Jan Wolsheimer

God

10 oktober 2019 door Geerten van Breugel

Drie miljard mensen kunnen niet voor Jezus kiezen. ”Zij hebben 'No Choice'; daar vind ik wat van”

“Drie miljard mensen op de wereld kunnen niet de keuze voor Jezus maken. Die mensen hebben ‘No Choice’.” Om christenen hiervan bewust te maken, slaan 14 organisaties, waaronder MissieNederland en Wycliffe Bijbelvertalers, de handen ineen met een driejarige campagne. Jan Wolsheimer, campagneleider: “Je zou denken dat afstand geen probleem meer is. Maar sommige landen zijn heel gesloten of niet makkelijk te bereiken. Dat hopen we mensen te vertellen.”

Wycliffe Bijbelvertalers wil dat wereldwijd harten en levens vernieuwd worden door de Bijbel, het Woord van God, in de eigen taal.

In een tijd dat alles vanuit de andere kant van de wereld naar Nederland geëxporteerd kan worden en iemand contacten binnen no-time geregeld is, lijkt het een fluitje van een cent om de hele wereld te bereiken. Maar dat ligt ingewikkelder, zegt Wolsheimer, maar liefst drie miljard mensen zijn niet bereikt met het Evangelie. “Ook ik schrok, toen ik die cijfers zag. Ik heb een zoon in Thailand, en daar heb ik veel contact mee. Maar de mensen die niet bereikt zijn, wonen veelal in landen die weinig mensen toelaten of moeilijk te bereiken zijn.”

Sterke kanten
De organisaties die aan de campagne meedoen zijn bezig met global mission in onbereikte gebieden. Wolsheimer is de directeur van stichting MissieNederland, die samen met Wycliffe en verschillende andere organisaties de gelederen gesloten hebben. Hij vertelt dat elke stichting zijn sterke kanten heeft. “Zo zijn er drie organisaties, GlobalRize, 3xM en TransWorldRadio, die broadcasten en makkelijker pionieren via internet. Maar ook zij vinden dit belangrijk, ze missen vaak ‘boots on the ground’.”

Door de diversiteit aan organisaties worden zoveel mogelijk christenen bereikt. “Al die organisaties hebben kerken aan zich verbonden. Ze mogen hun publiek de vraag stellen wat ze ervan vinden dat dit speelt. Dat zoveel mensen niet de keuze voor Jezus kunnen maken.” Ook zetten de organisaties een social media-campagne op, die gekenmerkt wordt door de hashtag ‘NoChoice’. “We gaan kijken wat het doet met mensen en wat het succes is. Aan de hand daarvan kijken we verder.”

Bid, deel of ga
Alhoewel het resultaat moeilijk te meten zal zijn, hopen de verschillende organisaties volgens Wolsheimer dat er door de campagne meer aandacht komt voor de thematiek. “We hopen op reacties, waarbij mensen drie stappen kunnen zetten. Als eerste: bid. Dat is echt hard nodig. Het tweede wat mensen kunnen doen is het delen van de socials, zodat het een breder publiek bereikt. Als laatste: ga. Je zou kunnen gaan, naar een plek waar mensen het evangelie nog niet gehoord hebben. Daarvoor kan je bidden en in zee gaan met een organisatie die daar ervaring mee heeft.”

Via social media geef je mensen maar kleine prikkels, beseft de directeur van MissieNederland. “Gedurende de actie kijken we wat er verder mogelijk is. Wat komt er los? Wat zijn de vragen? Omdat de campagne drie jaar duurt, hebben we ook de tijd te anticiperen.”

In het geheim
“Het is vaak moeilijk voor organisaties om hun verhaal goed te vertellen”, vertelt de directeur. “Veel organisaties werken in het geheim, storytelling is lastig voor hen. Daarom is het zo mooi om de krachten te bundelen en elkaar te versterken in deze campagne.” Of dit een opmaat is voor verdere samenwerking? “Dat zou ik heel mooi vinden. Ik hoop dat we in kaart kunnen brengen wie op welke plek werkt en of we elkaar kunnen versterken. Daar droom ik van.”

Alle organisaties vinden het essentieel dat alle mensen over Jezus Christus horen. Wolsheimer: “Het evangelie van Jezus Christus maakt heel en bevrijdt. Het is het beste nieuws voor de mensheid. Het is dus belangrijk dat de kerk dat woord verspreidt. Dichtbij en ver weg. We leven in Nederland al in een post-christelijke cultuur, wat inhoudt dat er ook hier mensen zijn die het evangelie niet gehoord hebben. En als dat ervoor zorgt dat zij ook niet voor Jezus kunnen kiezen, dan vind ik daar wat van.”

Lees meer over de campagne No Choice!

Reacties

A
Beste,

Wat is de conclusie die zou moeten volgen op uw zorg? Dat alle mensen die NIET (zelf) voor Jezus kunnen kiezen in een niet-eindigende hel terecht komen?

- Of ga je naar de hemel (of nieuwe Aarde) als je wel voor Jezus kiest, en geldt er dood = dood als je niet voor Hem kiest?

- En hoe zit dat met die miljarden mensen die al gestorven zijn die (zelf) ook niet konden kiezen?



Ter info enige nuance:

- Een eeuwige hel bestaat niet

- God heeft de wereld met Zich verzoend….en niet andersom, op individueel niveau.

God zij dank! Maar die verzoening werkt pas voor het individu als ie in die verzoening gelooft en de Verzoener aanneemt.
Toon meer antwoorden (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!