Noord-Korea

God

19 december 2019 door Trans World Radio

Het goede nieuws van Jezus komt via radio binnen in Noord-Korea: 'Gods liefde gaf me rust'

'Ik kan jullie heel wat verhalen vertellen over wat ik heb meegemaakt tijdens mijn vlucht uit Noord-Korea naar Zuid-Korea. Maar het belangrijkste voor mij is dat ik Jezus heb ontmoet. Vanuit Noord-Korea kwam ik eerst in een ander land in Zuidoost-Azië terecht. Iemand die vluchtelingen helpt, bracht mij naar een huis van een echtpaar dat nog een paar Noordkoreaanse vluchtelingen opving. Het was een hele spannende tijd. Ik was zo bang en voelde me zo gespannen. Een zendeling gaf me toen een mp3-speler waar ik naar kon luisteren. Er stond muziek op en het verhaal van Jezus’ leven. Omdat ik helemaal niets te doen had, luisterde ik er steeds opnieuw naar. De programma’s deden wat met me, ik veranderde. Gods liefde gaf me rust. Nu ben ik in Zuid-Korea aangekomen. Ik wil jullie bedanken voor de mp3-speler en de programma’s over Jezus die ik heb gehoord. Bedankt voor jullie liefde en dienstbaarheid.'

Trans World Radio Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

Uit Noord-Korea zelf komen heel weinig reacties op de programma’s die TWR er dagelijks uitzendt. Dat is best lastig voor de programmamakers, het lijkt soms alsof er niemand luistert. Maar juist deze stilte zegt veel over de christenen in Noord-Korea: ze zijn buitengewoon bang om wat te laten horen. Op het luisteren naar buitenlandse zenders staan al zware straffen, maar als de overheid ontdekt dat mensen christen zijn, heeft dat nog grotere gevolgen. Christenen worden opgepakt en komen in een strafkamp terecht, een plaats waar iemand hoogst zelden van terugkomt.

'Gods Woord via de radio bemoedigt ons. Zijn belofte inspireert ons om door zijn macht te overwinnen.'

Goed bericht
Hoe gevaarlijk het ook is, en hoe moeilijk het ook is om iets uit dit gesloten land te laten horen, toch komt er soms een bericht van een luisteraar bij TWR terecht. Zoals dit getuigenis: ‘Gods Woord via de radio bemoedigt ons. Zijn belofte inspireert ons om door zijn macht te overwinnen. Ik bid dat jullie uitzendingen alle christenen in Noord-Korea tot zegen zijn. Glorie aan God, mag Hij al zijn volgers zegenen. Jullie programma is goed te beluisteren.’

Op zo’n moment ervaren de medewerkers wat in Spreuken 25:25 staat: ‘Zoals koud water op een vermoeide ziel, zo is een goed bericht uit een ver land’. Het is zo mooi om te horen dat deze christenen, die het onvoorstelbaar zwaar hebben in hun land, bemoedigd worden als ze luisteren naar TWR. Het is een voorrecht om daaraan mee te mogen werken, of het nu is door programma’s te maken, die te sponsoren of door ervoor te bidden.

Luisteren doen ze in het diepste geheim, vaak ’s nachts zodat de kans op ontdekking het kleinst is.

In het geheim
De tekst uit Spreuken geldt ook omgekeerd. Wat moet het verfrissend voor de Noordkoreaanse christenen zijn om uit het Woord van God te horen! Via via liet een luisteraar weten dat de radioprogramma’s voor de gelovigen als ‘levend water’ zijn. Ze helpen hen om vol te houden. Vaak is het een van de weinige mogelijkheden om iets uit de Bijbel te horen. In hun zware omstandigheden hebben ze dat hard nodig. Luisteren doen ze in het diepste geheim, vaak ’s nachts zodat de kans op ontdekking het kleinst is. Voor deze gelovigen is het heel bemoedigend om te merken dat God hen niet vergeten is en dat ook christenen in andere landen hen willen aanmoedigen om vol te houden.

TWR maakt behalve programma’s voor christenen ook uitzendingen waarin het Evangelie wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld voor diegenen die vanuit hun opvoeding en onderwijs alleen maar hebben geleerd om vijandig tegenover het christendom te staan. Zo is er een serie voor Noord-Korean die helemaal niets van het Evangelie weten. En in het programma Licht en Leven wordt het goede nieuws uit de Bijbel gedeeld en afgewisseld met persoonlijke getuigenissen.

TWR laat wereldwijd het Evangelie van Jezus Christus horen via media, waaronder radio, internet, mobiele telefoon en audiospelers. Overal komen de programma’s binnen: bij mensen die het Evangelie nog nooit gehoord hebben, in gesloten landen en in oorlogsgebieden. Er zijn uitzendingen in ruim 230 talen. Waar mogelijk werkt TWR samen met lokale kerken in de productie en nazorg van de programma’s.

Klik hier voor meer informatie over Trans World Radio

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!