Bangladesh

God

30 oktober 2019 door Trans World Radio

Hoe Jezus' goede nieuws wordt verspreid in Bangladesh: "Ongelovigen kwamen al gauw om Bijbelstudies te horen"

Anderen vertellen over je geloof is soms best lastig. Hoe begin je erover met mensen die niet zo geïnteresseerd zijn? Christenen in andere landen hebben daar ook mee te maken. Khagen Das uit Bangladesh liep er ook tegenaan, maar hij heeft een manier gevonden die bij hem past. Hij geeft leiding aan een zogenaamde luistergroep. Khagen: "Ik vind het moeilijk om het Evangelie door te geven in mijn omgeving, maar de luistergroep zie ik als een mooie kans om het Woord van God bekend te maken. Ik ben zo blij dat ik dit werk mag doen."

Trans World Radio Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

Een luistergroep is een kleine groep mensen die in huizen bij elkaar komt om te luisteren naar Gods Woord. Een soort Bijbelkring, waar men met behulp van radioprogramma’s de Bijbel leert kennen. Voor veel mensen is dit een laagdrempelige manier om meer van het christelijk geloof te ontdekken. Twee jaar geleden geleden heeft TWR deze missie in samenwerking met kerken in Bangladesh opgezet, om op een eenvoudige manier veel mensen het Evangelie te laten horen. TWR heeft in Bangladesh sd-cards met audiospelers beschikbaar gesteld waar het programma ‘De Bijbel door’ op staat. In deze serie wordt de hele Bijbel op volgorde gelezen en uitgelegd. Verspreid over verschillende regio’s zijn er nu al ruim 330 luistergroepen in Bangladesh.

Een deelnemer van een luistergroep vertelt over zijn ervaring: "Ik stam af van de Santal, een minderheidsgroepering in Bangladesh. Ik vereerde verschillende goden en was een stevige drinker. Het Santali is mijn moedertaal, maar ik beheers ook het Bengaals. Ik begon elke week naar het woord van God te luisteren bij iemand thuis. In het begin vond ik er niet zoveel aan, maar toen ik wat beter ging luisteren naar wat er gezegd werd, voelde ik dat dit een goede boodschap was. Ik ging begrijpen dat ik een zondaar ben, maar ook dat Jezus in de wereld is gekomen om mijn zonden te vergeven. Ik was vroeger niet zo gelukkig, maar God sprak tot mijn hart door het programma. Hij liet me inzien dat ik mijn zonden moest belijden en Hem moest aanvaarden in mijn hart. Ik sprak hierover met de groepsleider, die me hielp om dit allemaal beter te begrijpen. Nu geloof ik in Jezus en vertrouw ik op Hem. Hij geeft me vrede in mijn hart."

Bangladesh is met ruim 160 miljoen inwoners een dichtbevolkt land. Minder dan 0,3 procent van deze mensen is christen, de islam is staatsgodsdienst. Daarnaast heeft het hindoeïsme veel aanhangers (8-12% van de bevolking). De kleine christelijke groepen op het platteland hebben een gebrek aan geschoolde voorgangers. Als er al kerkjes zijn, dan delen ze vaak een voorganger of ze hebben er geen. Het feit dat veel mensen op het platteland ook niet kunnen lezen of schrijven, maakt dat Bijbelstudie moeilijk is. Het gevolg is dat geestelijke groei voor nieuwe gelovigen niet zo vanzelfsprekend is.

Twee christenen in een dorp
Areful Mondol geeft leiding aan drie luistergroepen. Een van de groepen begon vorig jaar heel klein, vertelt Mondol. "In een afgelegen dorpje, waar geen kerk was en waar slechts twee christenen woonden, begonnen zij op een ochtend vroeg voor hun huis te luisteren naar een Bijbelstudie. Er kwamen al gauw wat ongelovigen uit het dorp bij zitten om de audio-Bijbelstudies te horen.

Toen dat zo een poosje doorging, kwamen de Hindoe-leiders uit het dorp met het dringende verzoek bij hen om te stoppen met deze programma’s. Maar God deed een wonder waar zij enorm van onder de indruk waren. Een vrouwelijke deelnemer, die erg graag luistert naar de studies, had het mentaal heel moeilijk. Toen we luisterden naar een wonder dat Jezus deed in het Lukas-evangelie, vroegen mensen uit de groep of we niet voor deze mevrouw Roy konden bidden om een wonder. Dat hebben we gedaan en nu getuigt zij ervan dat God haar genezen heeft. Dit gebeuren heeft ertoe geleid dat de ongeïnteresseerde leiders nu trouw komen luisteren, al hebben ze hun Hindoe-geloof nog niet vaarwel gezegd. Daar blijven we voor bidden. Andere luisteraars hebben wel hun hart aan Christus gegeven. Zij hebben nu de vraag bij ons neergelegd of we een kerk kunnen gaan vormen in het dorp. Zo kan een luisteraarsgroep uitgroeien tot een gemeente."

Voor de leiders van de groepen worden regelmatig seminars georganiseerd, waar ze terecht kunnen met hun vragen en hun ervaringen kunnen uitwisselen. Ook leren ze daar meer over het leiden van groepen.

TWR laat wereldwijd het Evangelie van Jezus Christus horen via media, waaronder radio, internet, mobiele telefoon en audiospelers. Overal komen de programma’s binnen: bij mensen die het Evangelie nog nooit gehoord hebben, in gesloten landen en in oorlogsgebieden. Er zijn uitzendingen in ruim 230 talen. Waar mogelijk werkt TWR samen met lokale kerken in de productie en nazorg van de programma’s.

Klik hier voor meer informatie over Trans World Radio

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!