groepsreis NEM

God

25 oktober 2019 door Lukas ten Napel

Dick en Jennie organiseren groepsreis naar Israël en Jordanië: "Geen enkel volk wordt afgeschreven door God"

Een hart voor het Midden-Oosten en voor God; zo wordt Dick Jaspers Focks omschreven. Samen met zijn vrouw Jennie organiseert hij een gebeds- en ontmoetingsreis naar Israël en Jordanië voor Near East Ministry (NEM). Waar komt de voorliefde voor het Midden-Oosten vandaan en wat hopen ze te bereiken met deze reis? CIP.nl sprak met de reisleider, die deze rol in april volgend jaar voor de tweede keer zal vervullen.

Near East Ministry (NEM) is een interkerkelijke stichting, opgericht in 1963. Vanuit de verzoening met Jezus Christus willen we de ontmoeting met Israël en de Arabische volken stimuleren door te bidden, te dienen en mensen uit te zenden.

“Het is begonnen vanuit belangstelling voor Israël en die was weer vanuit ons geloof”, vertelt Dick. “We hadden maar weinig kennis over de achtergrond van Israël en de bedoelingen die God met Zijn volk heeft. Daarom hebben we deze mensen bezocht. We kwamen al jaren bij de NEM op de zomerconferenties en op een gegeven moment werd er een reis georganiseerd door deze organisatie naar Egypte, Jordanië en Israël. We gingen mee en er groeide iets. Het was bijzonder om daar mensen te bezoeken en niet alleen met toeristische doeleinden er naartoe te gaan. Er staan mooie beloften over de genoemde landen in de Bijbel.

"We bezoeken Arabische christenen en Messiasbelijdende Joden om hen te bemoedigen. We zien daarbij dat God aan het werk is."

In Jesaja 19 wordt er bijvoorbeeld gesproken over Egypte en Jordanië; zij zullen de Heere gaan dienen en er zal contact zijn tussen deze volkeren en Israël. Dit zal tot zegen voor de hele wereld zijn. Nu heb je eerder de neiging om te zeggen dat het Midden-Oosten tot vloek is voor de wereld; er gebeuren veel nare dingen. Maar we zijn ervan overtuigd dat God goede bedoelingen heeft met deze volken. Daarom gaan we tijdens de reis ook naar Jordanië, naast het bezoek aan Israël. We bezoeken Arabische christenen en Messiasbelijdende Joden om hen te bemoedigen. We zien daarbij dat God aan het werk is.”

Hoe zien jullie God dan specifiek aan het werk?
"In de Jordanese stad Salt is een christelijk instituut waar dove kinderen onderwezen worden. In die stad stond ook een oud zendingsziekenhuis. Het gebouw werd niet gebruikt en de directeur van de school wilde het graag kopen. We hebben met elkaar voor dat proces gebeden en probeerden om het pand over te nemen. Dat lukte niet; een tegenslag.

Een paar jaar later kwamen we terug in Salt en dus vroegen we hoe het ervoor stond. 'Kom maar mee', was het antwoord. De directeur liet zien hoe het gebouw gerenoveerd werd. Het is nu een centrum om ouders van gehandicapte kinderen te ondersteunen, zodat ze beter leren om te gaan met de handicap van hun kind. Het pand heeft weer een bestemming in Gods koninkrijk; een gebedsverhoring die we voor onze ogen hebben zien gebeuren.”

Dit is niet het enige waar Dick Gods hand in ziet: “In de Bijbel staat dat er weer oude mannen en vrouwen zullen zitten en kinderen zullen spelen op de pleinen van Jeruzalem. Dat is tweeduizend jaar niet zo geweest, door de diaspora. Wij liepen door de oude stad en zagen weer ouderen lopen en kinderen spelen. Je ziet dan dat een Bijbeltekst zich voor je ogen afspeelt. Dat is ook een doel van de reis; dat de deelnemers de Bijbel dichterbij zien komen. Dat ze gaan zien hoe teksten zich uitwerken in de praktijk. Dat doet ook wel iets met jezelf.”

Jullie hebben eerder zulke reizen georganiseerd. Zagen jullie ook positieve uitwerkingen bij de deelnemers?
“De mensen in Israël en andere Arabische landen hebben grote problemen als het gaat om onderlinge verhoudingen; de verschillen tussen Messiasbelijdende mensen en niet-gelovige Joden en Arabieren kunnen enorm zijn. De deelnemers dachten mee over de situatie en baden met elkaar tot God. Ze ervoeren in Jordanië ook de druk die christenen in een moslimland kunnen ervaren. Dat waren ze niet gewend. We hopen dat dat stukje bewustzijn ook tijdens de aankomende reis zal komen en dat gebed opnieuw een belangrijke rol zal spelen. God houdt ook van deze mensen; er is geen volk dat afgeschreven wordt door God. Dat willen we de deelnemers ook meegeven.”

Lees meer over de gebeds- en ontmoetingsreis Jordanië & Israël van 16-25 april 2020.

Meer weten over de groepsreis naar Israël en Jordanië? Kom op 29 oktober naar de informatieavond

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!