Tweede Kamer wil dat minister reformatorische lesmethodes gaat onderzoeken vanwege passages over seksualiteit
De reformatorische lesmethode 'Wonderlijk gemaakt' moet door minister Slob worden onderzocht. De Tweede Kamer twijfelt of de methode voldoet aan de door de overheid opgestelde leerdoelen met betrekking tot seksuele diversiteit.
De minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs zal daarom moeten gaan kijken of de methode van Driestar Educatief, die op de meeste reformatorische scholen wordt gebruikt, wel op de juiste manier met seksuele diversiteit omgaat. De motie van Peter Kwint van SP werd door vrijwel de hele Tweede Kamer gesteund. Alleen SGP en ChristenUnie stemden tegen. Kwint valt vooral over een passage uit de lesmethode waarin wordt gesteld dat men als scholen de leerlingen "weerbaar willen maken tegen moderne vormen van seksualiteit". Kwint stelt dat in de door de overheid opgestelde leerdoelen juist staat dat leerlingen moeten leren om respectvol met seksuele diversiteit om te gaan en volgens het SP-Kamerlid speekt dat elkaar tegen.
Overigens wordt de lesmethode niet bij naam genoemd in de motie zelf. Kwint sprak niet alleen over het bieden van een tegengeluid aan modern denken over seksualiteit en seksuele diversiteit, maar verwees ook naar scholen waar vanuit de methodes wordt geleerd dat elkaar aankijken als overspel geldt. Daarmee lijkt hij zichzelf met de motie ook te richten op lesmethodes die op islamtische scholen gebruikt worden, al sprak Jezus die woorden natuurlijk ook uit. De motie werd door Kwint ingediend in samenwerking met GroenLinks, D66 en PvdA.
Praatmee