school

Nieuws

13 september 2019 door Patrick Simons

Vrijheid van onderwijs onder druk door islamitische scholen

Artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is opgenomen, staat opnieuw onder druk. Dit naar aanleiding van een onderzoek dat Nieuwsuur en NRC uitvoerden naar islamitische basisscholen. VVD en PvdA willen het artikel aanpassen.

In de uitzending van Nieuwsuur kwam naar voren dat er op islamitische basisscholen strenge regels gelden. Zo mogen jongens en meisjes elkaar niet aankijken en en leren ze dat Allah een afschuw heeft van homoseksualiteit. VVD-Kamerlid Wiersma reageerde bij het radioprogramma 1 op 1. "Dit staat haaks op alles wat we willen. We kunnen nu niet langer wachten." Wiersma meent dat het gelijkheidsbeginsel, wat inhoudt dat iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden, belangrijker is dan de vrijheid van onderwijs.

Ook de PvdA wil de Grondwet wijzigen. Daarbij worden ook reformatorische scholen genoemd. Partijleider Lodewijk Asscher: "Je ziet dat sommige scholen de vrijheid van onderwijs gebruiken om kinderen niet mee te geven wat ze nodig hebben. Door ze te vertellen dat democratie niet goed is en dat homo's slecht zijn."

ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers wil dat er meer controle komt bij buitenschoolse lessen, maar wil tegelijkertijd dat dit geen algemene opdracht wordt. "Zelf heb ik één keer in de maand op zondagmiddag een groep van zo'n twintig jongeren over de vloer om met hen te spreken over de belangrijke dingen van het leven. Ik zou beslist niet willen dat een overheidsinstantie de bevoegdheid kreeg om daar standaard mee te kijken", vertelt hij in gesprek met het Reformatorisch Dagblad.

Reacties

In onze cultuur wordt doorgaans symptoombestrijding toegepast. Schadelijk onderwijs is slechts een symptoom van een zich agressief verspreidend zwaar discriminerend gedachtegoed. De samenleving, in de eerste plaats de gematigd Islamitische - moet drastisch tegen dit vijandige gedachtegoed beschermd worden. Foute motorbendes worden verboden, inclusief hun uiterlijke kenmerken. Er lijkt me meer dan genoeg bewijslast voorhanden om deze uiterst radicale en maatschappij-vijandige stroming te verbieden. Inclusief de uiterlijkheden.
REAGEER
H
Leert het christendom niet de zonde te verafschuwen maar tegelijkertijd de zondaar lief te hebben? Zien we daar dan niet direct de gapende kloof met het islamitisch onderwijs dat deze kinderen leert zelf de zondaar te bestraffen? Waarom zou het christelijk onderwijs moeten lijden onder de onverdraagzaamheid van islam en onder de incompetentie van deze bestuurders die dit verschil niet zien of op waarde weten te schatten?
T
Drie uitstekende vragen. De antwoorden daarop zijn daar te vinden waar geloof op fundeert.

Voor mohammedanen is dat Dar al-islam (Arabisch: ??? ???????, "huis van de islam").Over geleverde spreuken van Mohammed, die 200 jaar na zijn dood verzameld zijn vormen de koran.

Aan de sharia/wet , islam betekent onderwerping, is het hele culturele leven onderworpen: dus ook het onderwijs. Door geslotenheid van deze religie, die op onderwerping uit is, kan en wil en zal zij integreren niet toestaan.

Toon meer reacties (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Jeffrey vond Ds. De Heer een ketter