moslims

Nieuws

11 oktober 2019 door Patrick Simons

Orthodoxe islam wint terrein in Nederland: "Christendom verdwijnt steeds meer uit het publieke leven"

Secularisatie lijkt een groot gevaar te zijn voor het christendom. Er wordt dan ook behoorlijk vaak over gesproken. Volgens prof. dr. Hans Boutellier is het echter maar de vraag of de reformatorische zuil daardoor gaat verdwijnen. Hij doet al jarenlang onderzoek naar het publieke moraal in Nederland en stelt dat mensen een sterke religieuze identiteit echt niet zomaar afleggen. Het Reformatorisch Dagblad sprak met hem.

Boutellier stelt in gespek met het dagblad dat de reformatorische kerken redelijk sterk staan. "Mensen in reformatorische kring hechten veel waarde aan een eigen identiteit. Die leggen ze niet makkelijk af. Als mensen serieus bezig zijn met hun geloof, ebt dat niet zomaar weg. Ik kan me zelfs voorstellen dat er sprake kan zijn van een tegengestelde beweging: dat jongeren in deze onzekere tijden serieuzer bezig zijn met geloof dan hun ouders. Die trend zie je in ieder geval in islamitische gemeenschappen."

Toch lijkt het er wel op dat het christendom steeds kleiner wordt in Nederland en dat tegelijkertijd orthodoxe islam steeds meer terrein wint. Dat signaleert Boutellier ook. "Naarmate de kerkklokken minder luiden, klinken er vanaf moskeeën vaker gebedsoproepen. In Nederland verdwijnt het christendom steeds meer uit het publieke leven. De islam manifesteert zich wél in de publieke ruimte. Denk aan vrouwen met een hoofddoek.”

Lees het hele interview in het Reformatorisch Dagblad.

Reacties

Ik woonde vroeger raadsvergaderingen bij en heel lang ging men vooraf bidden om leiding van de Heere God. Toen ineens werd het teniet gedaan en afgedaan als ouderwets en niet meer nodig. Met deze daad zette men God buiten het gebouw en buiten de vergadering. Ze hebben het schepsel vervangen boven de Schepper.

Tragisch maar waar, hebben ze Gods wijsheid veracht en zijn ze de menselijke weg opgegaan. Is het dan vreemd dat de wijsheid van God steeds vaker ontbreekt? Inspraak zonder in zicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.
REAGEER
T
Het verdwijnende christendom tegenover de islam die zich meer en meer manifesteert .

De islam daarvan zegt men 10% religie 90% voorschriften, waarmee dit politiek religieuze systeem de basis legt voor de identiteit van de moslim. kritiek op de islam als religie wordt door moslims ervaren als geweld.

De islam wil van geen godsdienstkritiek weten. De vrijheid zoek? In Canada staat religiekritiek al gelijk aan moslim-haat, anti-semitisme en racisme.



Is het te laat en krijgen we Franse toestanden?

.youtube.com/watch?v=h4VpDSnzUV8
REAGEER
Moeten wij bang zijn voor de toekomst die in Gods handen is?

Zal dan niet elke knie zich buigen en elke tong belijden dat Jezus Heer is? Denken we dat het nog wel honderd jaar zal duren?

Zie om ons heen en in het Woord van God! KEEP CALM and LOVE JEZUS!
REAGEER
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!