koeien

Nieuws

26 september 2019 door SGP | ANP

Rapport commissie-Remkes: SGP ziet liever 10 koeien in de wei dan 1 vliegtuig in de lucht

“Steeds worden de boeren neergezet als grote boosdoeners. Ik kan me levendig voorstellen dat onze boeren het spuugzat zijn. Natuurlijk moet óók de landbouw haar steentje bijdragen aan een schonere lucht, maar als bijvoorbeeld het vliegverkeer helemaal buiten schot blijft, is dat oneerlijk en onrechtvaardig.” Dat zegt SGP-Kamerlid Roelof Bisschop over het stikstofrapport van de commissie-Remkes.

Om de te hoge uitstoot van stikstof te verminderen zijn maatregelen nodig die "zoden aan de dijk zetten’'. "De tijd van juridische trucs en listen is voorbij’', zegt voorzitter Johan Remkes van het Adviescollege Stikstofproblematiek. "De natuur moet herstellen en de uitstoot van stikstof moet omlaag.’' Remkes presenteerde woensdag een eerste advies met voorstellen voor maatregelen op korte termijn. Een van de aanbevelingen is verlaging van de maximumsnelheid op veel plekken.

Positief is volgens de SGP dat de maximumsnelheid zal worden verlaagd bij natuurgebieden. Maar, zoals gevreesd, worden veel maatregelen om de uitstoot van stikstof terug te dringen op het bordje van de landbouw gelegd.

De SGP vindt dat de overheid veel meer ondersteuning moet bieden en geen oogkleppen op moet zetten. “Ik ben bang dat de inzet van Remkes leidt tot meer dichte melkveestallen met luchtwassers, terwijl nu al regelmatig explosies van mestgassen plaatsvinden. Ik wil geen Brabantse toestanden. Investeer in innovatieve methoden die ammoniakvorming bij de bron aanpakken. Zorg ervoor dat die als de wiedeweerga erkenning krijgen. We zien te vaak dat de overheid zélf emissiereductie de voet dwars zet. Zet koeien vaker in de wei, en verhoog de vliegbelasting om dit financieel mogelijk te maken”, aldus Bisschop.

De SGP wil minder juridische muggenzifterij. “Ik ben voor gebiedsgerichte drempelwaarden. De natuur heeft meer aan investeren in goed natuurbeheer in het gebied zelf dan aan het afkappen van duizenden projecten die in theorie een miniem beetje stikstofdepositie zouden kunnen veroorzaken”, voegt SGP-kamerlid Chris Stoffer toe. “Onze boeren lopen voorop als het gaat om dierenwelzijn en milieu. Als ‘dank’ voor hun inspanningen worden ze in de media en politiek weggezet als klimaatcriminelen. Geen wonder dat vier op de 10 boeren moedeloos zijn en willen stoppen.” Stoffer: “Ik zou zeggen: liever tien koeien in de wei dan één vliegtuig in de lucht.”

Reacties

N
Hier zie je s,avonds tussen 6 en 7 een stuk of 40 vliegtuigen kerosine uitbrakend de landing in zetten ,nadat ze eerst hun overtollige kerosine boven het IJselmeer hebben geloost! Schiphol is de heilige koe van de politiek ,die mag lekker onbeperkt braken en bleurpen

Als zo,n (straalvliegtuig) is opgestegen is er al net zo veel kerosine door, als een heel (auto)benzinetankstation aan voorraad kan hebben
Terecht! Wat we zien gebeuren is dat het de ene keer om CO2 gaat en een andere keer om stikstof en soms over methaan... Dat leidt dan tot fragmentarische aanpak zoals alleen bij natuurgebieden de max. snelheid omlaag terwijl ook gezegd wordt dat de opwarming geen grens heeft. Daarom moet alles grootschalig aangepakt worden. Luchtverkeer op bio energie of fors minder en beslist minder agrarisch bedrijf. Het is van de zotte dat een van de kleinste landjes het 2e agrarisch exportland is.
Toon meer antwoorden (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify