mag daarbij gebruikmaken van tal van voorzieningen van Zilveren Kruis. Dat betekent niet dat we niet met elkaar sparren, want we maken samen ook een overzicht van de risico’s. En waar de ruimte niet vanzelfsprekend is, ga ik daarover in gesprek. Tot nu toe is er geen remming nodig geweest en is er vrijheid om te realiseren wat Pro Life voor ogen heeft.”

Pro Life is als merk onderdeel van Zilveren Kruis. Jos is directeur van Pro Life, Jan-Willem is zijn leidinggevende.

Benieuwd naar de mogelijkheden die Pro Life jou biedt?

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!