Marijn Burkunk

God

20 september 2019 door Marijn Burkunk

Meditatieve aanbidding is niets minder dan een directe ontmoeting met onze Heer

Stille tijd in de zin van meditatieve aanbidding is en blijft een belangrijk moment in het dagelijks ritme. Het gepaste moment om eens echt stil te worden in het besef van Gods aanwezigheid ter plekke; rondom je en in je binnenste. Een prachtige gelegenheid ook, om liefhebbers deze ontmoeting te laten meebeleven.

Meditatieve aanbidding is niets minder dan een directe ontmoeting met onze Heer.

Meditatieve aanbidding is niets minder dan een directe ontmoeting met onze Heer. Een ontmoeting waarin niet ons werk, maar de werking van Gods Geest centraal staat. Het vraagt van ons, dat we onze intenties, initiatieven en programma’s laten voor wat ze zijn. Het vraagt van ons, dat we eens even niet zo nodig “iets” moeten doen, behalve krachtig verlangend al onze aandacht op Hem richten. Dat we zelfs niet onszelf moeten overladen met bijbel-teksten over degene die we bezig zijn te ontmoeten en zeker niet met allerlei theologische kwesties, die ons brein behoorlijk in beslag kunnen nemen en afleiden van hetgeen waar het echt om gaat.

Stel, je hebt een baan gekregen bij een hooggeplaatst persoon. Iemand die veel goeds tot stand brengt en zeer geliefd is bij velen. Een persoon, die in optredens en publicaties zijn intenties en plannen bekend maakte en over wie heel veel geschreven en gesproken is.
Je werk bestaat uit allerlei activiteiten om deze persoon nog meer bekendheid te geven. Je leest veel over hem om hem beter te leren kennen en je bestudeert ook heel veel zijn biografieën, levensvisie en plannen. Zo heb je een bepaalde indruk gekregen en heb je een idee, hoe hem te promoten.

Gods Woord is niet een boek, maar een Goddelijk Persoon.

Hoogtepunten zijn de directe ontmoetingen met deze bijzondere werkgever. Ga je dan ook zitten lezen in zijn levensverhaal en zijn plannen citeren? Zou deze werkgever niet veel liever hebben dat je je echt tot hem richt en je hart voor hem opent? Zodat je hem leert kennen op een manier die verder reikt dan hetgeen geschreven staat en je in staat stelt middels deze directe relatie zijn unieke persoonlijkheid bekend te maken?

Of stel; je hebt een geliefde, die op een lange reis is en jou veel liefdesbrieven schrijft. Als deze geliefde na al dat gereis bij je komt, ga je dan uitvoerig diens liefdesbrieven voorlezen? Misschien begin je daarmee uit verlegenheid, maar je geliefde zit daar niet op te wachten en verlangt net als jij naar echt direct contact, naar eenwording…

Ben ik nu tegen gebruik van de Bijbel in de meditatieve aanbidding? Niet echt. Het is van het allergrootste belang dat we bij aanvang als het ware binnengaan via de genade die God bewees door de dood van Zijn Zoon Jezus in onze plaats. Geheel zoals geschreven is. Het is niet vereist, maar ook niet verkeerd om met mate en als opstapje bijbelwoorden van aanbidding te citeren of Gods beloften in herinnering te brengen, vooral waar het de intieme relatie van Hart tot hart betreft; de “kom tot mij …”-teksten. De Bijbel is bedoeld om onze aandacht op God te richten. Des te meer tijdens de meditatie. De Bijbel is op dat moment slechts nuttig om Gods aanwezigheid en de wederzijdse ontmoeting te faciliteren en te benadrukken. Want Gods Woord is niet een boek, maar een Goddelijk Persoon. En … deze Persoon openbaart Zich in de stilte; in de verstilling van hart, hoofd en handen.

Reacties

A
Dit is volgens mij een typisch post-moderne 'gevoelsbenadering'. Erg individualistisch volgens mij, Marijn.
REAGEER
Mooi Marijn. Je intenties en wat je wilt overbrengen is helder.

Stille tijd is ook dat HIJ tot ons kan spreken. En ja soms worden we ook door de Geest bepaald bij iets uit de Bijbel.
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!