Unieke crowdfunding vanwege 30.000 abortussen in Nederland: “Maak huis-aan-huis verspreiding van flyers vóór het ongeboren leven mogelijk”
Voor de Week van het Leven is er dit jaar een ambitieus doel: op elke deurmat in Nederland valt een flyer waarin aandacht wordt gevraagd voor de 30.000 abortussen die ieder jaar in Nederland plaatsvinden. Om dit te realiseren is een crowdfundingsactie gestart. Diederik van Dijk, directeur van de NPV en voorzitter van het platform Zorg voor Leven: "Op deze manier komt de nood van de moeders en hun ongeboren kinderen heel dichtbij de mensen. De flyer komt bij iedereen door de bus en ligt dan op de keukentafel. We hopen daarmee het gesprek over dit thema op gang te brengen. Bij mijn weten is dit niet eerder gedaan. Er is al 75.000 euro opgehaald, maar er is nog meer nodig. Dus elke gift blijft welkom!"
“We willen met de flyer mensen verleiden om na te denken,” zegt Van Dijk. "Met een flyer heb je iets meer tijd en woorden om je boodschap te vertellen. Het gaat om een heel teer thema: over het ongeboren leven, abortus en de nood van ongewenst zwangere vrouwen. Zo krijg je de ruimte om het thema aan de orde te stellen."
Het verspreiden van de flyer is een onderdeel van de Week van het Leven, georganiseerd door het Platform Zorg voor Leven. Het platform bestaat uit een coalitie van diverse media, stichtingen en politieke partijen. Van Dijk: "De NPV levert traditiegetrouw de voorzitter van het platform. Het is al de vierde keer dat we de Week van het Leven organiseren, en ik ben ontzettend blij met zo´n gevarieerde coalitie. Het is fijn dat zoveel organisaties de schouders onder dit thema zetten."
Maatschappelijk kwaad
Het ongeboren leven, door God geschapen, is het waard om voor te vechten, vindt Van Dijk, tevens Kamerlid voor de SGP. "Het moet op de maatschappelijke agenda blijven staan. Dat is ook het doel van het verspreiden van de flyer. We willen mensen laten nadenken over de gevolgen die een abortus heeft. 30.000 abortussen per jaar is een maatschappelijk kwaad, we moeten doorgaan zolang er nog één abortus gepleegd wordt. En tot iedere ongewenst zwangere vrouw op een andere manier geholpen kan worden."
De flyer die het Platform voor het Leven verspreidt
De maatschappelijke discussie over het onderwerp neemt toe, merkt ook Van Dijk. "Maar niet altijd in positieve zin. Dat is best wel dubbel. In Nederland hebben we zeer liberale abortuspraktijken, maar toch is het een open zenuw." Hij verwijst naar verschillende ontwikkelingen. "Denk alleen maar aan de discussie over wakers bij abortusklinieken. Of de mogelijkheid om doodgeboren en geaborteerde kinderen te laten registreren. In de Verenigde Staten heeft de prolife-beweging de wind in de rug onder president Trump, dat is een trendbreuk na Obama."
Van Dijk blijft het apart vinden dat mensen abortus puur als een medische handeling blijven zien. "Vrouwen blijken dat toch anders te beleven. Vaak krijgen zij geen informatie over alternatieven voor abortus, bijvoorbeeld ondersteuning bij het uitdragen van de zwangerschap. We willen mensen laten inzien dat het ongeboren leven een prachtig en waardevol kunstwerk is."
Geldprobleem
In de flyer worden drie onderwerpen aan de orde gesteld. "Als eerste geven we feiten over het ongeboren leven, waardoor mensen de ernst van de situatie in zullen zien. Ten tweede willen we laten zien dat we de nood van vrouwen snappen, maar -en dat is gelijk het derde punt- er zijn alternatieven. De meest voorkomende reden voor het plegen van een abortus is het ontbreken van financiën." Er klinkt verontwaardiging door in de stem van Van Dijk. "Dat is verschrikkelijk: we zijn de meest rijke samenleving ter wereld en moeten vrouwen dan hun kindje laten sterven vanwege het geld? Dat is toch geen keuzevrijheid? Voor hen willen wij in de bres springen."
Vooralsnog ontvangt Van Dijk veel positieve reacties op de actie. "Het geeft gesprekken en mensen laten hun hart spreken. We hebben ongeveer 140.000 euro nodig om alles te drukken en te verspreiden, maar de crowdfunding gaat goed en veel mensen trekken ook de portemonnee. We zitten nu al op 76.000 euro aan giften, terwijl we nog maar drie weken bezig zijn. Dat stemt mij positief, abortus blijft een groot vraagstuk waar wij aandacht voor vragen. Tegelijkertijd betekent dat wel dat er nog wat geld binnen moet komen, dus elke gift blijft welkom."
Mensen kunnen volgens Van Dijk op veel verschillende manieren helpen. “Ik zou zeggen: bid vóór alles of de ogen in Nederland geopend mogen worden voor de nood van ongewenst zwangere vrouwen en de bescherming die het ongeboren leven verdient. Zowel thuis als in de kerk. Daarnaast roepen we mensen en ondernemers op een gift over te maken. Op onze website hebben we een handige rekenmachine waarmee mensen kunnen uitrekenen bij hoeveel huishoudens de flyer met hun gift bezorgd kan worden. Ook roepen we kerkelijke gemeenten op een collecte te houden voor de Week van het Leven of een gift over te maken. En tenslotte: speciaal voor jongeren hebben we een Sponsorloop voor het Leven opgezet. Het zou geweldig zijn als heel veel vriendenclubs, jeugdverenigingen, scholen, studentenverenigingen en clubs daaraan meedoen. Op sponsorloopvoorhetleven.nl vind je alles wat je nodig hebt.”
Het geloof is voor Van Dijk dé drijfveer om zich sterk te maken voor het ongeboren leven. "We hebben geboden, goede richtlijnen, gekregen van God. 'U zult niet doden' is een hele concrete. Wie aan het leven komt, komt ook aan de Schepper. We hebben alle reden om met abortussen te stoppen. Daarbij: een foetus is zo'n wonder in de buik van de moeder. Het doden van deze kinderen geeft veel moeders verdriet. Je kunt dan niet stil blijven zitten, maar wil een helpende hand bieden."
De Week van het Leven is van 11-16 november. Diverse organisaties houden acties om aandacht te vragen voor het ongeboren leven. Traditiegetrouw eindigt de week met de Mars voor het Leven, die plaatsvindt op 16 november in Utrecht.
Praatmee