joyjoy

Mooi

24 september 2019 door Jason Todd

Waarom iedere christen plezier maken serieus zou moeten nemen

Ik hou van plezier maken, maar soms voel ik mij er schuldig over. Alsof ik mijn tijd verdoe.

Moet ik nu echt het park in met m'n frisbee terwijl ik aan iets kan werken dat er echt toe doet? Is het oké om een videospelletje te spelen of probeer ik gewoon mijn adolescentiefase te verlengen? Moet ik als volwassene mijn werk waardevoller achten dan plezier maken? 

Als Nederlanders laten we ons soms voorstaan op onze werkethiek. We maken lange uren voor ons zuurverdiende geld. Dat is prima. Ook in de kerk worden we vaak gestimuleerd om luiheid tegen te gaan om te kunnen zorgen voor de noden van onze geliefden. Maar als we niet de tijd kunnen vinden om datgene wat God ons gegeven heeft te waarderen er plezier mee te beleven, zouden we onszelf weleens de vernieling in kunnen werken.

Natuurlijk kan alles wat goed is misbruikt worden. Maar als we ons verstaren op ons werk kunnen we Gods plannen voor plezier, speletjes en feestjes missen.

God neemt vrije tijd serieus. Dat zouden wij ook moeten doen. Hoe weten we dat God van plezier maken houdt? Daar hoeven we alleen maar de Bijbel voor te openen:

Gods volk Israël had dagen van vreugde waarbij gevierd en gefeest werd in de vorm van festivals. Hun festivals zouden Low Lands hebben doen verbleken. Wel het plezier maar geen kater of schuldgevoel na afloop. Gods volk werd opgedragen om dagen aaneen te feesten tijdens het Wekenfeest en Tabernakelfeest (Deuteronomium 16:9-17).

Goed om daar eens bij stil te staan. De Israëlieten hadden de Goddelijke opdracht om te genieten van lekker eten, goede wijn en plezier te maken. God dreigde zelfs zijn volk te verbannen als ze hun God niet dienden met blijdschap en een vreugdevol hart. Vanwege de overvloed aan gaven. (Deuteronomium 28:47-48)

Ook de terugkeer van Gods volk uit ballingschap ging gepaard met het nodige plezier (Jeremia 30:19; 31:4). Laten we niet vergeten dat God wijn schiep om onze harten te verblijden (Psalm 104:15). Als Jezus al zulke fijne wijn op de bruiloft te Kana maakte, hoeveel temeer zullen we straks in de eeuwigheid plezier en vreugde beleven?

God heeft een oneindig gevoel voor vrolijkheid en we zijn vrij om ons daaraan te spiegelen. 

Vrolijkheid heeft een doel. Het is bedoelt om ons op God te wijzen en Hem te aanbidden. Als God het heerlijk vindt om plezier te hebben en het ook fantastisch vindt als wij plezier hebben, dan moeten we misschien heroverwegen hoe we naar plezier maken kijken. 

Als ik de beelddrager van Christus ben en Hij heerlijk en eerlijk vrolijk kan zijn, misschien neem ik het dan niet serieus genoeg. 

Ja, werk had. Ja, ga verantwoordelijk met je tijd om. Maar God nam ook de tijd om uit te rusten. God schiep onze lichamen en het universum ook om mee te spelen en om onze harten te verblijden!

Door Jason Todd, Relevant Magazine.

Reacties

N
De bruiloft te Kana ,dat heb ik nooit zo begrepen

Iedereen had veel meer gedronken dan was voorzien,dus iedereen was aangeschoten of dronken en dus dreigde de drankvoorraad op te raken

Maar Jezus veranderd water in wijn ,waardoor het feest door kon gaan en iedereen kanon dronken is aan het eind van het feest

Met veel drank op nemen de remmingen flink af en gebeuren er dingen die anders niet zouden gebeuren

Dronkaars kunnen het koninkrijk van God niet binnen gaan ,staat dan elders geschreven ,dus ja hoe zit dat nou



REAGEER
A
Een hoop aannames in je reactie. Op basis daarvan zou ik het ook niet begrijpen. Maar gelukkig staat dat allemaal niet

In betreffende bijbelstuk. Niets aan de hand dus, de wijn was op en Jezus maakte er een beetje bij, ter verhoging van de feestvreugde ????
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify