Sneeuwscooter

God

19 december 2019 door Lukas ten Napel

Friedensstimme wil evangelisten in Rusland bemoedigen: “Soms zijn ze drie weken onderweg voor een evangelisatiecampagne”

“Mensen die pakketjes opsturen voor onze acties, beseffen vaak niet wat voor impact hun daad heeft op degenen die het pakket ontvangen.” Dit vertelt Filip Uijl van zendingsorganisatie Friedensstimme. Door de steun van deze organisatie kunnen zo’n honderd zendelingen zich volledig wijden aan het verkondigen van Gods Woord. Steun waar de ‘gewone’ christen in Nederland nauw bij betrokken wordt.

Stichting Friedensstimme stelt honderd evangelisten in staat om zich volledig aan evangelieverkondiging te wijden en voorziet hen van lectuur en middelen voor vervoer.
Ik ontvang graag de nieuwsbrief van Stichting Friedensstimme

Mensen die Friedenstimme steunen worden nauw betrokken bij het werk. Kunt u aan de hand van de kerstgroetactie vertellen wat dit precies inhoudt?
“Wij sturen geen vrachtwagens vol pallets met Bijbels naar Rusland, maar laten christenen in Nederland pakketten opsturen, zodat ze persoonlijk betrokken worden bij het werk dat we doen. Tijdens de kerstgroetactie zijn drie pakketten waaruit je kunt kiezen. In de eerste plaats een Bijbelpakket. Dit pakje bevatte voorheen twee Russische Bijbels. Vanwege een grote aanvraag aan Bijbelpakjes zijn wij door die voorraad Bijbels heen. In plaats daarvan sturen we Russische Nieuwe Testamenten met de Psalmen.

Het tweede pakketje bestaat uit een evangelisatiepakket met Russische kalenders en de Johannesevangeliën. Daarnaast hebben we pakketjes met drie karten waar Bijbelteksten op gedrukt zijn.

Vaak bestellen kerkelijke gemeenten een zeker aantal – vaak een stuk of driehonderd- pakketten en leggen die bij de ingang van de kerk neer, zodat gemeenteleden een pakketje mee naar huis kunnen nemen om op te sturen. Dat bevelen we ook van harte aan; het is heel geliefd evangelisatiemateriaal in Rusland.”

Waarom is het zo belangrijk dat jullie het Woord in Rusland brengen?
“In Rusland zijn miljoenen mensen die nog nooit van God hebben gehoord. Dat kunnen burgers zijn die in het centrale deel van Rusland wonen in een klein dorpje buitenaf, of degenen die in het poolgebied of op de toendra wonen. Dat zijn primaire doelgroepen van onze actie.

Daarnaast zijn er veel mensen in Rusland die zich christen maar in de praktijk niet naar de kerk gaan en nooit uit de Bijbel lezen. Ze houden het vaak bij het branden van een kaarsje bij bijvoorbeeld de heilige Nicolaas. Voor ons en de christenen in Rusland waar we mee samenwerken, is één van de doelen om aan die mensen mee te geven dat het christendom meer is dan jezelf christen noemen en dat je een levende relatie met God moet hebben.”

In welke omstandigheden werken de evangelisten in Rusland?
“Rusland is het grootste land ter wereld en dus hebben onze evangelisten te maken met enorme reisafstanden. Ze zijn zomaar drie weken van huis weg, wanneer ze een evangelisatiecampagne gaan voeren. En dan de temperatuur; des te verder je naar het noorden trekt, des te meer je te maken krijgt met extreme kou. De omstandigheden zijn daar buitengewoon hard. Het werk is intensief, maar onze mensen houden vol omdat ze een enorme passie hebben voor het Evangelie.”

Hoe ondersteunen jullie de evangelisten?
“Het geven van geld of het versturen van Bijbels is niet de belangrijkste steun die onze evangelisten ontvangen; dat is namelijk gebed. Dat is ook de vraag die zij zelf primair stellen: “Wij kunnen dit werk niet doen als God ons niet helpt”. Ze vragen niet om ons geld; ik kom er zelf sinds 1998 en heb die vraag bijna nooit gehoord. We geven ze natuurlijk steun in de vorm van middelen als brandstof, voertuigen en geld, maar het gebed staat op nummer 1.

Deze kerstgroetactie is ook een belangrijke steunbetuiging. Dat is voor deze evangelisten een teken dat er mensen in het Westen zijn die aan hen denken en voor hen bidden. Veel van die mensen denken: “Ik stuur een Bijbel op en klaar”. Ze beseffen vaak niet wat voor impact hun daad heeft op degenen die het pakket ontvangen; zij worden enorm bemoedigd door deze persoonlijke pakketjes en dat is iets om dankbaar voor te zijn."

Lees hier meer over het werk van Stichting Friedensstimme

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!