Dr. J. Kommers

God

09 oktober 2019 door De Waarheidsvriend

Dr. J. Kommers heeft een warm hart voor de zending: "Organisatiestructuur kerk won het van de spontaniteit"

Het hart van dr. J. Kommers klopt warm voor de zending. Hij en zijn vrouw dienden op het zendingsveld, eerst in Kenia, later in Mozambique. In zijn boek En zij volgen het lichtend spoor wil hij zending en de geschiedenis ervan dichtbij zowel gemeenteleden als collega-predikanten brengen.

De Waarheidsvriend is het huisorgaan van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.

Vanuit de cursus Theologische Vorming Gemeenteleden, waar dr. Kommers docent is, kwam de vraag om een nieuw boek te schrijven over de geschiedenis van de zending. "Er zijn in het Nederlandse taalgebied weinig publicaties over zending waarin wordt doordacht hoe zending te bedrijven; de laatste diepgaande publicatie was Gij die eertijds verre waart uit 1978", licht dr. Kommers toe. "Ik heb gemerkt dat er theologische studenten van de faculteit komen die weinig weten over de zending. Je kunt zo veel leren van hoe mensen in het verleden dit deden. Had ik maar meer geweten toen wij de zending ingingen", verzucht hij. "Begin 1980 gingen wij naar Kenia, maar toen we daar aankwamen, hoorden we al snel de vraag van de plaatselijke kerk: wat doen jullie hier? Per 1 januari 1980 was de kerk zelfstandig geworden. Ze zaten helemaal niet op ons te wachten. En wij waren nog zo naïef. Uiteindelijk is alles wel op zijn pootjes terechtgekomen."

"Het is verbazend hoe snel het Evangelie door gewone mensen verspreid werd. Zo zijn overal gemeenten ontstaan."

Spontaan De eerste christenen, zo schrijft Kommers, waren ook evangelisten en zendelingen. Hoe kwam dat? En hoe is dat veranderd? "Nu worden zendingsmensen opgeleid, maar deze eerste christenen, soldaten, kooplieden, huisvrouwen en handelsreizigers hadden het Evangelie gehoord en vertelden dat spontaan door. Er zat geen organisatie boven. Het is verbazend hoe snel het Evangelie door gewone mensen verspreid werd. Zo zijn overal gemeenten ontstaan. Dat heeft ongeveer drie eeuwen geduurd.

Constantijn de Grote maakte een einde aan de christenvervolging. Juist hierdoor nam het zendingselan af. Christen-zijn kostte je je leven niet meer. Het kon je zelfs een baan bij de overheid opleveren. Hoe meer de kerk een grote plaats innam in de samenleving, des te groter werd de invloed van de wereld in de kerk. De organisatiestructuur van de kerk won het toen van de spontaniteit. Laten wij niet vergeten dat zending en lijden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Binnen onze kerkelijke gemeenten staat de zending niet altijd zo sterk in de belangstelling. Wij zijn sterk naar binnen georiënteerd en vinden het dan moeilijk om deel te nemen aan Gods missie om de wereld te bereiken."

"De organisatiestructuur van de kerk won het toen van de spontaniteit."

In het verleden hebben monniken en kloosterorden veel betekend voor het zendingswerk, schrijft u. Hoe kwam het dat juist zij daarin zo’n actieve rol speelden?
"Je had verschillende orden, de een was meer voor contemplatie, de andere meer voor handwerk. Er waren mannen- en vrouwenorden. Ik heb Mechteld van Maagdenburg in het boek opgenomen, zij heeft prachtige dingen opgeschreven. Kloosterbroeders en -zusters waren dikwijls de enigen die konden lezen en schrijven. Trouwens, het hoofdstuk in het boek over vrouwen in de zending laat zien dat de rol van de vrouw in de zending heel groot is geweest en nog steeds groot is."

De Reformatie
Opvallend is de notie dat de Reformatie wel veel heeft betekend voor het christelijk geloof, maar dat zending geen prioriteit had onder de reformatoren, terwijl de Roomse Kerk veel zendingsijver ontplooide. "De Reformatie was een binnen-Europees gebeuren; Luther en Calvijn waren bezig met de leer veilig te stellen. Er waren helaas onderlinge conflicten waardoor het missionaire elan op de achtergrond kwam. Men kon in praktische zin ook nauwelijks weg. Italië en Spanje beheersten de zeeën. Toch hadden de reformatoren in hun geschriften wel oog voor de zending. Calvijns gebeden eindigen diverse keren met ‘dat Gods lof in de hele wereld gehoord zal worden’. Luther bracht de Bijbel onder het volk, dat is zending in optima forma. De Bijbel in eigen taal te kunnen lezen is geweldig. In Mozambique was het een ontroerend moment toen vrouwen Gods Woord voor het eerst konden lezen."

Lees de volledige tekst van dit interview in De Waarheidsvriend van donderdag 3 oktober 2019, of download hier de gratis pdf van het eerste deel van het interview.

Klik hier om abonnee te worden van De Waarheidsvriend!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!