maarten

Dagelijks leven

11 november 2019 door Patrick Simons

Maarten 't Hart: "De Bijbel is acht keer zo dik als de Koran en tachtig keer gewelddadiger"

Hij is één van de meest bekende schrijvers van Nederland. Opvallend is dat het christelijk geloof altijd een belangrijke rol in zijn boeken speelt. Een negatieve rol welteverstaan. Ook in een recent interview met De Telegraaf haalt Maarten 't Hart weer hard uit naar de Bijbel én christelijke politici.

De schrijver zegt te beschikken over veel Bijbelkennis. "Als jongetje had ik mijn bibliotheekboek altijd al op donderdag uit en had ik, totdat ik het op zaterdag kon ruilen, niets meer te lezen. Van armoede pakte ik dan de Bijbel. Mooie verhalen, maar ook genocide wordt erin aanbevolen, er worden volken uitgeroeid, inclusief zuigelingen. De Bijbel is acht keer zo dik als de Koran en tachtig keer zo gewelddadig."

Maar waarom blijft 't Hart het geloof dan zo'n belangrijke plaats geven in zijn boeken? "Omdat er nog steeds gelovigen in alle soorten en maten zijn", vertelt hij aan het dagblad. "Kijk naar Kees van der Staaij en Gert-Jan Segers, die ijzeren Heinen van overtuigers met hun huichelaarssmoelen. Bekrompen lui, voor mij zijn ze een rooie lap. Van der Staaij is een verschrikking, een héél slecht mens. Via een New Yorkse krant wil hij ons zijn overtuiging opdringen: het buitenland mobiliseren in ons euthanasiedebat, schande!"

Lees het hele interview in De Telegraaf.

Reacties

H
We kunnen ‘t Hart in ieder geval niet verwijten dat hij koud noch heet is. Maar een bijbelse waarheid is dat het Woord Gods voor de ene een reuk des doods ten dode is maar voor de andere een reuk des levens ten leven. Duidelijk is wel dat het ‘t Hart maar niet met rust laat. Er is hoop.
REAGEER
Heel triest dat deze man zo verbitterd uithaalt naar de Bijbel en naar volgens hem héél slechte mensen als Kees van der Staaij en Gert-Jan Segers. Ja, in zekere zin heeft hij gelijk: we zijn allemaal slechte mensen, maar als we Jezus aannemen, kunnen we geleid door Gods Heilige Geest ‘goede’ mensen worden, die naar Gods wil gaan leven. Als ’t Hart ondanks al zijn vragen Jezus wil aanvaarden als zijn verlosser, is er ook voor hem nog hoop. Maar dan is er voor hem nog wel een hele weg te gaan.
REAGEER
J
Hij vindt zichzelf vast geweldig.....Dit is dan de man die nog regelmatig met een clubje mede loochenaars bij elkaar komt om Psalmen te zingen, want dat voelt zo goed. Inderdaad: het laat hem niet los. Zolang er leven is, is er hoop.
REAGEER
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!