MAF heeft een nieuw vliegtuig en wij vlogen een stukje mee!
Een uitnodiging om een stukje mee te vliegen met het nieuwe bushvliegtuig van MAF vanaf vliegveld Teuge; die slaan we natuurlijk niet af! De gloednieuwe Cessna 208 Grand Caravan wordt in de komende weken naar Zuid-Soedan gebracht om daar te functioneren in het werkveld van MAF. Voordat het zo ver is, krijgen we een uitleg over het werk van de organisatie in Zuid-Soedan, horen we waarom het nieuwe toestel zo bijzonder is en mochten wij als één van de eersten een kort vluchtje maken met de ervaren MAF-piloten Marco Koffeman en Pieter van Dijk.
Langzaam druppelen de laatste journalisten van de uitgenodigde media binnen. Bij de ingang van een grote hal, waar een aantal vliegtuigen staat opgeslagen, wordt gepraat over MAF, de vliegtuigen die men voorbij zag komen op het vliegveld en het grote doek waar het nieuwe bushvliegtuig nog achter verscholen is.
Rond half elf is het moment daar; de lichten worden gedimd en een filmpje over het nieuwe toestel wordt afgespeeld. Direct na afloop, valt het doek dat het toestel omringde naar beneden en tegelijkertijd springen de lichten weer aan. Een gloednieuwe Cessna 208 Grand Caravan springt in het oog. De geur van de lak komt ons tegemoet en aan het glansgehalte is te zien dat het vliegtuigje vers van de pers komt.
Bijzonder moment
“Het is een bijzonder moment voor ons” vertelt Mark-Jan Bremmer, hoofd communicatie van MAF tijdens de daaropvolgende presentatie. Intussen worden de kopjes koffie en glazen thee rondgebracht. “We willen de mensen in onbereikbare gebieden bereikbaar maken aan de hand van onze vliegtuigen. Daarom brengen we evangelisten en hulpverleners op hun plaats van bestemming in landen met slechte wegen, als die er al zijn, in gebieden waar de afstanden ontzettend groot zijn en op plaatsen waar gevaar dreigt.
Zuid-Soedan, waar het nieuwe toestel naartoe gaat, is een goed voorbeeld van zo’n land. Het is achttien keer zo groot als Nederland, maar heeft slechts 215 kilometer aan geasfalteerde wegen. 33 procent van de inwoners ondervindt extreme honger door de burgeroorlog die er woedt. Het is het nieuwste land van de wereld. Er is veel kindersterfte en er zijn slechts 120 artsen onder de bevolking die twaalf miljoen mensen telt; veel te weinig.”
Terwijl op de achtergrond het geluid van een ronkende vliegtuigmotor klinkt, rijst de vraag waarom dit toestel nu zo bijzonder is. “Nederland heeft een belangrijke rol gehad in de ontwikkeling van dit toestel; het is grotendeels gefinancierd door Nederlandse donateurs van de MAF. Anderhalf jaar geleden zijn we gestart met een campagne, omdat we in 2018 veertig jaar bestonden. We wilden iets bijzonders doen en besloten om te kijken hoeveel geld we, samen met onze achterban, bij elkaar konden sprokkelen om een nieuw toestel voor onze organisatie te kunnen bouwen. In negen maanden tijd bleek het bedrag grotendeels gehaald te zijn. Dat hadden we niet verwacht. Het was een sprong in het diepe; een stap in het geloof, maar wel zijn dankbaar dat het gelukt is om genoeg geld bij elkaar te krijgen. Het is het eerste toestel van deze grootte die grotendeels door Nederlandse donateurs gefinancierd is.”
De komst van het toestel is ook hard nodig volgens Bremmer: “Het vliegtuig brengt extra capaciteit; de vraag in Zuid-Soedan is groter dan wij op dit moment aankunnen. Daarom worden er extra piloten ingezet. Met dit nieuwe toestel kunnen op jaarbasis 2500 extra hulpverleners en 37.000 kilo aan goederen als muskietnetten, waterpompen en Bijbels worden vervoerd.”
De lucht in
Na het invullen van de boardingpas, vertrekken we naar buiten voor het grote moment; we mogen een stukje meevliegen met de nieuwe gloednieuwe Cessna die bestuurd zal worden door de directeur van de vliegschool in Teuge Marco Koffeman en Pieter van Dijk, een van de instructeurs op deze school. Beide hebben ervaring als MAF-piloten in verre oorden. Met een enkel wolkje aan de lucht, is het prima weer voor een vliegtochtje. Na een klein half uurtje van voorbereiding en controles starten de motoren van het vliegtuigje, wat ons nagenoeg onverstaanbaar maakt. Waar de piloten in Zuid-Soedan straks in ruige landschappen en soms onder barre omstandigheden moeten opstijgen en landen, hebben wij de beschikking over een strakgetrokken startbaan van 1300 meter, waardoor de piloten Marco (hieronder op de foto) en Pieter en hun negen passagiers vrij comfortabel op kunnen stijgen.
Prachtig uitzicht
We hebben een prachtig uitzicht met de mooie natuur; de meanderende rivieren, de groene weilanden en de bomen die prachtige herfstkleuren laten zien. Steden als Deventer en Zutphen glijden onder ons voorbij. Een hele ervaring die prachtige plaatjes oplevert.
Een half uurtje later staan we na een soepele landing weer met beide benen op de grond. Nadat we kort met een aantal mensen van MAF hebben gesproken, komen we in gesprek met Marco Koffeman; de piloot die onze vlucht in goede banen leidde, maar ook degene die de eer heeft om dit toestel naar Zuid-Soedan te mogen brengen.
Halverwege de middag stappen we weer in de auto op weg naar de bureaustoel en de computer; een werkplek die niet te vergelijken is met die van de gemiddelde MAF-piloot. Dat kunnen we nu ook vanuit eigen ervaring beamen.
Volgende week een bijzonder interview met piloot Marco Koffeman.
Praatmee