Onderzoeker vraagt zich af of christenen het belang van goede werken zijn kwijtgeraakt: “We schuiven een dozijn aan Bijbelteksten terzijde”

Dagelijks leven25 september 2019
Joost Hengstmengel

“De kerkvaders leerden dat een goede omgang met de armen resulteerde in vergeving van zonden. Andersom betekende een hardvochtige omgang met Gods armen dat de hemelpoort toch echt gesloten bleef. Dit klinkt ons wellicht on-Bijbels in de oren, maar het is niets anders dan wat er in Mattheüs 25 staat”, vertelt Joost Hengstmengel. De onderzoeker aan de Tilburg School of Catholic Theology schreef het boek ‘Hemelse zaken - De kerkvaders over economie’. Wat kunnen we leren van vroege christenen als het gaat over sociaaleconomische thema’s, zoals eigendom, arbeid, rijkdom en armoede? De auteur beantwoordt een aantal vragen.

In de vroegchristelijke kerk werd veel geschreven en gepreekt over sociaaleconomische thema’s. Kun je ter illustratie duidelijk maken wat er bijvoorbeeld werd gezegd over geld en bezit?
“Bij de kerkvaders is inderdaad veel te vinden over economische onderwerpen als rijkdom en bezit. Verrassend is dit eigenlijk niet, omdat hun belangrijkste inspiratiebron, de Bijbel, vol staat met verhalen over deze thema’s. Denk aan de rijkdom van Abraham en Job, de rijke jonge man die zich bij Jezus meldt en het verhaal dat bekend staat als de tempelreiniging. Een Amerikaan heeft eens berekend dat er 2.350 bijbelteksten zijn die raken aan geld en bezit. De kern van het vroegchristelijk denken over bezit, om mij daartoe te beperken, is dat we eigenlijk niets óns eigendom kunnen noemen. Alles wat we bezitten – tot en met ons eigen lichaam – behoort toe aan God en is ons slechts in bruikleen gegeven. Privé-eigendom is eigenlijk pas rechtmatig, aldus de kerkvaders, als het op rechtvaardige wijze is verkregen én op de juiste wijze wordt gebruikt. Het laatste betekende ondermeer dat al het geld en bezit dat niet noodzakelijk is voor een menswaardig leven weggeschonken moest worden, aan de armen dus. Het meer bezitten, of wensen, dan noodzakelijk is, werd gezien als een teken van hebzucht. Het voorbeeld bij uitstek was de arme Jezus Christus, die volgens sommige kerkvaders in het geheel geen bezit had.”

"Privé-eigendom is eigenlijk pas rechtmatig, aldus de kerkvaders, als het op rechtvaardige wijze is verkregen én op de juiste wijze wordt gebruikt."

Het vroegste christendom bestond uit armen én rijken. Dat neemt volgens jou niet weg dat de vroege kerk ‘iets speciaals had met armoede’. Waar bleek dat uit en wat is de verklaring hiervoor?
“In praktische zin dat de armen – letterlijk – werden gezíen en vervolgens ook voor vol werden aangezien. Om bij de gemeente van Christus te horen, hoefde men niets mee te brengen. Armen werden vanuit de kerk gesteund in geld of natura. Bisschoppen spoorden hun toehoorders onophoudelijk aan om gul te geven. Veelzeggend is ook dat er voor de minder bedeelden speciale caritas- of liefdesmaaltijden werden georganiseerd, in nauwe samenhang met wat tegenwoordig het heilig avondmaal of de eucharistie genoemd wordt. Hiervan is al sprake in het Nieuwe Testament, in 1 Korinthe 11. Dit alles stond haaks op de ondergeschikte plaats van de armen in de Grieks-Romeinse wereld. Theoretisch of, beter gezegd, theologisch gezien betekende het dat aan armen als het ware een voorsprong in geloof werd toegedicht. Zij stonden naar verluidt dichter bij God dan de rijken. Aan hen kwam de eer toe om in ruil voor aalmoezen voorspraak te doen bij God voor de rijken. In die zin kon de kerk de armen helemaal niet missen.

Over Laurentius van Rome gaat het verhaal dat hij door de keizer werd gesommeerd om alle kostbaarheden van de kerk af te staan. Hierop verzocht hij om voldoende karren om ze vervolgens vol met armen terug te sturen. Gevraagd naar wat dit te betekenen had, antwoordde hij: dit zijn de schatten van de kerk. Deze positief kijk op armen, zowel in praktisch als theoretisch opzicht, baseerde men direct op bijbelteksten. Bijvoorbeeld op Lukas 6:20, waar zonder voorbehoud staat: zalig bent u, armen, want van u is het Koninkrijk van God.”

"Armen stonden naar verluidt dichter bij God dan de rijken. Aan hen kwam de eer toe om in ruil voor aalmoezen voorspraak te doen bij God voor de rijken."

‘Het economisch denken van de kerkvaders was een economische ethiek’, schrijf je. Wat bedoel je hiermee?
“Simpelweg dat we bij vroegchristelijke auteurs geen economische theorieën in de moderne zin van het woord moeten verwachten. Theoretisch inzicht in de economie van hun dagen treffen we bij hen niet aan. De kerkvaders waren strikt genomen niet eens theologen, laat staan economen. Wat hun geschriften en preken wel bieden, zijn ethische beschouwingen over het economisch handelen. Daarin waren ze meer geïnteresseerd dan in de manier waarop de laatantieke economie feitelijk functioneerde. Het is de kerkvaders te doen om goed en kwaad, om deugd en zonde in de economie. Vandaar dat ik hun economisch denken een economische ethiek noem.”

Duidelijk is dat men vergeving van zonden en eeuwig leven niet los zag van een juiste omgang met de naaste, ook in sociaaleconomisch opzicht. In hoeverre zijn we dat in de afgelopen eeuwen kwijtgeraakt? Zo ja, waar blijkt dat uit?
“Ter verduidelijking: de kerkvaders leerden dat goed omgaan met de armen, dat wil zeggen door hen in hun nood te steunen, resulteerde in vergeving van zonden. Of toch tenminste van kleinere zonden. Andersom betekende een hardvochtige omgang met Gods armen, bijvoorbeeld wanneer men hen een woekerrente rekende, dat de hemelpoort toch echt gesloten bleef. Dit klinkt ons wellicht on-Bijbels in de oren, maar het is niets anders dan wat er in Mattheüs 25 (vers 31-46) staat, een passage die de kerkvaders veel serieuzer namen dan wij lijken te doen. Daar staat toch met zoveel woorden dat we in de arme en behoeftige Christus zelf ontmoeten, en dat degenen die wegkijken van de materiële nood van hun naasten een eeuwige straf wacht.

Dit besef, van het levensgrote belang van goede werken, zijn we volgens mij kwijtgeraakt, zeker in protestantse kring. Ik kan me van al die jaren dat ik ter kerke ben gegaan geen preek heugen waarin het goed doen aan anderen werd gekoppeld aan het ontvangen van een hemelse beloning. Maar daarmee schuiven we een dozijn aan bijbelteksten terzijde die daar wel degelijk op wijzen. In mijn boekje laat ik zien dat de kerkvaders de Bijbel op dit vlak veel letterlijker durfden te nemen dan wij.”

"De kerkvaders leerden dat een goede omgang met de armen resulteerde in vergeving van zonden. Andersom betekende een hardvochtige omgang met Gods armen dat de hemelpoort toch echt gesloten bleef."

Wat kunnen we als christenen vandaag de dag van de vroege christenen leren als het gaat om economisch denken?
“In het voorgaande zijn denk ik al enkele leerpunten de revue gepasseerd. Elk hoofdstuk van het boek wordt ook afgesloten met een poging tot actualisering. Iets dat hier nog niet ter sprake is gekomen, is de nadruk van de vroege christenen op het intrinsieke belang van arbeid. Veel minder vaak dan je zou verwachten, benadrukten de kerkvaders dat arbeid een vloek is die de gevallen mens over zichzelf heeft afgeroepen. Arbeid was voor hen juist een imitatie van Gods creativiteit, een gezonde vorm van broodwinning, een vorm van ascese ook die behoedt voor luiheid en andere kwaden. Wellicht dat mensen in onze tijd eerder tot rust gemaand moeten worden dan tot nog vollere werkweken, maar inspirerend is deze positieve kijk op het alledaagse leven wel. Het behoedt ons ervoor om een oneigenlijke scheiding aan te brengen tussen het geestelijke en het aardse, zeg maar tussen de zondag en de maandag.

Ketterse bewegingen in de vroege kerk die opriepen tot een soort heilig nietsdoen zijn altijd met kracht veroordeeld. Buitenstaanders die zich bij de kerk voegden hoefden hun werk dan ook niet neer te leggen, tenzij het natuurlijk een goddeloos beroep betrof. Wel werd van hen een nieuwe gezindheid gevraagd. Landbouwers, schrijft Clemens van Alexandrië, moeten vooral hun werk blijven doen, maar wel met erkenning van de God van de landbouwers; zeelieden vooral blijven varen, maar wel onder aanroeping van de hemelse Stuurman; krijgslieden vooral onder de wapens blijven, maar wel in gehoorzaamheid aan de ware Veldheer en diens rechtvaardigheid. Deze gedachte, dat God in vrijwel alle beroepen kan worden geëerd, voorkomt dat we rangordes gaan aanbrengen en houdt ons als christenen met beide benen op de grond.”

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je dan nog overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersver

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet
Nieuws

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet gevonden op Tempelberg

De archeologen Gabriel Barkay en Zachi Dvira hebben op de Tempelberg in Jeruzalem een bijzondere vondst gedaan. Het gaat om een 2000 jaar oude kleitablet die een Griekse inscriptie bevat en voorzien is van een afbeelding van een wijnkruik. De vondst