abortusdocumentaire Bert Dorenbos
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

06 december 2019 door Persbericht Human

Auschwitz overweegt juridische stappen vanwege abortusdocumentaire Bert Dorenbos

Het herdenkingsmuseum op het voormalige vernietigingskamp Auschwitz onderzoekt juridische stappen tegen Bert Dorenbos, de oprichter van de
christelijke pro-life organisatie Stichting Schreeuw om Leven. In zijn documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus vergelijkt Dorenbos abortus met de Holocaust. Auschwitz stelt in het televisieprogramma Medialogica te zijn misleid door Dorenbos over de opnames die hij in het kamp maakte en zegt: “De documentaire is respectloos richting mensen die in Auschwitz zijn vermoord.”

Medialogica doet in de aflevering Beeldenstorm om abortus onderzoek naar framing door voor- en tegenstanders in de abortusdiscussie. In de uitzending staat een plastic foetus centraal, die door Schreeuw om Leven wordt gebruikt om de publieke opinie rondom abortus te beïnvloeden. Oprichter van Schreeuw om Leven, de oud EO-directeur Bert Dorenbos, is in 2011 met de plastic foetusjes naar Auschwitz afgereisd en heeft de poppetjes in zijn documentaire gemonteerd in de verbrandingsovens. Ook maakte hij een beeld waarin de tekst Abortion Makes Free boven de poort van Auschwitz is te zien.

De documentaire is na 2011 een aantal keer uitgezonden bij de christelijke televisiezender Family7 en staat nog steeds online. Na de eerste uitzending reageerden verschillende Joodse organisaties en vertegenwoordigers in Nederland geschokt. Auschwitz was nog niet op de hoogte van de inhoud van de documentaire. In een reactie aan Medialogica laat Auschwitz weten dat zij niet wisten hoe de beelden gebruikt zouden worden en dat zij hiervoor nooit toestemming zouden hebben gegeven.

“De vergelijking met abortus is legitiem”, zegt Dorenbos in Medialogica. “Ons plastic foetusje is als die anderhalf miljoen baby’s die in de gaskamers zijn omgebracht omdat ze geen kant op konden.” Kees van Helden, die als de huidige directeur van Schreeuw om Leven momenteel veel media-aandacht krijgt, zit ook in de documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus, om de vergelijking tussen abortus en de Jodenvernietiging te duiden. Terugblikkend zegt hij dat de beelden in de documentaire niet gepast zijn.

Medialogica onderzocht ook in hoeverre beeld en werkelijkheid overeenkomen als het gaat om het poppetje zelf. Het programma heeft het daarom door het Amsterdam UMC laten vergelijken met een 3D-print van een echte foetus. Volgens arts-embryoloog Bernadette de Bakker geeft de plastic foetus geen realistisch beeld van een foetus van 12 weken: “Het lijkt erop dat ze een voldragen zwangerschap hebben verkleind tot iets van 5 centimeter.” Het poppetje van Schreeuw om Leven duimt, wat volgens het Amsterdam UMC onwerkelijk is. Ook is het te groot, niet juist van kleur en heeft het de gelaatstrekken van een voldragen kind. “Alle kenmerken van een lieve, schattige baby, die je wil beschermen”, zegt De Bakker.

De uitzending wordt zondag 8 december om 21.15 uur uitgezonden op NPO2.

Reacties

Wat ik mij afvraag is, of er sprake is van enig vergelijk. Ik heb het over de vrije keuze die hier in Nederland wordt geboden aan vrouwen om abortus toe te laten passen.(vrije keuze in veel gevallen, niet in alle.) We weten allemaal dat niemand er voor koos om de gaskamers in te gaan en daar hun leven te verliezen. Ik heb de documentaire niet gezien, maar wil dit wel doen. Mogelijk dat dan de reactie anders zal zijn.
C
Ronald, de moeder heeft wel de vrije keus, het kind niet.

Blijft nog wel de discussie overeind of je de joden vernietiging mag vergelijken met alle foetus vernietigingen.
Toon meer antwoorden (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.