Adriaan Kroon bond tegen vloeken

Dagelijks leven

12 september 2019 door Geerten van Breugel

Adriaan Kroon neemt mensen de markt op om van God te getuigen: "Christenen moeten vrijmoedig over hun geloof spreken"

Wij zijn geroepen om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn, zegt Adriaan Kroon van de Bond tegen vloeken. Daarom neemt hij in zijn werk voor de Bond met regelmaat christenen mee de straat op om over God en Jezus te getuigen. Nadat mensen bijvoorbeeld met hun gemeente de cursus ‘Vrijmoedig spreken’ hebben gevolgd kan hij ze in de praktijk laten oefenen op straat of op de markt. “Zo kunnen wij ze handvatten meegeven en blijven er hopelijk christenen achter die in hun eigen plaats de straat op durven gaan om van Jezus te getuigen.”

De Bond tegen vloeken zet zich in voor respectvol taalgebruik in de meest brede zin van het woord. Vloeken is het misbruiken van de naam van God of van Jezus. Als er sprake is van opzettelijk en doelbewust misbruik van Gods naam, spreken we van godslastering of blasfemie.

Kroon vertelt dat hij met de huidige campagne ‘Respect in de regio’ niet lukraak op de markt gaat staan. “We benaderen altijd eerst de kerken in de plaats waar we gaan evangeliseren, zodat ze weten dat wij er zijn. Daarmee proberen we hen te activeren mee te doen, zodat het niet als een actie van de Bond gezien wordt, maar als een getuigenis van de plaatselijke kerken. Het blijkt echter wel lastig om kerken en christenen zover te krijgen dat ze mee willen gaan. Als wij ergens in een stad op de markt staan is het erg belangrijk dat er christenen en kerken uit deze stad meehelpen zodat geïnteresseerden stadsgenoten verder kunnen groeien. Om het aanspreken van mensen makkelijker te maken, stelde de medewerker van de Bond een enquête op over taalgebruik. “We beginnen met de enquête, maar bijna altijd ontstaat er een gesprek. Want: als jij bijvoorbeeld regelmatig vloekt, wat betekent ‘God’ dan voor jou? En geloof je dat er ‘iets’ bestaat wat je gemaakt heeft en dus om je geeft? Gesprekken gaan vaak heel diep. In zo’n gesprek leggen we niet het hele evangelie uit, maar getuigen we van ons eigen geloof en van wie Jezus voor ons is.”

"Mozes zei: ‘Ik ben geen spreker’, toch ging er een groot getuigenis van hem uit."

Dat de ene persoon extraverter is en sneller andere mensen aanspreekt, snapt Kroon. “Je getuigt vooral door de relaties die je met mensen hebt. Er zijn veel verschillende manieren om te getuigen. De een is handig, de ander kan goed koken en de volgende is creatief. Je hoeft geen spreker of extravert te zijn om te getuigen. Kijk maar naar Mozes. Mozes zei: ‘Ik ben geen spreker’, toch ging er een groot getuigenis van hem uit.

Uit de enquêtes in Tilburg en Amersfoort blijkt dat 95 procent van de mensen rekening houdt met zijn taalgebruik als jij zegt dat je christen bent en ontheiliging van Gods naam je zeer doet. In de praktijk wekt het ook geen wrevel op bij mensen, merkte Kroon in de vele uren die hij op markten doorbracht. Ik ervaar zelf dat seculier Nederland verwacht van een christen dat hij getuigt over zijn geloof, een christen die zich schaamt voor Christus komt namelijk vreemd en niet logisch over. Dit klinkt begrijpelijk, maar het is echter niet vanzelfsprekend onder christenen.” Kroon deed vroeger soms net of hij het niet hoorde wanneer er iemand vloekte, dat voelde veiliger. “Je hoeft niet altijd met woorden te reageren, maar we moeten ons niet schamen voor Christus. Tussen wegkijken of net doen of je niet bij Hem hoort en het verloochenen zoals Petrus deed is weinig verschil, ‘Heb je mij waarlijk lief?’ Lijkt daarop dan ook een terechte vraag. 

"Wij horen bij Christus. Wij mogen als christenen in deze wereld staan, toegewijd aan de identiteit en eer van God. Wanneer je dit beseft, dan durf je ook sneller het gesprek aan te gaan.”

De training die de Bond tegen vloeken aanbiedt bestaat uit een theoriegedeelte die je in een veilige omgeving, met andere christenen, volgt. Verschillende vragen worden behandeld, zoals: ‘Ben je schuldig als iemand vloekt en hem er niet op aanspreekt?’” Ook vragen we altijd waar cursisten mee zitten. Er komen werkvormen voorbij om de handvatten te gebruiken en te oefenen. De medewerker van de Bond tegen vloeken hoopt dat er veel mensen deze training gaan volgen en dit ook in de praktijk brengen. “Het is echt nodig dat christenen in Nederland vrijmoedig over hun geloof durven te spreken”. “We moeten niet getuigen voor onszelf, het gaat om de eer van God. Daar moeten we dienstbaar aan zijn. Gods liefde naar de ander uitstralen in onze levenswijze en door alle denominaties heen samen één kerk van Christus zijn. Zo zijn we als kerk een vaste rots in de seculiere geïndividualiseerde maatschappij. Wij horen bij Christus. Wij mogen als christenen in deze wereld staan, toegewijd aan de identiteit en eer van God. Wanneer je dit beseft, dan durf je ook sneller het gesprek aan te gaan.”

Leer meer over de cursus Vrijmoedig Spreken!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify